Overheid stimuleert veilige binnenvaart
De binnenvaart, met vaarwegen als rivieren, kanalen en bevaarbare meren, stoot beduidend minder CO2 uit dan vrachtagens. Tevens gebeuren er zeer weinig ongelukken in de binnenvaart. Mede om die redenen stimuleert de overheid het vervoer van goederen door binnenvaartschepen. De overheid is daarbij bereid om financiële middelen beschikbaar te stellen als subsidies voor bepaalde projecten en levert een financiële bijdrage door het onderhouden en verbeteren van de vaarwegen.
Veilige binnenvaart en subidies overheid
De projecten waarvoor subsidies beschikbaar zijn gesteld liggen op de terreinen van veiligheid, technieken van overslag van goederen, minder brandstofgebruik en vermindering van luchtemissies, technische verbeteringen en vooruitgang. Ook op het gebied van onderwijs en informatica wil de overheid stimulerend zijn. Tevens heeft de overheid in een Convenant Binnenvaart afspraken vastgelegd met betrekking tot samenwerking met de betreffende belangenorganisaties en brancheorganisaties.
Doelen verbeteren vaarwegen
De doelen die de overheid zich, naast het plegen van noodzakelijk onderhoud, voor het verbeteren van de vaarwegen heeft gesteld zijn:
Hoofdtransportassen dienen geschikt te zijn voor:
- Duwschepen met 4 bakken.
- Containerschepen met 4 lagen containers.
Doorgaande nationale hoofdvaarwegen dienen geschikt te zijn voor:
- Schepen van 110 meter lang en 11,40 meter breed.
- Containerschepen met 4 lagen containers.
Overige hoofdvaarwegen dienen geschikt te zijn voor:
- Schepen van 85 meter lang en 9,50 meter breed.
- Containerschepen met 3 lagen containers.
Grotere veiligheid met RIS en AIS
Om in de binnenvaart de veiligheid te vergroten bestaat de zogenaamde RIS (River Information Services). Bij de aanvang van de reis meldt de schipper zich aan bij dit systeem met informatie over het schip, de route en de lading. Een onderdeel van de RIS vormt het AIS (Automatic Identification System) waarmee door een speciale transponder de gegevens automatisch worden doorgegeven aan de verkeerscentrales van Rijkswaterstaat. Op die manier kan precies worden gevolgd waar het schip zich bevindt en kunnen ook overige schippers het verkeer op de vaarwegen volgen.
Informatie via transponder
Een transponder is een elektronisch apparaat dat automatisch berichten zendt en ontvangt. Zodoende is de beheerder van de vaarwegen voortdurend op de hoogte van de basisinformatie als identiteit en positie van een schip. Transponders bevinden zich ook vaak in lijnbussen om bijvoorbeeld een stoplicht op groen te zetten of slagbomen te openen. Door het uitzenden van signalen wordt een beeld verkregen van de situatie op de vaarwegen wat ook door de schipper op een computerscherm kan worden gevolgd. Het AIS maakt het varen op de binnenvaart veiliger maar kan de radar niet vervangen omdat radar alles waarneemt en AIS alleen de signalen van de transponders kan waarnemen. AIS heeft ten opzichte van radar wel het voordeel dat het geen last heeft van bruggen en hoge gebouwen en is een snelle en nauwkeurige manier om informatie uit te wisselen. Door die uitwisseling kan een schipper beter plannen en de vaarwegbeheerder beter opereren ten dienste van een goed verloop van het binnenvaartverkeer.
AIS in toekomst overal verplicht
Vooral op drukke knooppunten, waar zich zowel zeeschepen als binnenvaartschepen bevinden, is er sprake van een grotere veiligheid omdat bij de verkeersposten en op de schepen zelf de identiteit en de positie van de schepen zichtbaar zijn. Ook heeft het systeem veel voordelen bij het beheer van de ligplaatsen in de havens en bij het afwikkelen van het scheepvaartverkeer bij bruggen en sluizen. Daar waar het hebben van een AIS-apparaat nog niet verplicht is wordt overwogen dat binnen korte tijd wel verplicht te stellen.