De Renault 4: Berline R3, R4, R4l, R4TL, R4GTL
De Berline is het meest succesvolle model van de Renault 4. Van 1961 tot 1993 werden er wereldwijd ruim 6 miljoen exemplaren van dit model gemaakt. Met recht "het topmodel" van Renault genoemd. De types R4, R4L, R4TL en R4GTL stel ik graag aan u voor.
De Renault R3, R4, R4L, R4TL en R4GTL
De
R3 wordt al snel
opgevolgd door de
R4, omdat de R3 met zijn te kleine motorvermogen(600cc.), geen goede verkoopresultaten gaf. De verkopen bleven steken op zo'n 2500 stuks in 2 jaar tijd. De R4 daarentegen werd net als de
luxere R4L uitgerust met de 750 cc. motor bekend uit de R4CV. Dit in combinatie met de 3-versnellingsbak gaf dit aan de auto, de power, die nodig was om het grote publiek tot de koop over te halen.
De R4 had een
eenvoudig interieur (tweepersoonsbank voor en achter met buizenframe), zonder openschuivende ramen achter en miste ook de openklappende achterruitjes van de luxere R4L. Het
bedieningspaneel was zeer
sober te noemen en bestond uit een snelheidsmeter met kilometeraanduiding, een benzinemeter(of lampje) en verder een klein aantal controlelichtjes.
Het
eerste type grill van deze auto deed denken aan een harp en werd dan ook al snel de "
harpgrill" genoemd. Het achteruitkijkspiegeltje werd op het dashboard gemonteerd en de ruitenwisser werkte via een mechanisch drukknopje bij het dashboard. De ruitensproeier bleef tot aan 1993 te bedienen met behulp van een voetpompje. Er wordt nog een type
Super in het leven geroepen met een
deelbare achterklep en
dubbele chromen bumpers. Deze luxe versie heeft ook dikkere bekleding en een achterbank die geheel naar beneden te klappen is. Het motorvermogen wordt tevens iets opgevoerd. Deze motoren worden daarna ook in de R4 en R4l toegepast. De topsnelheid ligt nu rond de 120 km/uur. Ze konden prima mee in het sneller wordende verkeer. Het type "
Parisienne" was een uitvoering op basis van de Super met een opdruk in chique
riet- of ruitmotief.
Vanaf 1964 zijn de openschuivende achterramen standaard in de R4 en R4L, zoals die in de Super al voorkwamen. De
super houdt het vol tot 1965 en wordt
vervangen door het type
export met keuze uit 750 cc. en 850 cc. motoren.
In 1968 wordt het
tweede type grill geïntroduceerd. De koplampen worden er nu door omsloten. Ook de drie versnellingsbakken zijn ondertussen vervangen door die met vier versnellingen. Het vastzetten van de achterklep, wat eerst met een losse steun moest gebeuren, ging voortaan met een veersysteem. Nu kon de klep met één hand gesloten worden. In 1971 wordt het
6-volts systeem vervangen door het
12-volts systeem. Ook wordt eind 1977 de metalen luchtinlaatklep vervangen door een kunststof rooster.
Vanaf 1975 krijgt de Renault 4 zijn
derde en laatste
type grill, gemaakt van kunststof. Dit type grill wordt tot aan 1993 onveranderd op de modellen gemonteerd en verandert nog wel van zwart naar grijs op sommige types.
In 1976 Bestaan er nog de modellen
R4L en
R4TL en het nieuwe type
Safari. De Safari onderscheidt zich o.a. door een zwart rubber strip van voor naar achter over de zijkanten, zwarte portiergrepen en bumpers en een interieur met stoelen in grijs kunstleer(met stof) en vaste hoofdsteunen.
Het heeft tot 1978 geduurd voordat de, nu nog redelijk veel voorkomende
R4GTL, gebouwd werd. Meest opvallende details waren de grijze kunststof beschermingsstrips aan de zijkanten van de auto. Ook de grijze beugels aan de voorkant, de grijze portierklinken en grijsgelakte bumpers waren nieuw. De eerste types waren nog wel voorzien van trommelremmen rondom, maar vanaf 1983 werden het schijfremmen op de voorwielen.
Een vermelding waard is het type "
jogging" die vanaf 1981 verkocht werd. Het is een uitvoering met regenboogkleurige strepen van voor naar achter over de zijkanten en blauwe bumpers en stootranden aan de zijkanten. Verder voorzien van een roldak en een vrolijk kleurig interieur. De motor voor de GTL werd de 1100 cc. uit de
Renault 6 en vanaf 1983 wordt het oude dashboard vervangen door dat uit de
Renault 5. De ruitenwissers zijn nu eindelijk vanaf het stuur te bedienen en het stuur is een stuk dikker geworden. Een wijziging aangebracht in de ventilatieklepjes op het dashboard, wordt niet door iedereen even goed gewaardeerd. Het achteruitkijkspiegeltje zit nu boven aan de ruit geplakt en zorgt voor een veel beter zicht.
In 1986
valt het doek voor de Renault 4 in Nederland en is dan in Frankrijk nog tot 1993 te koop. Dit afscheid had ook te maken met de dan geldende verplichting van een
inspuiting en een
katalysator. De verkoopaantallen liepen toen ook al sterk terug.
De laatste nog gevoerde types waren de R4TL
Savanne en de luxere R4GTL
Clan. De Savanne miste de stootbumpers aan beide zijden en was voorzien van een bies over de zijkanten van de auto. De Clan bleef hetzelfde uitgevoerd als de GTL. Beiden kregen een
950 cc. motor om het fiscale vermogen op dat van de 4CV te houden.
De laatste duizend geproduceerde auto's kregen een oplopend nummer op het dashboard en als afscheid de naam "
Bye Bye".
Lees verder