Merk / Model | + Pluspunten | - Minpunten | Verslag / Waardering |
---|---|---|---|
Opel Kadett Prijzen vanaf f. 23.750 | Ruim interieur en grote koffer Uitgebreid modellengamma | Overheersend motorlawaai Matig gemarkeerde carrosserie | De Kadett is een typische gezinsauto. Een sterk punt is de royale binnenruimte. Zeker voorin is ruimte te over. Het weggedrag is goed. Het verbruik hangt sterk af van het motortype, maar is meestal bescheiden. De prestaties zijn voldoende. De carrosserie van de hatchback is door de bestuurder moeilijk te overzien. Lastig bij het inparkeren. De stugge vering en het motorlawaai doen afbreuk aan het comfort. Positief is de gunstige afschrijving. |
Volkswagen Golf Prijzen vanaf f. 25.315 | Zeer goed weggedrag Veel ruimte achterin | Sober uitgevoerd Veel banden- en windgeruis | De Golf heeft een zeer goed weggedrag. Het interieur is ruim, vooral achterin. Er is een ruim aanbod aan motoren, dus ook in verbruik en prestaties. De standaarduitrusting is sober, zeker als je de prijs in aanmerking neemt. Actiemodellen zoals de Madison zijn weer beter aangekleed. Er is geen stationcar leverbaar. De Golf heeft last van banden- en windgeruis. De Golf staat bekend om zijn hoge restwaarde. |
Peugeot 205 Prijzen vanaf f. 18.375 | Goede rij-eigenschappen Gunstig brandstofverbruik | Veel wind- en bandengeruis Bescheiden hoofdruimte achterin | De 205 is de smaakmaker in zijn klasse. Hij heeft precies voldoende binnenruimte voor vier volwassenen. De hoofdruimte achterin is aan de krappe kant. De kofferruimte is goed te benutten. De kleine Peugeot beschikt over goede rij-eigenschappen. De meeste 205-jes gaan zuinig met brandstof om. De banden en de wind veroorzaken lawaai. De uitrusting van de basisuitvoering is vrij summier. Gelukkig zijn er aangeklede modellen, zoals de Accent en de Junior. |
Citroen BX Prijzen vanaf f. 24.550 | Comfortabel geveerd Zeer goede rij-eigenschappen | Matig uitzicht rondom Bescheiden hoofdruimte achterin | Mede dankzij het comfortabele hydropneumatische veersysteem heeft de Citroen BX zeer goede rij-eigenschappen. De meeste BX-en koppelen een gemiddeld verbruik aan pittige prestaties. De beenruimte voor-en achterin is royaal. Achterin laat de hoofdruimte te wensen over. De koffer is goed toegankelijk. Het uitzicht rondom is matig. Het zicht naar achteren wordt nog eens nadelig beïnvloed door de grote dode hoeken naast de achterruit. |
Audi 80/90 Prijzen vanaf f. 35.895 | Gunstig brandstofverbruik Zeer goede rij-eigenschappen | Bescheiden hoofdruimte achterin Onpraktisch gevormde kofferruimte | De Audi's uit de 80 en 90 serie golden bij hun introductie als stroomlijnwonderen. Alle Audi's zijn tot op hun tanden gewapend tegen het roestmonster. De carrosserie is tweezijdig verzinkt. In de 80 modellen zitten viercilinder motoren; in de 90 vijfcilinder motoren. De Audi's beschikken over zeer goede rij-eigenschappen en sturen gaat licht dankzij de standaard stuurbekrachtiging. Het interieur voorin is royaal, achterin is de hoofdruimte wat bescheiden. De kofferruimte is grillig gevormd. |
Opel Corsa Prijzen vanaf f. 18.750 | Gemakkelijk te bedienen Gunstig brandstofverbruik | Vrij zware besturing Geringe trekkracht in de vierde en vijfde versnelling | De interieurruimte van de Opel Corsa is voorin voldoende, achterin is het wat minder ruim. De bagageruimte is normaal voor een auto uit deze klasse. Het koetswerk is goed gemarkeerd, handig in het stadsverkeer. In het interieur zijn veel opbergvakjes. In de vierde en vijfde versnelling is de fut er een beetje uit. |
Toyota Corolla Prijzen vanaf f. 24.595 | Goede koersvastheid Prettige schakeling | Tamelijk rumoerig Beperkt uitzicht en markering | De Toyota Corolla is de Japanse Volkswagen. Inmiddels zijn er meer Corolla's geproduceerd dan Volkswagen Kevers. Al gaat het bij Toyota wel over verschillende modellen van dezelfde naam. Er is keuze uit een aantal modellen, waaronder een vierwielaangedreven model. Het brandstofverbruik is redelijk gunstig, de prestaties pittig. De Corolla blinkt uit door zijn prettige schakeling en goede koersvastheid. Jammer dat het uitzicht zo beperkt is. |
Peugeot 309 Prijzen vanaf f. 22.950 | Gunstig brandstofverbruik Goede rij-eigenschappen | Sterk windgeruis Rumoerige motor bij hoge toerentallen | De grotere broer van de 205 -de 309- wordt minder goed verkocht dan de 205. Het model spreekt kennelijk minder aan. De prestaties van de 309 liggen over het algemeen boven het gemiddelde. Gelukkig blijft het brandstofverbruik bescheiden. De 309 heeft goede rij-eigenschappen en een comfortabele vering. Het interieur is ruim, vooral voorin. De hoofdruimte achterin is bescheiden. De kofferruimte is groot. Het sterke windgeruis en de rumoerige motor doen afbreuk aan het comfort. |
Opel Omega Prijzen vanaf f. 42.950 | Goede rij-eigenschappen Gunstig brandstofverbruik | Matige markering carrosserie Bescheiden hoofdruimte achterin | Met de Omega introduceerde Opel het eerste type van een nieuwe generatie modellen. De Omega heeft een gunstige stroomlijn. Het interieur voorin is zeer ruim. Jammer dat de hoofdruimte achterin bescheiden is. De Omega heeft een zeer ruime koffer. Een gunstig brandstofverbruik is gekoppeld aan pittige prestaties. Dit slagschip heeft goede rij-eigenschappen. Zoals zo vaak bij gunstig gestroomlijnde auto's, is ook hier de carrosserie overzichtelijk. |
Fiat Uno Prijzen vanaf f. 18.590 | Gunstig brandstofverbruik Ruim en handig interieur | Veel motor- en rijwindgeluiden Overhellen in flauwe bochten | De Fiat Uno is het kleine broertje van de Fiat Tipo. De karakteristiek gelijnde, hoge carrosserie biedt veel interieurruimte. De motor is in staat tot pittige prestaties, het brandstofverbruik blijft hierbij bescheiden. Bij hogere snelheden wordt het motorlawaai en het rijwindgeluid hinderlijk. De Uno helt snel over in bochten. |
Nissan Micra Prijzen vanaf f. 17.695 | Gunstig brandstofverbruik Gemakkelijk en vlot handelbaar | Korte vering en veel windgeruis Bescheiden ruimte achterin | De Micra is compact. Toch is er voorin voldoende ruimte. Achterin is de ruimte bescheiden. De kofferruimte is redelijk groot. Vlotte prestaties koppelt de Micra aan een gunstig brandstofverbruik. De kleinste Nissan is gemakkelijk te bedienen en vlot handelbaar in het stadsverkeer. Helaas beïnvloeden de korte vering en het windgeruis het comfort negatief. |
Fiat Panda Prijzen vanaf f. 12.990 | Goede rij-eigenschappen Gunstig brandstofverbruik | Veel windgeruis en motorlawaai Vrij korte vering | De kleine en zuinige Panda lacht al vanaf 1980 iedereen uit. De interieurruimte is voldoende maar niet over bemeten. De duurdere modellen hebben echte stoelen. De kofferbak is van gemiddelde afmetingen. De vlot handelbare Panda heeft goede rij-eigenschappen. Je moet wel genoegen nemen met veel windgeruis en een rumoerige motor bij hoge toerentallen. De Panda's zijn stug geveerd. |
Suzuki Alto Prijzen vanaf f. 12.995 | Vlot handelbaar Vlotte prestaties en een gunstig verbruik | Lawaai van motor en rijwind Lastige instap naar achteren | In het vooronder van de Alto werkt een kleine driecilinder motor. Daarmee levert de Alto voldoende pittige prestaties met een zeer gering brandstofverbruik. De interieurruimte is opmerkelijk groot, vooral achterin. Helaas is de kofferruimte zeer bescheiden. Aan het comfort wordt afbreuk gedaan door de rumoerige motor en het flinke windgeruis bij hogere snelheden. De Alto is zeer goed handelbaar. |
Citroen AX Prijzen vanaf f. 17.650 | Gunstig brandstofverbruik Pittige prestaties | Lawaai van motor, banden en wind Sober uitgevoerd | De prestaties van de AX zijn vlot, het brandstofverbruik bescheiden. Helaas maakt de AX veel lawaai. Motor, banden en wind laten zich nadrukkelijk horen. De mini Citroen heeft een goede koersvastheid en een prima bochtengedrag. De AX kan relatief veel herbergen. Het interieur is ruim, zowel voor- als achterin. De AX is over het algemeen sobertjes aangekleed. |
Volvo 300 serie Prijzen vanaf f. 23.450 | Goede rij-eigenschappen Gunstig brandstofverbruik | Windgeruis Tamelijk zware besturing | Ooit werd het 330 model ontworpen als een grote DAF. De eerste versies waren alleen leverbaar met een variomatic. Later kwamen er ook versies met een handgeschakelde versnellingsbak en met sterkere motoren. De 330 serie kenmerkt zich door een ruim en keurig verzorgd interieur met prima zittende voorstoelen. De rij-eigenschappen zijn goed, het brandstofverbruik gunstig. Wel heeft de 300 last van veel windgeruis. De besturing is tamelijk zwaar en indirect. |
Honda Civic Prijzen vanaf f. 24.990 | Technisch hoogstaand Gemakkelijk handelbaar | Kleine kofferruimte Lawaai van motor, wind en banden | De Civic is een auto met een technisch zeer geavanceerd onderstel. Ook in de kleinste Honda's proberen de ingenieurs krachtige motoren en vernieuwende technieken uit. De interieurruimte is voorin voldoende, maar achterin beperkt. De kofferruimte is klein. De Civic's hebben een prima weggedrag. De standaarduitrusting is compleet. De Honda's zijn makkelijk handelbaar. De prijzen zijn vrij stevig, zeker in deze klasse. |
Ford Scorpio Prijzen vanaf f. 44.540 | ABS standaard Zeer ruim interieur | Matige markering carrosserie Wind- en bandengeruis | Deze 'auto van het jaar 1985' baarde veel opzien door het standaard Anti-Blokkeer-Systeem op de remmen. Alle uitvoeringen hebben ook standaard stuurbekrachtiging. De prestaties zijn gemiddeld, het comfort krijgt een voldoende. De Scorpio biedt veel interieurruimte, vooral achterin. De kofferruimte is groot. De Scorpio is compleet uitgerust. De rij-eigenschappen zijn afgestemd op comfort en niet op sportiviteit. |
Fiat Tipo Prijzen vanaf f. 24.200 | Goede rij-eigenschappen Zeer ruim interieur | Lawaai van motor, banden en wind Geringe trekkracht in de vijfde versnelling | De Fiat Tipo heeft een karakteristieke vorm. De interieurruimte is royaal, vooral in de breedte. De koffer heeft een gezinsformaat. De prestaties en het brandstofverbruik zijn gemiddeld. De versies met een digitaal dashboard hebben een rijke standaarduitrusting. De vering is redelijk soepel. De in- en uitstap is erg gemakkelijk. Jammer dat de Tipo veel kabaal maakt. |
Renault 21 Prijzen vanaf f. 29.475 | Prima rij-eigenschappen Ruim interieur en koffer | Veel windgeruis en motorgeluiden Beperkte verstelling van de rugleuning | De 21 heeft goede rij-eigenschappen, de prestaties zijn pittig. Het brandstofverbruik blijft binnen normale proporties. Bij hogere snelheden bestaat veel windgeruis, de motor laat zich ook goed horen. De interieurruimte is voldoende, zowel voor- als achterin. De rugleuning van de voorstoelen is maar beperkt verstelbaar. De kofferruimte is royaal. De 21 is leverbaar als zeer ruime stationcar onder de naam Nevada. |
Mercedes-Benz 200/300 Prijzen vanaf f. 70.250 | Gedegen afwerking Hoge restwaarde | Beperkt uitzicht, matige markering Rumoerig bij hoge toerentallen | In vergelijking met vorige uitvoeringen oogt de huidige versie bijna sportief. Vooral de stationcar is fraai gelijnd. Zoals het een model van het merk met de ster betaamd, zijn alle modellen zeer gedegen en doordacht afgewerkt. De aanschafprijzen zijn stevig, maar de hoge inruilwaarde maakt veel goed. De rij-eigenschappen zijn goed, de motor bij hoge toerentallen te rumoerig. Door de hoge inzet van de achterruit is de achterzijde niet goed te overzien. |
BMW 3-serie Prijzen vanaf f. 38.725 | Zeer goede rij-eigenschappen Uitstekende prestaties | Bescheiden ruimte achterin Veel windgeruis | Technisch zijn de motoren van deze BMW's zeer goed. De prestaties variëren van hoog tot zeer hoog. De 3-serie is keurig afgewerkt. Het dashboard is zeer fraai en functioneel. De interieurruimte voorin is ruim voldoende, achterin wat beperkt voor volwassenen. De kofferbak is voldoende ruim. De BMW beschikt over zeer goede rij-eigenschappen. |
Volkswagen Polo Prijzen vanaf f. 19.997 | Goede rij-eigenschappen Ruim interieur met veel bergruimte | Windgeruis op hoge snelheden Hoog verbruik boven de 100km/u | De ruime hatchback lijkt uiterlijk veel op een stationcar door de rechte achterzijde. De uitrusting is vrij eenvoudig maar wel prima afgewerkt. De prestaties zijn redelijk. Dat kan niet worden gezegd van het verbruik. Boven de 100 km/u loopt dat te sterk op. Een vijfbak is niet standaard. De Polo beschikt over goede rij-eigenschappen, het comfort is behoorlijk. Helaas doet het windgeruis op hogere snelheden een beetje afbreuk aan het comfort. |
Volkswagen Jetta Prijzen vanaf f. 25.600 | Zeer goede rij-eigenschappen Gunstig verbruik | Geruis van banden en rijwind Beperkt uitzicht naar achteren | De Jetta is een Golf met kofferbak. Dit model oogt duidelijk minder vlot dan de Golf. De rij-eigenschappen zijn zeer goed. De Jetta koppelt vlotte prestaties aan een gunstig brandstofverbruik. Het interieur is ruim, vooral achterin, en comfortabel, Tijdens het rijden wordt het geruis van de banden en de wind al snel hinderlijk. Bovendien wordt de motor rumoerig bij hogere toerentallen. Het uitzicht schuin naar achteren is beperkt. |
Renault 5 Prijzen vanaf f. 18.995 | Goede rij-eigenschappen Gunstig brandstofverbruik | Veel windgeruis Beperkt uitzicht schuin achter | De Renault 5 biedt goede rij-eigenschappen, een zeer gunstig brandstofverbruik en handige gebruiksmogelijkheden. Het zicht schuin naar achteren is beperkt. |
Nissan Bleubird Prijzen vanaf f. 29.195 | Goede rij-eigenschappen Vrij gunstig brandstofverbruik | Veel windgeruis Weinig hoofdruimte achterin | De Bleubird biedt veel binnenruimte voor zijn geld. De Nissan is compleet en smaakvol afgewerkt. De prijzen starten op een redelijk niveau, maar stijgen behoorlijk voor de luxere en sterker gemotoriseerde uitvoeringen. |
Seat Ibiza Prijzen vanaf f. 17.195 | Overzichtelijk carrosserie Ruim interieur en koffer | Vrij korte vering Wind- en andere soorten geruis | Sinds Volkswagen zich met het Spaanse Seat bemoeid, is de kwaliteit aanzienlijk gestegen. De Ibiza koppelt pittige prestaties aan een gunstig brandstofverbruik. Het interieur en de kofferruimte zijn royaal bemeten. Helaas doen allerlei soorten lawaai afbreuk aan het comfort. Vooral de motor, de rijwind en versnellingsbak laten zich nadrukkelijk horen. De standaarduitrusting is redelijk. |