InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > De Renault 4: speciale modellen

De Renault 4: speciale modellen

De Renault 4 is er, buiten de standaardmodellen Berline en Fourgonnette, ook in een aantal afwijkende modellen gebouwd. Als je ze ziet, denk je in eerste instantie vermoedelijk niet aan een Renault 4, omdat de auto's veelal heel anders ogen, dan de standaard versies. Deze auto's werden door andere leveranciers gebouwd, op het al dan niet aangepaste, chassis van de Renault 4.

Sinpar

Sinpar verzorgde al vanaf 1963 voor de Renault 4, de vierwiel aandrijving, dus al bijna vanaf de start van de introductie van de R4 (1961 ). Aan de buitenkant is er uiteraard geen verschil te zien met de standaardversie. De verdeelbak ligt onder de motorkap en de extra aandrijfassen liggen onder het chassis. Deze vierwiel aandrijving was zeer welkom in het buitenland bij de boeren op het platteland. In Nederland was er eigenlijk geen markt voor en daardoor ook bijna niet geleverd. De Renault 4 Sinpar die meereed in de rally Parijs-Dakar was uiteraard ook voorzien van deze aandrijving, maar bezat bovendien een 130 PK. motor. Ze werden er in 1979 tweede en in 1980 derde mee in het klassement.

Strandautos

De bekendste strandauto op basis van de R4 kwam ook uit de fabriek van Sinpar.(1968). De Renault 4 Plein-air. Het is een auto die afhankelijk was van het mooie weer, dus ook bij ons nauwelijks te zien geweest. De naam zegt het al: de Plein-Air (in de openlucht). De auto bevatte geen ramen of deuren en had alleen een dakje, een softtop, die als een soort tentje opgebouwd moest worden. Vanwege de beperkingen van deze "goed-weer" auto, werd helaas de productie van deze geinige auto al in 1970 stop gezet.
Als tegenhanger van de Mehari, een typische strandwagen van Citroën, werd door Renault op het onderstel van de R4 de Rodeo ontwikkeld. Dit gebeurde in samenwerking met ACL (Ateliers de Construction du Livradois). De Renault Rodeo 4 werd gelanceerd in 1970 met de 845 cc. motor. Het is een rechthoekig, bijna jeepachtig model, die geheel van polyester gemaakt is. Hij is voorzien van 2 deuren en een naar beneden scharnierende achterklep. Als softtop zijn er vele variaties mogelijk. Van enkel een dakje, tot volledig gesloten. Het slechte weer kon dus desgewenst buiten gehouden worden.
In 1973 werd de Renault Rodeo 6 geïntroduceerd met als basis het chassis van de Renault 6, die ook voor de Fourgonnette f6 gebruikt werd. Dit type had de 1100 motor en dus meer vermogen dan de Rodeo 4. De vorm van de Rodeo 6 was aan de achterzijde gelijk aan die van zijn oudere broertje, maar aan de voorzijde was hij wat hoekiger. Tevens iets grotere portieren en hoekige koplampen, in plaats van de ronde van de Rodeo 4. Bij het Rodeo 6 model werd de mogelijkheid geboden om een hardtop aan te schaffen, met ruiten aan de zijkanten. Rond 1980 werd hij voorzien van de 1300 motor, die uit de Renault 5 kwam. Verder vinden er wat aanpassingen aan o.a. de grill en de koplampen plaats. In de loop van de jaren werd de productie overgenomen door Teilhol.

De Rodeo 5

Het is alweer de firma Teilhol die samen met Renault verantwoordelijk is voor de Rodeo 5 (1981). Een auto die door veel mensen als foeilelijk wordt omschreven, maar die toch een kleine schare fans aan zich heeft weten te binden. Vermoedelijk een groep mensen die een hekel aan roest hadden, want ook deze auto was van polyester en poly-urethaan gemaakt. Verder was het voor 1981 een best modern ogende auto, met zowel de mogelijkheid van een softtop of een hardtop als accessoire.

De Renault 4 pick-up

Teilhol ontwikkelde ook nog de Renault 4 pick-up, die in 1978 het licht zag. Deze auto staat op het chassis van de Renault f6 bestelwagen en kon uitgevoerd worden met een huif. Dit model heeft wel het uiterlijk van een "echte" Renault 4.

Andere modellen

Buiten de genoemde types werd er door Sovam nog de Caravelle S ontwikkeld, een auto met het uiterlijk van een sportwagen, waarvan alleen het onderstel nog aan de Renault 4 doet denken. Verder zijn er In Spanje nog zelfbouw carrosserie pakketten te koop om het chassis van de Renault 4 aan te kleden. Goedkeuring van de R.D.W. voor de Nederlandse markt zit er vermoedelijk niet in.

Bovenstaande modellen en types zijn lang niet allemaal in Nederland te koop geweest, maar zijn mondjesmaat door liefhebbers ingevoerd, om al dan niet aangesloten bij een Oldtimerclub, lekker mee rond te kunnen toeren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Vierkant Renault 4 van Tony Vos ISBN 90-5994-057-1
  • Foto's R.V.V.C. Renault Vrijbuiter Vrienden Club - internet

Reageer op het artikel "De Renault 4: speciale modellen"

Infoteur: Berrie_van_mier
Laatste update: 03-08-2009
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Special: Renault 4
Schrijf mee!