InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Transport > Vaarwegen van de binnenvaart

Vaarwegen van de binnenvaart

Nederland heeft als handelsland zeer gunstige mogelijkheden voor vervoer over water. De haven van Rotterdam is wat dat betreft een mainport (knooppunt van goederenvervoer) van wereldformaat. Tevens beschikt Nederland over een uitgebreid en kwalitatief goed binnenvaartnetwerk waaraan veel bedrijven zich hebben gevestigd. Het goederenvervoer over water neemt daarom een zeer belangrijke rol in zowel bij het vervoer over korte als lange afstanden en met grote lading zowel als kleinere hoeveelheden.

Fijnmazig netwerk binnenvaart

Nederland telt ongeveer 4.800 kilometer vaarwegen die geschikt zijn voor goederenvervoer. De hoofdvaarwegen zijn ongeveer 1.400 kilometer lang en de aansluitende vaarwegen 3.400 kilometer. Door die vaarwegen wordt een zeer groot aantal bestemmingen met elkaar verbonden. De Waal, Rijn en Maas zijn hierbij de belangrijkste vervoersaders. Door de overige rivieren, kanalen en bevaarbare meren beschikt Nederland over een fijnmazig netwerk waardoor de binnenvaart een groot aantal industriële gebieden kan bereiken. Ondanks dat reeds grote hoeveelheden goederen over de binnenwateren wordt getransporteerd is er echter nog ruimte voor uitbreiding. In de binnenvaart is nog groei mogelijk zonder files.

Aansluiting binnenvaartnetwerk andere landen

Het Nederlandse vaarwegennet sluit aan op het Europese dat in totaal bijna 52.000 kilometer telt waarvan ruim 15.000 in België, Frankrijk, Duitsland, en Oostenrijk. Dit uitgebreid stelsel van vaarwegen maakt het mogelijk om bijvoorbeeld van Rotterdam naar Basel en zelfs naar de Zwarte Zee te varen. Zodoende zijn nagenoeg alle belangrijke grote industriegebieden in West-Europa met de binnenvaart te bereiken maar ook talrijke kleinere gebieden.

Zeer veel soorten goederen

Waterwegen worden al van oudsher voor vervoer van goederen gebruikt. Met name vanaf de tijd van Napoleon en koning Willem I toen de waterwegen werden verbeterd voor het vervoer en kanalen werden gegraven. Sinds die tijd is de binnenvaart al in ontwikkeling en heeft gezorgd voor een grote diversiteit waardoor zo goed als alle goederen vervoerd kunnen worden. De typen van schepen zijn daarbij niet alleen afgestemd op het soort vervoer maar zeker ook op de mogelijkheden van de wateren.

Klassenindeling vaarwegen

Om de afmetingen van de vaarwegen op elkaar af te stemmen bestaat een indeling in zogenaamde CEMT-klassen. Deze indeling in klassen is bepaald door de CEMT (Conférence Européenne des Ministres de Transport). De bedoeling van de klassenindeling is dat een schipper weet voor welke wateren zijn schip geschikt is omdat onder meer de maximale afmetingen van het schip per klasse zijn vastgelegd. In totaal zijn er zes klassen waarvan enkelen onderverdeeld in a,b of c. Het kleinst opgenomen schip in de laagste klasse, de zogenaamde Spits, heeft een lengte van 38,5 meter en een breedte van 5,05 meter met een diepgang van 2,20 meter en een laadvermogen van 350 ton. Het grootste schip, een zesbaksduwstel, meet maar liefst 193 meter en heeft een breedte van 34,20 meter met een diepgang van 4 meter en een laadvermogen van 16.500 ton.

Kunstwerken bepalen scheepsmaten

Waterwegen kennen veel zogenaamde kunstwerken. Met kunstwerken worden bruggen, scheepsliften, sluizen, stuwen en waterkeringen bedoeld. Deze kunstwerken hebben een grote invloed op het bepalen van de maximale afmetingen van een schip zoals de doorvaarhoogte van bruggen en ook de afmetingen van de schutkolk van sluizen. De CEMT heeft met al deze zaken rekening gehouden bij het bepalen van de klassen.

Intermodaal vervoer

De binnenvaart heeft tegenwoordig veelvuldig te maken met intermodaal vervoer waarbij verschillende transportmiddelen worden gebruikt. Bij intermodaal vervoer is er sprake van watervervoer, wegvervoer en spoorvervoer. Bij deze vervoersvorm is essentieel dat de goederen in dezelfde verpakking blijven wat vaak een container is maar het kan ook een wissellaadbak of oplegger zijn. Bij de verschillende vervoersvormen kunnen de voordelen van elke soort worden uitgebuit zoals de snelheid en flexibiliteit van het wegvervoer, de lange afstanden van het spoorvervoer en het grote volume van vervoer door de binnenvaart.

Lees verder

© 2011 - 2019 Rickandie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Overheid stimuleert veilige binnenvaartDe binnenvaart, met vaarwegen als rivieren, kanalen en bevaarbare meren, stoot beduidend minder CO2 uit dan vrachtagens.…
Behoud en verbetering binnenvaartwaterenBehoud en verbetering binnenvaartwaterenDe binnenvaart vervult een onmisbare functie omdat het een veilige en efficiënte en betrouwbare manier is om goederen te…
Binnenscheepvaart en het economische belangBinnenscheepvaart en het economische belangDe binnenscheepvaart is een belangrijke schakel in de Europese logistiek. Binnenschippers vervoeren vooral goederen over…
Binnenvaart en opleiding voor bemanningBinnenvaart en opleiding voor bemanningOnder binnenvaart valt het vervoer van personen en goederen over water binnen de kustlijnen. Buiten de kustlijnen wordt…
Geschiedenis van de vaarwegenOoit was de huidige Oude Rijn de noordgrens van het Romeinse Rijk. Die rivier werd, evenals andere grote rivieren, gebru…
Bronnen en referenties
  • Bureauvoorlichtingbinnenvaart.nl
  • Rijksoverheid.nl

Reageer op het artikel "Vaarwegen van de binnenvaart"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Rickandie
Laatste update: 18-03-2016
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Transport
Special: Binnenvaart
Bronnen en referenties: 2
Schrijf mee!