Hoe werkt een elektrische auto?
Een elektrische auto is een relatief simpel concept. Er zit geen versnellingsbak in dus dat spaart een hoop onderhoud. Ook hoeft er geen dure smeerolie in worden gegoten. Hij blijft dus lekker schoon. Hij maakt geen hoop lawaai met knallende kleppen dus er trillen geen schroefjes los. Er hoeft weinig geluidsisolatie te worden toegepast om het geluid van het suizende motortje te verhullen.
Let op! Dit artikel is geschreven vanuit de persoonlijke visie van de auteur en bevat mogelijk informatie die niet wetenschappelijk onderbouwd is en/of aansluit bij de algemene zienswijze.Inhoudsopgave
Accu
Een elektrische auto rijdt niet op brandstof maar op elektriciteit. Deze haalt hij uit zijn accu´s. Dat is het wezenlijke onderdeel van de elektrische auto. De accu´s worden bij de meeste modellen gelijkelijk verdeeld op het chassis van de auto gemonteerd. Op dit moment worden Lithium-ion-accu´s gebruikt voor de opslag van elektriciteit. Dat is in verhouding de lichtste accu met de meeste opslagcapaciteit. De accu is licht genoeg om er op dit moment (2008) auto´s mee te maken met een actieradius van 400 kilometer.
Opladen
Het opladen van de accu kan gewoon thuis in het stopcontact. Ook is het mogelijk om dit met een krachtstroomkabel te doen. Dan moet je in de meterkast een aparte groep laten aanleggen. Het voordeel daarvan is dat de auto veel sneller is opgeladen. Energiebedrijf Essent heeft besloten om in Nederland een netwerk aan te leggen van oplaadpunten voor elektrische auto´s zodat je na een rit van bijvoorbeeld 300 kilometer weer kunt opladen op een parkeerplaats.
Zonnepanelen
Op dit moment zijn er bijna geen auto´s te koop met zonnepanelen. Dit is de toekomst van de elektrische auto. In combinatie met zonnecellen die als een buigzaam plastic over de auto worden geplakt is de elektrische auto een doorbraak op vervoersgebied; de auto die geen energie van buitenaf behoeft. De technologie is op dit moment wel in staat om buigzame zonnecellen te maken. Deze wekken te weinig elektriciteit om een vier-persoonsauto voort te bewegen. In de toekomst kan dat echter veranderen. Het zou mijns inziens logisch zijn om te verwachten dat binnen 25 jaar er zonnecellen zijn die een auto kunnen voortbewegen. Dat kan ook gelden voor minder zonnige landen. De Solar Challenge, een race tussen auto´s die op zonne-energie rijden is een voorbeeld van een project dat de ontwikkeling van zonnepanelen op auto´s stimuleert. De Nederlandse inzending haalt met gemak een gemiddelde van 100 km/h. De Solar Challenge wordt tweejaarlijks begin october in Australië gehouden.
Motor
Naast de accu heeft de auto uiteraard een elektrische motor. Tussen de accu en de motor staat een inverter oftewel omzetter om de stroom op het juiste niveau voor de motor te brengen. Een elektrische motor heeft vergelijkbare prestaties als een benzinemotor. Een Tesla Roadster (2008) bijvoorbeeld trekt op van 0 tot 100 in 4 seconden. Dat is veel sneller dan nodig is onder normale omstandigheden.
Minder onderhoud nodig
In de praktijk is een elektrische auto veel eenvoudiger. De motor bevat een stuk minder onderdelen. Hierdoor is er veel minder onderhoud nodig voor een elektrische auto. Er kunnen eveneens minder onderdelen kapot gaan. Daarom is het een stuk goedkoper om elektrisch te rijden. Bovendien is een auto betrouwbaarder als hij minder reparatiegevoelig is. Als er elektrische race-auto´s zouden worden toegelaten, zouden deze gelijk alle wedstrijden winnen aangezien er minder onderdelen kapot kunnen gaan. De race-liefhebbers moeten alleen het snerpende motorgeluid missen. Want de elektrische raceauto hoor je slechts aanzoeven door het geruis wat de rubberen banden maken.