De aandrijving van auto's
De aandrijving van een auto omvat de delen van de auto die ervoor zorgen dat de auto zijn hoofdfunctie uitvoert; het verplaatsen van mensen en/of goederen van A naar B. De aandrijving is in te delen in verschillende onderdelen. Het begint bij de motor, vervolgens is er de wisselbak en de koppeling, de aandrijfas, het differentieel en vervolgens de band-wegdek interactie.
Motor
Bij conventionele auto’s is de motor een verbrandingsmotor. Hierbij kan er onderscheidt gemaakt worden tussen een dieselmotor en een benzinemotor. Het voordeel van een dieselmotor is voornamelijk het hogere koppel in het lagere toerengebied wat dit ideaal maakt voor bijvoorbeeld vrachtwagens die een hoge massa moeten verplaatsen. Voor personenauto’s is dit vaak een financiële kwestie: er moet weliswaar meer wegenbelasting betaald worden maar diesel is goedkoper aan de pomp dan benzine. Zo is er een omslagpunt te bereken wanneer het voordeliger is om met een auto met een dieselmotor te rijden dan een auto met een benzinemotor. Wanneer er meer kilometers worden gereden is een dieselmotor aantrekkelijker.
Wisselbak
De wisselbak, ook wel versnellingsbak genoemd, is er in twee verschillende vormen. De handmatige wisselbak en de automatische wisselbak. Het motortoerental en de wisselbak bepalen voor een groot gedeelte de snelheid van de auto. De wisselbak bepaalt de overbrengingsverhouding tussen het motortoerental en het toerental aan de wielen. Meestal zijn de eerste drie versnellingen lager dan ‘1’ dit houdt in dat het toerental aan de wielen lager is dan het motortoerental. De vierde versnelling is vaak de ‘prise direct’ dit houdt in dat de overbrengingsverhouding ‘1’ is en dus is het motortoerental gelijk aan het toerental van de wielen. Daarnaast hebben de meeste auto’s nog een 5e of 6e versnelling, hierbij is de overbrengingsverhouding groter dan ‘1’ en is het toerental aan de wielen groter dan het motortoerental. Doordat er minder verzetten zijn die het toerental vergroten is de wisselbak eerder een vertragingsbak dan een versnellingsbak.
Aandrijfas
De aandrijfas bevindt zich na de versnellingsbak. Deze as verbindt de uitgaande as met het differentieel en deze as zorgt voor de aandrijving van de wielen.
Differentieel
Het differentieel zorgt ervoor dat de achterwielen van de auto in een bocht een afzonderlijke snelheid kunnen hebben. Wanneer er geen differentieel in een auto zou zitten zouden de banden die in de binnenkant van de bocht zitten gaan slippen, de banden aan de binnenkant van de bocht leggen een kleinere afstand af dan de banden aan de buitenkant. Met een differentieel is de wielsnelheid van de banden in de binnenkant van de bocht lager dan de snelheid van de banden aan de buitenkant van de bocht.
Band-wegdek interactie
De interactie tussen de band en het wegdek is erg belangrijk, er kan immers wel genoeg vermogen in de motor worden ontwikkeld maar het is zonde als dit vermogen niet goed op het wegdek gezet wordt en dus alsnog wordt verspilt. Ook in het kader van zuinig rijden zijn banden erg belangrijk. Hierbij kan er gelet worden op het verkleinen van de rolweerstand. Een eenvoudige manier om de rolweerstand te verlagen is door het contactoppervlak tussen de band en het wegdek te verkleinen. Dit wordt gedaan door de bandenspanning regelmatig te controleren en bij te houden. Door de bandenspanning met 0,2 bar meer bij te vullen dan in het instructieboekje staat wordt het verbruik aanzienlijk verminderd. Een te zachte band kan het verbruik tot wel 5 procent verhogen.
© 2011 - 2024 Tom-vld, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Wisselbak en koppelingEr bestaan twee soorten wisselbakken. De handmatige wisselbak en de automatische wisselbak. Een wisselbak wordt gebruikt…
Turbo's en superchargersTurbo’s en superchargers worden gebruikt lucht onder druk in de cilinders van een verbrandingsmotor te persen. Het voord…
De werking van een carburateurDe carburateur wordt gebruikt in wat oudere auto’s tegenwoordig is hij niet meer nodig. Dit komt doordat het lucht/brand…