InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Diversen > Openbaar vervoer op Tenerife: de tram

Openbaar vervoer op Tenerife: de tram

Openbaar vervoer op Tenerife: de tram Bestaat er een tram op Tenerife? Op Tenerife, Canarische eilanden, Spanje, bestaat twee tramlijnen. Er is een tramlijn vanaf de hoofdstad van Tenerife, Santa Cruz de Tenerife, via La Cuesta, naar de universiteit stad La Laguna. Er bestaat ook een tweede, veel kortere, tramlijn in het noorden. Vergevorderde plannen zijn aanwezig om het zuiden van Tenerife te verbinden met het centrale station in de hoofdstad Santa Cruz.

Hoofdstad

Wat is de hoofdstad van Tenerife? De hoofdstad van Tenerife is Santa Cruz de Tenerife en ligt ten noorden van het eilanden aan de westkust.

Tram

Loopt er een tram door de hoofdstad van Santa Cruz de Tenerife? Sinds 2007 is er een tramlijn aanwezig. De eerste tramlijn verbindt de hoofdstad Santa Cruz met:
  • La Cuesta,
  • Taco en met de universiteit stad
  • La Laguna.
De tram stopt in het midden van La Laguna.

Vliegveld

Even ten noord oosten van de stad La Laguna bevindt zich Los Rodeos, het vliegveld in het noorden van Tenerife. Het voornemen bestaat om de tramlijn vanuit La Laguna door te trekken en te verbinden met Los Rodeos, het noordelijke vliegveld op Tenerife.

Beginpunt

De tramlijn begint in Santa Cruz, daar waar alle groene bussen van Titsa ook staan: Intercambiador. Bij de intercambiador is gelegenheid om te parkeren. Vanaf Intercambiador zijn er 20 haltes naar het eindpunt: La Laguna La Trinidad. Halverwege de tramlijn zijn er twee overstapplaatsen naar de tweede tramlijn op Tenerife.

Intercambiador centraal station

Wat is een intercambiador? Je zou kunnen zeggen dat het intercambiador het centraal station is voor het openbaar vervoer in de hoofdstad van Tenerife: hier staan alle bussen die vertrekken vanuit Santa Cruz en hier begint de tramlijn naar La Laguna.

La Laguna

De oude hoofdstad van Tenerife, La Laguna en universiteit stad, is inmiddels een stad dat op de wereld erfgoed van Unesco staat. De stad La Laguna is een bezoek meer dan waard en uitstekend te bezoeken met de tram.

Metro

De twee tramlijnen op Tenerife vallen onder de organisatie: Metro Tenerife Tram, en is via telefoonnummer 902-075 075 te bereiken voor informatie.

Tweede tramlijn

De eerste tramlijn tussen Santa Cruz en La Laguna word halverwege doorkruist door een tweede tramlijn. Deze tram verbindt La Cuesta met Tincer. Deze tweede lijn heeft een overstap plaats naar de eerste tramlijn voor de universiteit van La Laguna. Ook de tweede tramlijn bevindt zich in het metropool van Santa Cruz. De tweede tramlijn heeft minder haltes dan de eerste: slechts 6 haltes.

Vertrek

Wat zijn de vertrektijden van de tram op Tenerife? Hoe vaak vertrekt de tram? Iedere dag tussen 06.00 in de morgen tot 24.00 in de nacht vertrekt ieder 5 a 15 minuten een tram. Aangezien de tramlijn langs uitgaansgebieden in de steden trekt, vertrekt de tram op vrijdag en Zaterdagnacht tussen 24.00 en 06.00 om de 30 minuten.

Kaartje kopen

Waar koop je de tramkaartjes? Waar koop je de tickets voor de tram op Tenerife? Op elk tramstation staan verkoopmachines waar je een kaartje kan kopen. Zorg dat je kleingeld bij je hebt! Ook op het grote centrale station in Santa Cruz kan je een kaartje voor de tram kopen.

Gratis

Is de tram op Tenerife gratis? Als je met de groene bus aankomt vanuit het zuiden van Tenerife op het centrale station van Santa Cruz, kan je inderdaad “gratis” verder met de tram. Mits je een kaartje betaald hebt in de bus. Of je “abono” hebt afgestempeld (een soort lokale strippenkaart.) Stap je echter halverwege uit om te shoppen, koop je een kaartje in de tram of via de machines die op iedere tramhalte aanwezig zijn. Het is redelijk goedkoop: een enkeltje is 1.35 en een retourtje kost 2.50

Rolstoelvriendelijk

Is de tramlijn op Tenerife geschikt voor het gebruik van een rolstoel? Ja, de tramlijn op Tenerife is rolstoelvriendelijk.

Zuid Tenerife

Behalve een tramlijn in het noorden van Tenerife, zijn er vergevorderde plannen om de hoofdstad van Tenerife te verbinden met het zuiden van Tenerife.

Gerelateerde artikelen
Auto huren Tenerife, Canarische eilandenAuto huren Tenerife, Canarische eilandenOp Tenerife, Canarische eilanden, Spanje is een auto huren geen probleem. Goedkope autoverhuur kan op elk moment van de…
Whale Watchen op Tenerife (Spanje)Whale Watchen op Tenerife (Spanje)Op het Canarische Eiland Tenerife is van alles te doen voor toeristen, waaronder een tocht op zee om walvissen en dolfij…
Gratis parkeren in AmsterdamHet is een bekend feit: in Amsterdam is parkeren een dure aangelegenheid. De tarieven voor het parkeren in de straat lig…
Het openbaar vervoer in RomeBinnen een grote stad als Rome is het handig je met het openbaar vervoer te verplaatsen. Wanneer je nog nooit in Rome be…
Santa Cruz de Tenerife, Canarische eilandenSanta Cruz is de hoofdstad van Tenerife, Canarische eilanden, Spanje en regeringscentrum van de westelijke Canarische ei…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Axe, Wikimedia Commons (GFDL)
  • http://www.metrotenerife.com/
  • http://www.trenesdetenerife.com/
  • http://www.infoidiomas.com/imagenes/metros/tranviatenerife.jpg
  • http://www.trenesdetenerife.com/?page_id=50
  • http://www.trenesdetenerife.com/wp-content/uploads/2011/11/panel_2_1200x1500_en_baja-def-16-may-11-1024x819.jpg
  • http://www.urbanrail.net/eu/es/tenerife/tenerife.htm

Reageer op het artikel "Openbaar vervoer op Tenerife: de tram"

Infoteur: Roberta
Gepubliceerd: 10-11-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!