InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Renault Laguna occasion

Renault Laguna occasion

De modelnaam Laguna werd bij Renault in 1994 geïntroduceerd voor de opvolger van de Renault 21 die van 1986 tot 1994 het merk vertegenwoordigde in het middenklasse segment. In dit artikel wordt de eerste generatie van het model besproken in de context van een aankoop van het betreffende model op de occasionmarkt.

Het model Laguna

De Renault Laguna was als opvolger van de Renault 21 een zeer vernieuwend model. Ten eerste was het model alleen verkrijgbaar als hatchback en later break, terwijl de 21 als sedan, hatchback en nevada (station) leverbaar was. Om het gedateerde uiterlijk van de Renault 21 achter zich te laten werd de Laguna van de grond af opnieuw ontworpen door het team van Patrick le Quément, hoofd design van Renault.

In 1998 werd de Renault Laguna onder handen genomen en kreeg het model een grondige facelift. De auto bleef toen nog 3 jaar in productie om uiteindelijk in 2001 opgevolgd te worden door de Renault Laguna II.

Motoren en uitvoeringen

De Laguna was leverbaar met een groot scala aan motoren onder de kap. De volgende motoren waren beschikbaar voor de kopers van de Laguna.

MotortypeVermogenProductiejaren
1.895 pk1994-1998
2.0115 pk1994-1998
2.0S 16v140 pk1995-1998
3.0 V6170 pk1994-1997
3.0 V6 24v194 pk1997-1998
2.2D84 pk1995-1998
2.2Dt116 pk1996-1998

De basisuitvoering waarin je de Laguna kon krijgen was de RN uitvoering. Daarnaast waren de uitvoeringen oplopend in uitrustingsniveau; RT, RXE, Baccara RTI en V6. Daarnaast was er nog de actie-uitvoering Alizé.

Een Laguna occasion kopen, waar op te letten

Als je een Renault Laguna occasion gaat kopen moet je op verschillende dingen letten. Ten eerste zijn er natuurlijk de voor de hand liggende dingen als oppervlakkige roest en het soepel lopen van de motor. Bij de Laguna zijn echter mankementen bekend waar u extra op zou moeten letten. Ten eerste is het vaak zo dat de kilometerteller het begeven heeft, dit is echter niet een onoverkomelijk mankement. Een iets belangrijker element van de techniek, de achterruitverwarming begeeft het ook vaak, controleer dus even of de achterruit warm wordt als u deze aanzet.

Op de markt zijn nog goede en goedkope Laguna's te vinden, maar let wel goed op het rijgedrag tijdens een proefrit; de rubbers en vering zijn nogal gevoelig voor slijtage en hierdoor kan hij nogal wollig rijden. Verder is het een goede auto om te rijden op LPG. Het motortype leent zich uitstekend om dit brandstofsysteem in te bouwen.
© 2010 - 2019 Frankdegram, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Renault Laguna occasion"

Infoteur: Frankdegram
Gepubliceerd: 04-11-2010
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!