Soorten binnenvaartschepen
Een binnenvaartschip is een schip dat in principe niet zeewaardig is en goederen en personen vervoert over binnenwateren zoals rivieren en kanalen. De officiële naam, zoals die wordt gebruikt in de wet, is binnenschip. Binnenschepen zijn er in verschillende soorten afhankelijk van de producten of stoffen die vervoerd worden. Ook de grootte van de binnenschepen varieert. Overigens beschikt Nederland over de grootste vloot binnenvaartschepen. Een klein gedeelte van die schepen zijn passagiersschepen.
Eigendom van binnenvaartschip
Veel schippers zijn zelf eigendom van het schip wat voor hen en hun gezin ook een varend huis is. Maar er zijn ook veel schepen in beheer van een rederij in welk geval de schipper in dienst is van die rederij. Dit was al langer gebruikelijk in de tankvaart maar komt ook steeds vaker voor in andere vervoerssectoren.
Binnenvaartschepen en vletten voor opslag
Binnenvaartschepen vervoeren naast passagiers allerlei soorten lading zoals droge lading, vloeibare lading en gassen. Soms worden binnenschepen en vooral ook duwbakken benut voor tijdelijke opslag wat vletten wordt genoemd. Met vletten wordt echter minder verdiend dan met het vervoeren van de lading. Vletten komt zowel voor bij de tankvaart als bij het overige vervoer.
Nederland grootste West-Europese binnenvaartvloot
Binnenschepen bestaan er in de hele wereld maar het meest in West-Europa waar Nederland over de grootste binnenvaartvloot beschikt. Een belangrijke reden die daarin meespeelt is met name de gunstige ligging van Rotterdam ten opzichte van de Rijn en de Maas. Vanuit Rotterdam worden tot diep in Europa goederen vervoerd door binnenvaartschepen.
Vervoerd door vrachtschepen met schuifluiken
Vrachtschepen zijn vooral ingericht op het vervoeren van bulkgoederen ook al worden door die schepen evenzo stukgoederen vervoerd. Bulkgoederen zijn onder meer erts, graan, kunstmest, landbouwproducten en steenkool. Vrachtschepen zijn vaak voorzien van luiken omdat de lading niet nat mag worden. De luiken zijn echter niet altijd gesloten omdat dit tijdwinst oplevert bij het laden en lossen. Speciale zandschepen en grindschepen kennen zelfs geen luiken. Het laden van die schepen gebeurt door ze vol te spuiten.
Vrachtschepen voor containervervoer
Bij het vervoer van stukgoederen worden de luiken meestal wel gesloten. Maar stukgoed wordt tegenwoordig hoofdzakelijk per container vervoerd waardoor er vanzelf een afsluiting bestaat. Bij het vervoer van containers zijn de lengte en de breedte van het schip meestal afgestemd op het model en de afmeting van containers die beschikbaar zijn in een standaardmaat. Het aantal containers dat een containerschip vervoert is afhankelijk van de diepgang van het schip.
Beunschepen voor andere soorten lading
Een schip dat speciaal is uitgevoerd zodat het water dat er tegelijk met de lading ingespoten wordt weer kan wegvloeien, is een beunschip. Een beunschip wordt meestal gebruikt voor het vervoer van ballastzand en bagger.
Tankschepen in verschillende types
Het overgrote deel van alle gevaarlijke stoffen zoals gassen, poedervormige producten en vloeistoffen wordt met tankschepen over het water vervoerd. Die manier van vervoeren is veiliger dan per vrachtauto of trein die dikwijls door stedelijke gebieden moeten rijden. Tankschepen zijn voor de extra veiligheid dikwijls voorzien van dubbele wanden zodat bij een eventuele aanvaring geen lekkages ontstaan. Tankschepen bestaan er in vier typen namelijk type N (normaal), type C (chemie), type G (gas) en poedertankers.
Type N (normaal)
Met deze schepen worden voornamelijk benzine, diesel en andere aardoliedestillaten vervoerd.
Type C (chemie)
Dit type tanker voldoet aan de hoogste veiligheidsnormen omdat er zware chemie in wordt vervoerd zoals fenol en zoutzuur en dergelijke.
Type G (gas)
Gastankers hebben vaak drie wanden en zijn tevens voorzien van ronde tanks omdat die vorm het meest geschikt is om de druk van het gas te kunnen doorstaan.
Poedertankers
Veel poedertankers vervoeren cement of vliegas maar ook meel wordt met deze tankers vervoerd en andere producten als gips, kalk en gemalen hoogoven granulaat.
Roroschepen
Een roroschip of roll-on-roll-offschip vervoert rollende lading die via een laadklep het schip op en af kan rijden zoals auto's, tractoren en vrachtwagens.
Duwbak en duwboot
Duwbakken zijn schepen die niet zelfstandig kunnen varen maar waar een duwboot achter wordt geplaatst als aandrijving. Een duwboot is niet meer dan een drijvende machinekamer met een stuurhut en een verblijf voor de bemanning. De combinatie van een duwboot en duwbak heet duwstel en kan tot 200 meter lang zijn door het koppelen van de maximale zes bakken.
Passagiersschepen
Passagiersschepen worden alleen gebruikt voor het vervoer van personen wat op verschillende manieren kan gebeuren. Zo is er de hotelcruisevaart met meestal lange vaarroutes over grote rivieren, de dagpassagiersvaart met rondvaarten en partyvaarten en de veerdiensten voor het overzetten van passagiers (vaak ook vervoermiddelen) van de ene oever naar de andere.
© 2011 - 2024 Rickandie, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
- Bureauvoorlichtingbinnenvaart.nl
- Wikipedia