Groei containervervoer zet door

Het containervervoer heeft de laatste tientallen jaren een enorme vlucht genomen. Een van de grootste voordelen is dat stukgoederen niet los hoeven te worden overgeladen maar van inpakplaats tot eindbestemming in dezelfde verpakking (container) blijven. De meeste containers worden nog per vrachtwagen of trein vervoerd. Maar een groeiend aantal wordt vervoerd per schip via de binnenwateren waarbij de goederen worden vervoerd van zeehavens naar terminals landinwaarts.

Containers meestal in standaardmaten

Een container is een metalen kist die geschikt is voor het vervoer van losse goederen. De meeste containers hebben een standaardmaat om het stapelen te vergemakkelijken en op onderstellen van vrachtwagens en op treinstellen te passen. De afmeting wordt uitgedrukt in TEU (Twenty feet Equivalent Unit) wat tevens de standaardlengte weergeeft van twintig voet (twenty feet). De totale afmetingen van een standaardcontainer is 20 voet lang wat ongeveer 6 meter is, 8 voet breed, iets minder dan 2,5 meter en 8 ½ voet hoog, wat iets meer dan 2,5 meter bedraagt. Maar naast deze kleinste standaardmaat worden echter ook containers met andere afmetingen gebruikt mede afhankelijk van het vervoermiddel en de te vervoeren goederen. Zo zijn containers voor transport door vliegtuigen in het algemeen smaller dan standaardcontainers.

Dagelijks grote aantallen containers

De container is al in de dertiger jaren uitgevonden maar het duurde nog tot 1963 tot de eerste container in de Rotterdamse haven gelost werd. In 1966 werd door een aantal Rotterdamse verladers de ECT (Europe Container Terminals) opgericht om de nodige voorzieringen te kunnen treffen die uiteindelijk hebben geleid tot het huidige grote aantal containers dat per dag wordt overgeladen van zeeschip naar vrachtwagen, trein of binnenvaartschip.

Geen simpele metalen dozen meer

Containers zijn al lang niet meer die simpele metalen dozen. Er zijn inmiddels meerdere modellen in omloop en wel tankcontainers voor het vervoer van vloeistof, containers die van boven open zijn voor bulkvervoer en containers voor gekoelde producten of vriescontainers. En er zijn zelfs containers met de functie van noodwoning of bouwkeet en containers die ingericht zijn als mobiele commandocentrales.

Containervervoer goedkoper maar ook nadelen

Vervoer van stukgoederen in containers is goedkoper dan vroeger onder meer omdat met de overdracht minder tijd en mankracht gemoeid gaat. Een nadeel is wel dat een lege container evenveel ruimte in beslag neemt dan een volle en het vervoer zodoende niets oplevert. Experimenten met opklapbare containers zijn op niets uitgelopen omdat die zeer moeilijk waterdicht te maken zijn en gevoeliger zijn voor beschadiging.

Overladen makkelijker dan stukgoed

Een groot voordeel van de container is dat hij heel makkelijk kan worden overgeladen van het ene transportmiddel naar het andere. Vooral is dat het geval in zeehavens waar binnenwater, spoorwegen en autowegen samen komen. Binnenvaartschepen zijn inmiddels speciaal uitgerust om containers te vervoeren en er zijn vrachtauto’s met de juiste maten om een container op te plaatsen en speciale containerwagons voor het spoor.

Maar ook risico’s

Vervoer van containers is echter niet zonder risico. Bij het vervoer per zeeschip slaan er jaarlijks wereldwijd ongeveer 10.000 overboord waarvan ook een aantal in de Noordzee. Bergingsoperaties van overboord geslagen containers zijn niet alleen zeer moeilijk maar ook erg kostbaar. Een ander risico is het vervoer per vrachtwagen als de container niet goed is vastgezet of als de container niet goed is geladen waardoor de lading gaat schuiven. In dat geval kunnen vrachtwagens bij het uitwijken in het verkeer kantelen. Met name vloeistofcontainers leveren gevaar op voor het milieu. Mede daarom wordt steeds vaker gekozen voor een veiliger vervoer per binnenwater waarbij ook sprake is van veel minder CO2 uitstoot.

Ook groei over binnenwateren zet door

Het totaal van het binnenvaartvervoer bedraagt ongeveer 35 procent van alle containers. Het vervoer van die containers gebeurt lang niet altijd over lange afstand maar komt ook zeer veel voor over minder dan 50 kilometer. De binnenvaart richt zich nog steeds voornamelijk op goederen die afkomstig zijn van de zeehavens en doorvervoerd worden naar terminals landinwaarts. Nederland telt reeds een netwerk van 25 binnenvaart terminals voor containers welk aantal de komende jaren nog zal stijgen. Na het uitbreiden van het netwerk zal zeker ook meer regionaal en continentaal containervervoer plaatsvinden vanuit diverse terminals verspreid in het land. De vaarwegen hebben ook nog voldoende reservecapaciteit om de mogelijke groei aan te kunnen.
© 2011 - 2024 Rickandie, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Soorten binnenvaartschepenEen binnenvaartschip is een schip dat in principe niet zeewaardig is en goederen en personen vervoert over binnenwateren…
Containerschepen: giganten van de zee en havensContainerschepen: giganten van de zee en havensVanaf het moment dat de container zijn intrede deed als middel om goederen te vervoeren is de mondiale vervoerssector in…
Maersk Mc-Kinney Møller – grootste containerschip ter wereldMaersk Mc-Kinney Møller – grootste containerschip ter wereldHet containerschip Maersk Mc-Kinney Møller, van Maersk Line, is ten tijde van zijn tewaterlating - juli 2013 - het groot…
Hoe bestrijd ik maden in mijn container?De containers zijn voor velen een doorn in het oog. Ze zien er niet uit en nemen veel ruimte in beslag. Als de container…

Geschiedenis Nederlandse SpoorwegenGeschiedenis Nederlandse SpoorwegenSpoorwegen zijn eigenlijk ontstaan om mijnwerkers tegemoet te komen in hun zware arbeid. Kolen werden in manden op de ru…
Openbaar vervoer op Tenerife: de tramOpenbaar vervoer op Tenerife: de tramBestaat er een tram op Tenerife? Op Tenerife, Canarische eilanden, Spanje, bestaat twee tramlijnen. Er is een tramlijn v…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia
  • Vdsshipping.com
  • Bureauvoorlichtingbinnenvaart.nl
Rickandie (1.164 artikelen)
Laatste update: 03-04-2016
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Bronnen en referenties: 3
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.