InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Winterbanden: meer grip en beter remmen

Winterbanden: meer grip en beter remmen

Het hebben van winterbanden zou voor de gebruiker er van veel voordeel opleveren, zo zeggen de garages en producenten van winterbanden. De consument gelooft daar ook in, want sinds de winter van 2004/2005 is de verkoop van winterbandenverdubbeld. Maar loont het echt de moeite om winterbanden aan te schaffen?

De nadelen van zomerbanden in de winter

Normale banden verliezen hun grip op de weg naarmate de temperatuur daalt. Beneden een gemiddelde dagtemperatuur van zeven graden gaat de zomerband meer slippen. De nadelen daarvan zijn:
  1. Het is onveiliger – de wegligging en het remvermogen worden er door beïnvloed. Bij regen, sneeuw en ijzel is dit effect nog veel groter
  2. Het zorgt er voor dat de band veel meer slijt

Wat is er anders bij een winterband?

  • Een winterband heeft een heel andere samenstelling van materiaal. Dit betekent dat hij bij kouder weer veel zachter blijft en bij winterse buien meer grip op de weg houdt.
  • Ook het profiel is heel anders. Daardoor wordt water veel beter afgevoerd en ook dat heeft weer een positief effect op het remmen. Er ontstaat namelijk een kortere remweg.
  • Ook de koersvastheid in bochten is veel beter.
  • Het wegrijden op een helling gaat met winterbanden ook veel beter.

Minder ongelukken in de winter met winterbanden

In Nederland wordt niet bijgehouden of er minder ongelukken zijn door winterbanden. In Duitsland doen ze dat wel. Door de winterbanden is het aantal gewonden tijdens winterse omstandigheden met 50 procent gedaald. Overigens rijdt bijna iedereen in Duitsland met winterbanden, terwijl in Nederland slechts zo’n 10 procent voorzien is van de bijzondere onderdelen.

Zijn winterbanden duurder dan zomerbanden?

Dat winterbanden duurder zouden zijn is een fabeltje. Dat komt omdat de zomerbanden in die tijd gespaard blijven en minder slijten. De zomerbanden gaan dus langer mee en per saldo moet er dus hetzelfde betaald worden voor beide soorten banden op de langere termijn.

Maken winterbanden meer geluid?

Voorheen klopte het dat winterbanden meer geluid maakten dan de zomerbanden. Tegenwoordig klopt dat echter niet meer, want de nieuwste winterbanden zijn net zo geluidloos of vol geluid als de zomerbanden. Wel is soms in bochten nog te horen dat er andere exemplaren onder de auto zitten, maar dat is normaal.

Ontwikkeling winterbanden- ook voorABS en ESP

Ook staat de ontwikkeling van winterbanden niet stil. Net zoals auto’s veranderen, veranderen de banden ook mee. Zo zijn er tegenwoordig al banden die zijn afgestemd op het gebruik van ABS en ESP en andere elektronische hulpmiddelen. Dit betekent ook dat bepaalde winterbanden een veel grotere maatvoering hebben en nog weer een ander profiel hebben dan de “normale’winterband. De ContiWinterContact TS 830P is een voorbeeld van zo’n op ABS en ESP afgestemde band.

Winterbanden verplicht in veel landen

Veel mensen weten niet dat ze in heel veel andere landen verplicht zijn om hun auto aan te passen aan de winterse omstandigheden. Dit geldt in:
  • Italië
  • Duitsland
  • Oostenrijk
  • Finland
  • Frankrijk
  • Noorwegen
  • Zweden
  • Zwitserland

Dikke boetes en in beslagname auto bij ontbreken winterbanden

iemand uit Nederland in die landen een aanrijding krijgt waarbij de ander schuldig is, kan het er toch toe leiden dat de Nederlander medeaansprakelijk wordt gesteld. Ook worden fikse boetes gegeven bij controles. Als wordt geconstateerd dat er geen winterbanden onder een auto zitten kost dat in Duitsland minimaal 20 euro, maar in Oostenrijk maximaal 5000 euro en in beslagname van de auto. In Finland is het voeren van autobanden verplicht van 1 december tot 1 maart. Het maakt dan dus niet uit hoe het weer is.

Hoeveel profiel moet een winterband hebben om te voldoen?

Een winterband waarvan het profiel is afgesleten tot onder de 4 millimeter beschermt niet meer tegen regen, ijzel en vorst. Dit is geen probleem als de winter al ten einde loopt, want in dat geval kan met de winterband gewoon in de zomer worden doorgereden. De banden slijten in de zomer dan wel meer, maar de grip is nog voldoende. Winterbanden kunnen in de zomer gewoon worden afgereden tot de wettelijke minimale profieldiepte van 1,6 millimeter.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De kosten van winterbandenWat kosten winterbanden? Wat zijn de voordelen, en wat is voordeliger: kopen of huren? Dat winterbanden de veiligheid in…
Winterbanden bij winterse weersomstandigheden in OostenrijkWinterbanden bij winterse weersomstandigheden in OostenrijkIn Oostenrijk is het bij wet verplicht gesteld om in de periode van 1 november tot 15 april de auto te voorzien van wint…
Winterbanden: Kosten kopen en huren van winterbandenWanneer de zomer voorbij is, wordt het tijd om na te denken over veilig rijden in koude en ijzel. Winterbanden zijn een…
Wel of geen winterbanden?Winterbanden. De ene autorijder ziet het nut er niet van in, de ander verkiest veiligheid boven alles. Waarom zou je eig…
Winterbanden, wat het zijn en wanneer je ze gebruiktVeel mensen wisselen als de winterse weersomstandigheden aantreden, hun zomerbanden om voor winterbanden. Wat zijn winte…
Bronnen en referenties
  • Friesch Dagblad
  • Leeuwarder Courant

Reageer op het artikel "Winterbanden: meer grip en beter remmen"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 26-10-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Special: Autorijden in de winter
Schrijf mee!