InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Beroemde auto's uit films en series

Beroemde auto's uit films en series

Beroemde auto's uit films en series Films en auto's gaan heel goed samen. In sommige gevallen is de auto uit de film nog bekender dan de acteur of actrice die in dezelfde film speelt. Wie kent niet het kevertje Herbie of KITT van de Knight Rider? Ook kent bijna iedereen de horror auto "Christine" wel. De filmwereld kent veel beroemde auto's en de één is nog bekender dan de ander. Een kleine greep uit een grote collectie mobiele schoonheid.

Herbie

Herbie is een Volkswagen Kever model 117 type 1 uit 1963. In de film ontpopt hij zich tot een echte racemonster. Om dit ook daadwerkelijk voor elkaar te krijgen werd het parelwitte kevertje uitgerust met een Porsche 365-motor, goed voor 90 PK.

Chrysler Plymouth Furry

Voor de film Christine werd gebruik gemaakt van een Chrysler Playmouth Furry uit 1958. De film is gebaseerd op het gelijknamige boek van Stephen King. In de film kan de auto kan zichzelf uitdeuken. Om dit effect te realiseren werd gebruik gemaakt van hydraulische motoren. Die werden verbonden aan de binnenkant van dak, motorkap en deuren. Door de kabels in te trekken, verschenen er deuken en scheuren in de auto. Doordat men vervolgens de film achterstevoren ging draaien, kreeg men het "uitdeuk effect".

Pontiac Trans Am

De zwarte auto uit de serie Knight Rider heeft de naam KITT (Knight Industries Two Thousand) en is een Pontiac Trans Am uit 1982. De auto was uitgerust met allerlei hightech functies en computersystemen. Een beroemd kenmerk was het heen en weer glijdende rode licht voorop de motorkap. De serie was van 1982 t/m 1986 op de buis.

Dodge Charger

De Dodge Charger, uit de serie Dukes of Hazzard, is bij velen waarschijnlijk beter bekend als Generaal Lee. Generaal Lee is van 1969 en is herkenbaar aan zijn oranje kleur en de cijfercombinatie "01". Bij de opnames van de serie ging het er niet altijd even rustig aan toe want er zijn meer dan 300 auto's voor de serie gebruikt.

DeLorean DMC 12

Door de film Back to the future werd de DeLorean DMC 12 (bouwjaar 1982) bekend bij het grote publiek. De Delorean is voorzien van een 2,8 liter V6 PRV-motor (Peugot-Renault-Volvo). In de film wordt de auto door een nogal verstrooide uitvinder omgebouwd tot tijdmachine. De auto heeft door zijn opvallende uiterlijk, een carrosserie van roestvrijstaal en vlinderdeuren al iets futuristisch wat hem uitermate geschikt maakt voor deze rol.

Ford Gran Torino

Ford bracht de Gran Torino uit van 1968 tot en met 1976 met verschillende uitvoeringen, twee daarvan zijn bekend geworden door een serie of film.

Starsky and Hutch reden in een Ford Gran Torino uit 1974. De auto was rood met een witte streep langs beide zijkanten. De Gran Torino kreeg de bijnaam: "gestreepte tomaat". Starsky and Hutch waren samen met hun bekende Ford Gran Torino te zien van 1975 t/m 1979. Naar aanleiding van de populaire serie heeft Ford een replica uitgebracht van de "Starsky and Hutch Gran Torino" in een oplage van 1000 stuks.
In januari 2009 bracht Clint Eastwood een film uit onder de naam Gran Torino. In Nederland kwam de film uit in maart 2009. In deze gelijknamige film heeft de hoofdpersonage Walt Kowalski een perfect onderhouden Ford Gran Torino uit '72.

Ferrari

Ook Ferrari is bekend in de filmwereld, deze snelle auto's kom je dan ook in meerdere films en series tegen. Toch blinken de Ferrari's bij voornamelijk twee series uit:

Miami Vice liet ons kennis maken met een witte Ferrari Testarossa 12 cilinder. De auto werd in 1986 voor het eerst in de serie gebruikt. De Testarossa werd geproduceerd van 1984 - 1996. Letterlijk vertaald uit het Italiaans betekend Testarossa: rood hoofd.
Daarvoor reed Crockett in een zwarte Ferrari GTS/4 Daytona uit 1969 4.4 liter met een top snelheid van 280 km/u. De Daytona werd geproduceerd van 1968 - 1976.
Een andere goede bekende is de Ferrari 308 GTS van Magnum P.I Deze rode Ferrari had een targa-dak en werd voor het eerst gebouwd in 1977. Magnum reed 162 afleveringen lang van 1980 tot 1988 in deze mooie rode Ferrari.

Aston Martin DB5

At last but not least de De Aston Martin DB5. Het is één van de succesvolste sportwagens aller tijden en mag dus ook niet in dit rijtje ontbreken. De snelle sportauto is in twee James Bond films gebruikt, Goldfinger ('64) en Thunderball ('65). Sean Connery speelde in beide films de hoofdrol. De Astin Martin was in de jaren 60 enorm populair en erg duur hij haalt een top van 233 km/u. De Astin Martin DB5 werd geproduceerd van 1963 - 1965, er zijn 983 exemplaren van gemaakt. De auto is tot op heden erg populair bij autoverzamelaars.
© 2010 - 2019 El-ja, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Ford Mustang: een van de bekendste modellen van FordFord Mustang: een van de bekendste modellen van FordEen van de bekendste modellen van Ford is de Ford Mustang. De eerste Ford Mustang werd gebouwd in 1964.
De duurste geflopte filmsDe duurste geflopte filmsHet maken van een film kan resulteren is grote kaskrakers als Titanic en de serie van Harry Potter, maar het maken van e…
Filmpje downloadenFilmpje downloadenBijna elke geproduceerde film is geschikt om illegaal te worden gedownload. Het proces om film te downloaden op je pc is…
Hoe zet ik mijn DVD film om naar een AVI bestand?AVI video bestanden bied vele voordelen, deze zijn verkleinde versies van een dvd formaat waar we het minimum van kwalit…
Auto kopen met huurkoopAuto kopen met huurkoopHuurkoop is een kredietvorm die vaak voorkomt bij het kopen van auto’s. De kredietverstrekker stelt de auto voor een bep…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia.nl

Reageer op het artikel "Beroemde auto's uit films en series"

Infoteur: El-ja
Laatste update: 21-02-2016
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!