InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Verschil tussen een hybride en een elektrische auto

Verschil tussen een hybride en een elektrische auto

Verschil tussen een hybride en een elektrische auto Wie hart voor het milieu heeft rijdt tegenwoordig in een hybride of elektrisch auto. Er komen steeds zuiniger en mooier modellen op de markt. Een hybride auto en een elektrische auto is echter niet hetzelfde. Overweeg je de aanschaf van een nieuwe auto, lees je dan in over de verschillen tussen deze twee milieuvriendelijke auto's. Lees ook meer over de voor- en nadelen van beide typen auto's.

Hybride en elektrische auto

Wat is een hybride auto?

Een hybride auto is een type auto die een combinatie van verschillende aandrijvingstechnieken gebruikt. Officieel moet deze minimaal twee energie-omzetters en twee in het voertuig ingebouwde energieopslagsystemen hebben. In theorie is elke auto die aan deze voorwaarden voldoet een hybride auto. Wanneer we echter denken aan een 'groene auto', dan gaat het vooral om een auto die naast een verbrandingsmotor ook een elektromotor en accu heeft. In dat geval laadt de verbrandingsmotor tijdens het rijden de elektromotor op. Deze hoeft dus niet met een stekker opgeladen te worden.

Er zijn ook hybride auto's met een hydraulisch-hybride aandrijving. Deze combineert een verbrandingsmotor in plaats van met een elektromotor met hydrauliek. De opgewekte energie wordt dan niet in een accu opgeslagen maar in stikstof en hydraulische vloeistof. Dit systeem wordt vooral gebruikt in zware auto's. De hogedrukcilinders zijn in zware auto's een stuk goedkoper dan een zware accu maar nemen wel meer ruimte in beslag. Ze worden ook gebruikt in bijvoorbeeld vuilniswagens.

Populaire hybride auto's zijn onder andere de Toyota Prius, BMW i3, Lexus CT 200h hybride, Opel Ampera, Peugeot 508 Hybrid4, en Toyota Auris.

Voordelen van een hybride auto

  • Minder uitstoot van voor het milieu schadelijke gassen
  • Lagere brandstofkosten
  • Vrijstelling van aanschafbelasting
  • Slechts 14% fiscale bijtelling bij leaseauto's

Nadelen van een hybride auto

  • De auto maakt nauwelijks geluid bij een lage snelheid wat het risico doet ontstaan dat je over het hoofd wordt gezien door andere weggebruikers
  • Het fabriceren en slopen van een hybride auto is wel weer milieuvervuilender
  • Het gewicht van de batterijen maakt de auto in zijn geheel zwaar
  • Het inbouwen van de elektromotor gaat ten koste van de bergruimte

Wat is een elektrische auto?

Anders dan bij een hybride auto zit er in een elektrische auto helemaal geen verbrandingsmotor. Een elektrisch auto wordt volledig aangedreven door een elektromotor. Voor het opladen van dit type auto moet deze door middel van een stekker worden aangesloten op een oplaadpunt. Deze oplaadpunten zijn geen parkeerplaatsen. Het is de bedoeling dat je de auto weer op een reguliere parkeerplaats zet nadat de accu is volgeladen. Ook kan gebruik gemaakt worden van een snellader bij een tankstation of langs de snelweg. Waar het opladen bij een regulier laadpunten vaak minimaal twee uur duurt kun je de accu bij een snellader binnen een half uur voldoende opladen om er weer even tegenaan te kunnen.

Populaire elektrische auto's zijn onder andere de Citroen C Zero, Ford Focus Electric, Nissan Leaf, Renault Fluence ZE, Renault Zoe, Tesla Model S en Volkswagen e-Up.

Voordelen van een elektrische auto

  • Er komen tijdens het rijden geen schadelijke uitlaatgassen vrij
  • Bij lage maakt hij nauwelijks geluid
  • Slechts een fiscaal bijtellingspercentage van 4% gedurende de eerste 60 maanden

Nadelen van een elektrische auto

  • Het vergt nogal wat planning om te zorgen dat je accu steeds op tijd opgeladen wordt
  • De dekkingsgraad van de laadpalen is in sommige gemeentes nog een probleem
  • De productie van de benodigde accu's voor dit type auto is wel milieubelastend
Gerelateerde artikelen
Hybride auto voor en nadelenHybride auto's zijn razend populair. Door een hybride auto te rijden, kun je per jaar veel geld besparen. En het is nog…
Besparen op autorijden: de hybride autoBesparen op autorijden: de hybride autoBij besparen op autorijden denk je misschien niet meteen aan de aanschaf van een hybride auto. Als je voldoende rijdt, k…
Hybride wagens de moeite waard?Hybride wagens de moeite waard?We horen er steeds meer over en ze duiken almaar meer in het straatbeeld op. Maar wat is dat nu eigenlijk een hybride wa…
De Hybride MotorSteeds meer mensen kiezen voor een zuinige hybride auto. Deze wordt aangedreven door een zuinige hybride motor. Deze mot…
Groene auto  de opmars van milieuvriendelijk rijdenGroene auto de opmars van milieuvriendelijk rijdenDe groene auto is in opmars. Het milieu wordt steeds belangrijker gevonden door diverse instanties en overheden en er wo…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Stux, Pixabay
  • Auto en Fiscus - http://www.autoenfiscus.nl/elektrische-auto.html
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Verschil tussen een hybride en een elektrische auto"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 09-01-2019
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!