InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Elektrische auto, voor en nadelen

Elektrische auto, voor en nadelen

In 2020 zullen er naar schatting 1 miljoen elektrische auto's in Nederland rondrijden. De voor- en nadelen van elektrisch rijden op een rij.

Wat is een elektrische auto

Een elektrische auto is een auto waarbij de motor wordt aangedreven door elektriciteit. De elektriciteit komt uit de ingebouwde accu. Net als alle andere accu’s loopt deze tijdens het rijden langzaam aan leeg. Eenmaal leeg kan de accu weer worden opgeladen. Dat kan tot nu toe nog niet op heel veel punten. De komende jaren wil de regering het aantal oplaadpunten echter sterk uitbreiden. Er wordt gewerkt aan een netwerk van maar liefst 10.000 oplaadpunten. Het oplaadpunt is een hangend apparaat. Het kan moeiteloos worden ingepast in het straatbeeld, maar ook in bijvoorbeeld garages en op privéterreinen. In Arnhem zijn de eerste tien palen geplaatst.

Eenvoudig opladen

Opladen van de elektrische auto is heel eenvoudig: je steekt gewoon de stekker in het stopcontact. De stekkers en de stopcontacten zullen voor elke auto en elk oplaadpunt hetzelfde zijn. Alle elektrische auto’s kunnen worden opgeladen met elektriciteit op 220 volt. Net als de rest van de apparaten in je huis. Er is wel een aparte zogenaamde lader nodig die de 220 volt omzet naar een lager voltage en gelijkstroom oftewel een elektrische stroom met een constante stroomrichting. De opladers zijn of al in de auto ingebouwd of worden er los bijgeleverd, net als bij een telefoon. De autofabrikanten zijn het eens geworden over een uniforme stekker: een driepunts vierhonderd volt stekker. Dat betekent overal met dezelfde stekker opladen. Ter vergelijking: de aanbieders van mobiele telefoons zijn het nog steeds niet eens over een standaard stekker.

Oplaadpunten op www.stekkerweb.nl

De oplaadpunten voor de elektrische auto's staan overzichtelijk gerangschikt op de website www.stekkerweb.nl Dit is een onafhankelijke website. De sitebouwer heeft als doelstelling de gebruikers en de aanbieders op een makkelijke manier met elkaar in cotact te brengen. Het is tot nu toe de enige site waarop alle oplaadpunten te vinden zijn. Daarnaast biedt bijna iedere gemeente een overzicht van de oplaadpunten in de eigen streek.

Waarom elektrisch rijden?

Een elektrische motor heeft een hoog rendement: 80 tot 95 procent. Dat wil zeggen dat 80 tot 95 procent van de elektriciteit die er in gaat omgezet wordt in beweging. Ter vergelijking: een auto met een benzinemotor heeft een gemiddeld rendement van 20 tot 25 procent. Als je elektrisch rijdt, ga je dus zuinig met energie om. De energie die gebruikt wordt, kan duurzaam worden opgewekt. Dat wil zeggen door wind of waterkracht. Duurzame energie kan eindeloos worden opgewekt. Dat geldt niet voor olie, het voornaamste bestanddeel voor benzine.

Actieradius

Met een volle accu kun je met een elektrische auto ongeveer 300 kilometer rijden. Dat is niet zo heel ver. Er wordt aan gewerkt om de actieradius, dat is de afstand die en voertuig kan afleggen zonder op te laden, te vergroten. In de nabije toekomst zullen de accu’s bijvoorbeeld bij benzinestations kunnen worden verwisseld. Ook zal de oplaadtijd van de accu sneller worden. Verwacht wordt dat door deze maatregelen de actieradius zal stijgen naar 500 kilometer.

Actieradius verhogen

Volgens Theo Jansen kan de actieradius kan heel simpel worden verhoogd (tussen de 500 en de 1000 km). "Plaats 2 of 3 kleinere accu's en breng 1 of 2 dynamo's aan op snel draaiende delen, een automatischestroomschakelaar/wisselaar er tussen en men kan heel lang blijven rijden. Gebruikt men de 1e accu dan kan de 2e (of/en event. de 3e) accu('s) worden opgeladen. Iedere week moet hij wel aan de vaste oplader om goed te worden opgeladen. Dus niet meer ongeveer 160 km (actieradius) rijden maar veel (heel veel) meer groene (geen CO2 meer) kilometers."

Besparen

Elektriciteit is veel goedkoper dan benzine of diesel. Uitgerekend is dat elektrisch rijden per jaar minimaal zo’n 1000 euro goedkoper is dan rijden op benzine of diesel. Rijd je veel kilometers dan loopt dit bedrag alleen maar op. Er zijn nog meer besparingen: de Nederlandse overheid heeft beloofd de BPM (dat is de Belasting op Personenauto’s en Motorrijwielen) en de wegenbelasting voor elektronische auto’s af te schaffen.

Subsidie

Daarnaast wordt er op lokaal niveau subsidie gegeven. In sommige gemeenten krijg je nu al 500 euro subsidie als je een elektrische scooter aanschaft. Hoeveel subsidie er voor de aanschaf van een elektrische auto wordt gegeven, zal per gemeente verschillen. De overheid is van plan om de bijtelling voor elektronische auto op 0 te zetten, nu is dat nog tien procent. Daarnaast geldt voor bedrijven de mogelijkheid van de VAMIL, MIA en EIA-regelingen. In het kort betekent dat dat bedrijfsmiddelen willekeurig van de winst mogen worden afgeschreven.

Hoge aanschafprijs

Een groot nadeel van de elektrische auto is de hoge aanschafprijs. Nu is een elektrische auto nog 3 a 4 keer zo duur als een vergelijkbare benzine- of dieselauto. Ondanks de hoge prijs zullen er in 2020 naar schatting 1 miljoen elektrische auto’s rondrijden.
© 2009 - 2019 Enroute, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Elektrische auto: Auto van de toekomst?Elektrische auto: Auto van de toekomst?Steeds meer mensen houden rekening met de gezondheid van het milieu en dat zie je ook aan de opkomst van elektrische voe…
Elektrisch autorijden: voor wie en hoe werkt het?Elektrisch autorijden: voor wie en hoe werkt het?Elektrisch autorijden is schoon autorijden, maar ook altijd opletten dat er een oplaadpaal in de buurt is. Bovendien lig…
Voor en nadelen van de elektrische autoVoor en nadelen van de elektrische auto2011 moet het jaar worden van de elektrische auto. Er komen steeds meer en beter ontwikkelde auto´s op de markt. Ook de…
Wat kost elektrisch rijden?Wat kost elektrisch rijden?Wat zijn de kosten van elektrisch autorijden? Dit is niet een eenvoudige vraag om te beantwoorden, aangezien er verschil…
Hoe werkt een elektrische auto?Een elektrische auto is een relatief simpel concept. Er zit geen versnellingsbak in dus dat spaart een hoop onderhoud. O…
Bronnen en referenties
  • Op www.stekkerweb.nl staan alle oplaadpunten in Nederland.

Reageer op het artikel "Elektrische auto, voor en nadelen"

Reacties

Leo Nitert, 12-01-2010 12:47 #3
Ik ben een groot voorstander van electrische auto's echter alleen als dit ook groene stroom is.
Bij grijze stroom (gas en kolencentrales e.d) is het milieuvoordeel nul of misschien nog lager.
Als oplossing zou de Amerikaanse uitvinding (solarroad) principe kunnen worden toegepast.
Genoeg zonneenergie voor het hele autopark zonder extra grote investeringen (i.p.v. asfalt wegen)
Ik vraag me echter alleen wel af hoe een electrische auto aan warmte komt om het interieur op te warmen.
Moet hier een extra (benzine gestookte?) kachel voor ingebouwd worden of moet dit ook uit de accu komen?
Hoe zit het dan nog met het rendement?

Theo Jansen, 29-12-2009 20:21 #2
De actieradius kan heel simpel worden verhoogd (tussen de 500 en de 1000 km). Plaats 2 of 3 kleinere accu's en breng 1 of 2 dynamo's aan op snel draaiende delen, een automatischestroomschakelaar/wisselaar er tussen en men kan heel lang blijven rijden. Gebruikt men de 1e accu dan kan de 2e (of/en event. de 3e) accu('s) worden opgeladen. Iedere week moet hij wel aan de vaste oplader om goed te worden opgeladen. Dus niet meer ongeveer 160 km (actieradius) rijden maar veel (heel veel) meer groene (geen CO2 meer) kilometers.:-):-):-):-)

Overweel, 12-12-2009 12:13 #1
Het doel dat iedereen elektrisch kan en moet gaan rijden is natuurlijk een perfecte oplossing voor het milieuprobleem.
Echter is het jammer dat iedere gemeente vol trots een website lanceerd en de gebruiker diverse websites af moet zoeken om te kunnen kijken waar of een oplaadpunt is. De website welke wij 2 geleden online hebben gezet, stekkerweb.nl heeft als doelstelling alle oplaadpunten in kaart te krijgen voor elk elektrisch vervoermiddel, van fiets tot elektrische auto. Overheid en gemeentes hebben de mogelijkheid om kosteloos een oplaadpunt toe te kunnen voegen echter maken ze hier nog te weinig gebruik van, zodat het maatschappelijk belang waarschijnlijk langer gaat duren voordat het beoogde doel bereikt is.

Infoteur: Enroute
Laatste update: 04-01-2012
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Reacties: 3
Schrijf mee!