Elektrisch autorijden: voor wie en hoe werkt het?
Elektrisch autorijden is schoon autorijden, maar ook altijd opletten dat er een oplaadpaal in de buurt is. Bovendien liggen de prijzen van elektrische auto´s veel hoger dan die van normale auto´s. Op den duur verdient zich dat echter wel weer terug. In 2014 reden er in Nederland 5329 volledig elektrische auto´s rond. Leer hier alles over elektrische auto´s en hun voor- en nadelen.
Soorten elektrische auto´s
Er zijn 4 soorten elektrische auto´s. Dit zijn:
- Een hybride
- Een plug-in hybride
- De range extender
- 100 procent elektrische auto´s
Hybrides
Een hybride heeft een verbrandingsmotor en een ondersteunende elektromotor. De accu is niet op te laden met een stekker: ze worden herladen met restenergie die vrijkomt tijdens het rijden en het remmen.
Plug-in hybride
De plug-in hybride heeft ook een verbrandingsmotor en een ondersteunende elektromotor. Maar de accu kan bij deze auto wel worden geladen via een snellader of een gewoon stopcontact.
Range extender
De range extender hebben een elektromotor en een verbrandingsmotortje. Deze range extender laadt alleen de accu op en drijft de auto niet rechtstreeks aan.
100 procent elektrische auto
De 100 procent elektrische auto heeft alleen een elektromotor en een accu. Dit is dus de enige echte elektrische auto.
Voor wie is de elektrische auto geschikt?
De elektrische auto is geschikt voor iedereen, maar vooral voor mensen die vooral afstanden rijden tot maximaal zo´n 200 kilometer per rit. Dat lijkt niet zoveel, maar de meeste ritten zijn korter dan 10 kilmeter en 90 procent van de ritten die mensen maken zijn niet langer dan 50 kilometer. Wie wel regelmatig veel langer moet rijden moet of heel goed zijn ritten plannen en een auto hebben met een turbo charger of kan beter een plug-in hybride of een range extender aanschaffen.
Schoner rijden door elektrisch rijden
TNO heeft uitgerekend dat elektrische auto´s in 2020 ongeveer 35 procent minder CO2 produceren dan gewone auto´s. Zelfs als een auto op gewone stroom rijdt en dus niet op groene stroom is er nog 22 procent minder CO2 uitstoot en een benzine of dieselauto. Daarnaast produceren elektrische auto´s ook nog eens bijna 80 procent minder fijnstof dan diesels en 95 procent minder stikstof.
Het maken van een elektrische auto
Het argument is vaak dat het maken van elektrische auto´s qua energie veel meer kost dan een gewone auto. Dat klopt. Het kost meer energie o een elektrische auto te fabriceren dan een brandstofauto. Met name de accu kost veel energie. Maar als je dat uitsmeert over de levensduur en er van uitgaat dat een auto 240.000 kilometer rijdt dan is dat verschil er bijna niet meer. Omdat elektrische auto´s bovendien efficiënter omgaan met energie verbruiken ze aan productie en gebruik veel minder energie dan een brandstofauto. Het is de verwachting at een elektrische auto bovendien steeds meer gebruik kan gaan maken van schone energie van bijvoorbeeld windmolens.
Hoe laad je een elektrische auto op?
Een elektrische auto laad je op door de stekker gewoon in het stopcontact te steken. Meestal duurt het een uur of 8 voordat een accu weer opgeladen is. Maar er zijn ook snelladers die in 30 minuten de accu opladen.
Je auto opladen aan een openbare oplader
Het opladen van een elektrische auto aan een openbare oplader kan alleen met een pasje. Sommige gemeenten hebben van die punten in hun centrum staan. In 2014 stonden er 7500 openbare oplaadpunten op diverse plekken. Dit aantal groeide vanaf dat moment wel. Wie een oplaadpunt zoekt kan dat vinden op www.oplaadpalen.nl.
Is een elektrische auto goedkoper dan een gewone auto?
Een elektrische auto rijdt in vergelijking tot een benzine auto of diesel 40 tot 50 procent goedkoper. Ook het onderhoud kost minder. Wel is een nieuwe elektrische auto wel duurder in aanschaf. Zelfs als je alle fiscale voordelen meerekent. Vooral de accu maakt zo´n auto zo duur. Ook is niet precies te zeggen wat een elektrische auto na een paar ja qua inruil nog oplevert. Wie wel wil weten waar hij aan toe is kan ook een elektrische auto leasen.
Een elektrische auto is stil
Bijkomend voordeel van een elektrische auto is dat hij heel stil is.
Ritje goed plannen
Wie in een elektrische auto rijdt moet zijn ritjes wel goed plannen. Want je gaat van paal naar paal en het betekent eerst wel kijken waar zo´n oplaadpaal zich bevindt. En het betekent wachten of een tussenstop inbouwen.
Zes elektrische auto´s op een rij
Verschillende merken hebben al een elektrische auto. Hieronder een aantal met wat technische gegevens.
E-Golf
De E-Golf heeft een bereik van 190 kilometer. Opladen duurt normaal gesproken 8 uur. Snel opladen kan in een half uur. Deze auto kost rond de 36.000 euro
BMWi3
De BMWi3 heeft een bereik van 190 kilometer. Opladen duurt tussen de 3 en 6 uur. Ook deze auto kost rond de 36.000 euro.
Ford Focus
De elektrische Ford Focus heeft een bereik van 162 kilometer. Opladen duurt tussen de 6 en 7 uur. Hij kan niet snel worden opgeladen. Deze auto kost rond de 40.000 euro.
Nissan Leaf
De Nissan Leaf was een van de eerste elektrische auto die in grote aantallen werd geproduceerd. Het was ook de auto van het jaar 2011. In 2016 komt een nieuwe variant uit naar alle waarschijnlijkheid die op een volle accu 300 kilometer kan rijden. De Nissan Leaf van 2014 km maar 175 kilometer rijden op een volle accu. De Nissan Leaf kost rond de 24.000 euro.
Tesla: het paradepaardje onder de elektrische auto´s
De Tesla is het paradepaardje onder de elektrische auto´s in 2014. Hij rijdt 485 kilometer op een volle accu en zit vol met snufjes. Bovendien rijdt de wagen zeker 210 kilometer per uur met gemak. Ook deze wagen heeft een supercharger waardoor hij heel snel weer oplaadt. Bij een gewone laadpaal duurt het ook bij deze wagen een halve dag om op te laden.
Zoe van Renault
De Zoe is een kleine elektrische auto, ook wel als stadsauto aangeduid. De Zoe kan 210 kilometer rijden op een volle accu. Opladen duurt tussen de 6 en 9 uur. Maar hij kan ook aan de sneloplader en dan duurt het maar een half uurtje. De Zoe is de goedkoopste elektrische auto met een prijs van 21.000 euro.