Elektrisch autorijden met zware en voorlopig dure accu
Een elektrische auto is nog niet voor iedereen een aantrekkelijk vooruitzicht. De prijs van die auto wordt voor een zeer groot gedeelte bepaald door de kosten van de accu en niet iedereen heeft zoveel geld over voor die nieuwigheid in de autowereld. Volgens ingewijden zullen de kosten van de accu’s pas over een aantal jaren serieus zijn gedaald. Daarnaast is het gewicht van de noodzakelijke accu’s zeer hoog. Ook zal de accuradius veel groter moeten worden om te voldoen aan de behoefte van de autorijders.
Lithium-ion techniek voor elektrisch autorijden
De klassieke loodaccu is niet geschikt voor toepassing in de elektrische auto. Maar een nieuwe techniek heeft zich al enkele jaren geleden aangediend. In plaats van een loodaccu wordt voor allerlei doeleinden steeds meer de lithium-ion accu toegepast. Door de nieuwe lithium-ion techniek kan veel meer stroom opgeslagen worden en de levensduur is ook langer. Die accu duikt sinds enkele jaren op met name in mobieltjes. Ook in de duurdere elektrische fietsen worden deze accu’s toegepast en nu ook in de auto-industrie.
Accupakket voor elektrische auto zeer duur
Maar lithium-ion accu’s voor auto’s zijn zeer prijzig en velen hopen dat de prijs de komende jaren zal dalen zoals dat met veel nieuwe producten vaak het geval is zodra de productie vergroot. Op dit moment kost een accupakket ongeveer de helft van de totaalprijs van een elektrische auto. Concurreren met conventionele auto’s is daarom niet makkelijk.
Prijs afhankelijk van dure metalen
Optimisten menen overigens dat de prijs al in de komende vijf jaar met 50 procent zal dalen door een efficiëntere manier van produceren. Maar daar wordt door anderen sterk aan getwijfeld omdat 30 procent van de prijs afhangt van de kostprijs van kobalt, mangaan en nikkel die in de accu’s zijn verwerkt. Door meer accu’s te produceren zullen de prijzen van die metalen niet dalen en bestaat er zelfs een kans dat door meer vraag naar die metalen de prijzen zullen stijgen. Pessimisten spreken over minstens twintig jaar dat het zal duren voordat de prijzen zullen dalen.
Accupakket huren of stroom in vloeibare vorm
Daarbij komt dat niet geheel duidelijk is of het accupakket even lang mee zal gaan als de auto zelf. Indien dit niet het geval is zal vervanging, van een dan toch al tamelijk oude auto, met een duur nieuw pakket niet reëel zijn. Wellicht wordt te zijner tijd een oplossing geboden door de mogelijkheid om een accupakket te huren. Sowieso kan een los verkrijgbaar accupakket een groot voordeel opleveren als bijvoorbeeld tankstations ze kunnen leveren met inruil van het bestaande pakket. Dit bespaart ook oplaadtijd die zelfs bij snel laden altijd nog minimaal twintig minuten beloopt waar veel autorijders zich bij een tankstation geen tijd voor gunnen. Maar wie weet kan binnen afzienbare tijd stroom in vloeibare vorm als alternatief getankt worden.
Nog te geringe actieradius
Een ander punt van de elektrische auto is voorlopig dat veel automobilisten de actieradius (af te leggen afstand) zonder opnieuw op te laden te gering vinden. Uit onderzoek is gebleken dat de meeste automobilisten, die in principe belangstelling hebben voor een elektrische auto, minimaal een actieradius van 200 kilometer willen. Wat dat betreft zal de techniek nog enige verbetering nodig hebben.
Zware accu heeft veel ruimte nodig
Bij accu’s in elektrische auto’s speelt nog een kwestie mee. Ze zijn erg zwaar en nemen veel ruimte in. Het accupakket dat nodig is weegt al gauw 250 kilo. In vergelijking met een tank, die naarmate er meer kilometers zijn afgelegd lichter wordt, blijft het gewicht van een accu gelijk, ongeachte het afgelegde aantal kilometers. Dit terwijl juist geprobeerd wordt om auto’s steeds lichter te maken.
Hybride wellicht aantrekkelijker
Bij een elektrische auto moet de brandstof voor een rit uit één oplading komen. Een volgende rit is pas mogelijk na opnieuw opladen. Anders is dit met een hybride auto die zowel op elektriciteit als op conventionele brandstof kan rijden. Tijdens het rijden op conventionele brandstof kan de accu weer opgeladen worden waardoor er geen problemen zijn met de afstand van de auto totdat uiteraard weer getankt moet worden.
Opladen thuis of langs de openbare weg
Opladen van de accu kan op verschillende manieren. Dat kan thuis via een stopcontact of aan een publieke oplaadpaal en duurt dan zes tot acht uur. Een andere mogelijkheid is snel laden bij een laadstation langs de openbare weg waarbij bijvoorbeeld tien minuten kan worden opgeladen om weer vijftig kilometer te kunnen rijden.