InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > De Renault 4: Berline R3, R4, R4l, R4TL, R4GTL

De Renault 4: Berline R3, R4, R4l, R4TL, R4GTL

De Berline is het meest succesvolle model van de Renault 4. Van 1961 tot 1993 werden er wereldwijd ruim 6 miljoen exemplaren van dit model gemaakt. Met recht "het topmodel" van Renault genoemd. De types R4, R4L, R4TL en R4GTL stel ik graag aan u voor.

De Renault R3, R4, R4L, R4TL en R4GTL

De R3 wordt al snel opgevolgd door de R4, omdat de R3 met zijn te kleine motorvermogen(600cc.), geen goede verkoopresultaten gaf. De verkopen bleven steken op zo'n 2500 stuks in 2 jaar tijd. De R4 daarentegen werd net als de luxere R4L uitgerust met de 750 cc. motor bekend uit de R4CV. Dit in combinatie met de 3-versnellingsbak gaf dit aan de auto, de power, die nodig was om het grote publiek tot de koop over te halen.

De R4 had een eenvoudig interieur (tweepersoonsbank voor en achter met buizenframe), zonder openschuivende ramen achter en miste ook de openklappende achterruitjes van de luxere R4L. Het bedieningspaneel was zeer sober te noemen en bestond uit een snelheidsmeter met kilometeraanduiding, een benzinemeter(of lampje) en verder een klein aantal controlelichtjes.

Het eerste type grill van deze auto deed denken aan een harp en werd dan ook al snel de "harpgrill" genoemd. Het achteruitkijkspiegeltje werd op het dashboard gemonteerd en de ruitenwisser werkte via een mechanisch drukknopje bij het dashboard. De ruitensproeier bleef tot aan 1993 te bedienen met behulp van een voetpompje. Er wordt nog een type Super in het leven geroepen met een deelbare achterklep en dubbele chromen bumpers. Deze luxe versie heeft ook dikkere bekleding en een achterbank die geheel naar beneden te klappen is. Het motorvermogen wordt tevens iets opgevoerd. Deze motoren worden daarna ook in de R4 en R4l toegepast. De topsnelheid ligt nu rond de 120 km/uur. Ze konden prima mee in het sneller wordende verkeer. Het type "Parisienne" was een uitvoering op basis van de Super met een opdruk in chique riet- of ruitmotief.

Vanaf 1964 zijn de openschuivende achterramen standaard in de R4 en R4L, zoals die in de Super al voorkwamen. De super houdt het vol tot 1965 en wordt vervangen door het type export met keuze uit 750 cc. en 850 cc. motoren.
In 1968 wordt het tweede type grill geïntroduceerd. De koplampen worden er nu door omsloten. Ook de drie versnellingsbakken zijn ondertussen vervangen door die met vier versnellingen. Het vastzetten van de achterklep, wat eerst met een losse steun moest gebeuren, ging voortaan met een veersysteem. Nu kon de klep met één hand gesloten worden. In 1971 wordt het 6-volts systeem vervangen door het 12-volts systeem. Ook wordt eind 1977 de metalen luchtinlaatklep vervangen door een kunststof rooster.
Vanaf 1975 krijgt de Renault 4 zijn derde en laatste type grill, gemaakt van kunststof. Dit type grill wordt tot aan 1993 onveranderd op de modellen gemonteerd en verandert nog wel van zwart naar grijs op sommige types.

In 1976 Bestaan er nog de modellen R4L en R4TL en het nieuwe type Safari. De Safari onderscheidt zich o.a. door een zwart rubber strip van voor naar achter over de zijkanten, zwarte portiergrepen en bumpers en een interieur met stoelen in grijs kunstleer(met stof) en vaste hoofdsteunen.
Het heeft tot 1978 geduurd voordat de, nu nog redelijk veel voorkomende R4GTL, gebouwd werd. Meest opvallende details waren de grijze kunststof beschermingsstrips aan de zijkanten van de auto. Ook de grijze beugels aan de voorkant, de grijze portierklinken en grijsgelakte bumpers waren nieuw. De eerste types waren nog wel voorzien van trommelremmen rondom, maar vanaf 1983 werden het schijfremmen op de voorwielen.

Een vermelding waard is het type "jogging" die vanaf 1981 verkocht werd. Het is een uitvoering met regenboogkleurige strepen van voor naar achter over de zijkanten en blauwe bumpers en stootranden aan de zijkanten. Verder voorzien van een roldak en een vrolijk kleurig interieur. De motor voor de GTL werd de 1100 cc. uit de Renault 6 en vanaf 1983 wordt het oude dashboard vervangen door dat uit de Renault 5. De ruitenwissers zijn nu eindelijk vanaf het stuur te bedienen en het stuur is een stuk dikker geworden. Een wijziging aangebracht in de ventilatieklepjes op het dashboard, wordt niet door iedereen even goed gewaardeerd. Het achteruitkijkspiegeltje zit nu boven aan de ruit geplakt en zorgt voor een veel beter zicht.

In 1986 valt het doek voor de Renault 4 in Nederland en is dan in Frankrijk nog tot 1993 te koop. Dit afscheid had ook te maken met de dan geldende verplichting van een inspuiting en een katalysator. De verkoopaantallen liepen toen ook al sterk terug.

De laatste nog gevoerde types waren de R4TL Savanne en de luxere R4GTL Clan. De Savanne miste de stootbumpers aan beide zijden en was voorzien van een bies over de zijkanten van de auto. De Clan bleef hetzelfde uitgevoerd als de GTL. Beiden kregen een 950 cc. motor om het fiscale vermogen op dat van de 4CV te houden.

De laatste duizend geproduceerde auto's kregen een oplopend nummer op het dashboard en als afscheid de naam "Bye Bye".

Lees verder

© 2009 - 2019 Berrie_van_mier, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kleed je net zo tijdloos als een ParisienneKleed je net zo tijdloos als een ParisienneSta je ook elke ochtend of vóórdat je uit gaat voor je kledingkast te dralen omdat je weer niets hebt om aan te trekken?…
Renault Laguna occasionDe modelnaam Laguna werd bij Renault in 1994 geïntroduceerd voor de opvolger van de Renault 21 die van 1986 tot 1994 het…
Bronnen en referenties
  • Het boek: Vierkant Renault 4 van Tony Vos
  • Foto's R.V.V.C. Club

Reageer op het artikel "De Renault 4: Berline R3, R4, R4l, R4TL, R4GTL"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Berrie_van_mier
Laatste update: 27-05-2009
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Special: Renault 4
Bronnen en referenties: 2
Schrijf mee!