InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > De Renault 4: wie kent hem nu niet

De Renault 4: wie kent hem nu niet

RENAULT 4. Een succesnummer uit de fabriek van Renault. Geproduceerd in 25 landen en aangepast aan de wensen en eisen van regionale klanten. Het is, op de T-ford en de volkswagen kever na, de meest geproduceerde auto ter wereld. 8.126.200 exemplaren zijn er van gebouwd.

Vierkante vorm

Als opvolger van de 4CV werd gekozen voor de vierkante vorm, die de Renault 4 zijn hele leven heeft behouden. In de volksmond wordt hij al snel “de koektrommel” genoemd. Voorzien van voorwielaandrijving, vijfdeurs, waaronder een grote achterklep, moest hij de concurrentie aangaan met de Citroën 2CV. Het is beide modellen gelukt om lang succesvol te blijven in de markt.

De eerste Renault 4

Dit model heeft het levenslicht gezien in 1961, de R3 met drie versnellingen en een motor met een inhoud van 603 cc. en 22,5 PK. Meteen daarna komt de R4 uit met de 747 cc. en 26,5 PK. Ook volgt al snel een met een 4-versnellingsbak uitgeruste motor. Na een aantal aanpassingen, vooral het interieur en de motoren, viel het doek in 1986 voor deze auto in Nederland. Tot 1993 werd de auto nog geproduceerd in bepaalde landen, die niet zo’n hoge milieu- en veiligheidseisen hadden.

Gewild bij studenten en gezinnen met een laag inkomen

Dankzij zijn lage aanschafprijs en betrouwbaarheid van de motoren werd het al snel een gewilde auto voor studenten en andere minder bedeelden in de samenleving. De vierkante vorm en dus een grote inhoud voor 4 volwassen personen, waarbij met een opgeklapte achterbank een zee aan bagageruimte ontstond, maakte hem ook geschikt als gezinsauto. Vandaag de dag zou de geringe veiligheid van het dunne plaatmateriaal, trommelremmen en krappe beenruimte achter, mensen eerder afschrikken van de aanschaf van zo’n auto. En ook van luxe was absoluut geen sprake.

Nostalgie

Ondanks dat de auto qua veiligheid en milieueisen niet meer voldoet, zien we toch steeds meer mensen rondrijden in een goed geconserveerd exemplaar. Dit heeft vooral te maken met nostalgische gevoelens van de eerste auto, of de auto die je makkelijk zelf kan onderhouden. Ook de nog steeds lage aanschafkosten spelen hierbij een rol. Kent u de beelden nog van een Viertje, voor een studentenhuis, die op ondersteboven staande lege bierkratjes en zonder wielen, aan een reparatie onderworpen werd? Niet zelden zie je mensen de duw-trek beweging maken, die bij het schakelen van de R4 thuishoort, als ze er een voorbij zien rijden.

Helaas, de roest

De Nederlandse Renault 4’s zijn meestal zodanig door roest aangetast dat ze bijna allemaal in de loop van de jaren naar de autosloperij verdwenen zijn. Gelukkig zijn er een aantal mooie Nederlandse auto’s bewaard gebleven en rijden nog regelmatig vrolijk snorrend rond. Veel van de nog rijdende R4-tjes zijn echter importauto’s uit het zuiden van Europa. Daar hebben ze minder te lijden gehad van het slechte weer en er wordt minder of geen pekel op de weg gestrooid.

Renault clubs

Om de renault’s voor het nageslacht te bewaren zijn er in de loop van de jaren een aantal clubs opgericht met als doel het behoud van deze franse auto’s en het organiseren van bijeenkomsten om met elkaar het wel en wee van de auto’s (en de eigenaren) te bespreken. De R.V.V.C. (Renault Vrijbuiter Vrienden Club) en de Renault 4 Club Nederland zijn clubs waar deze auto’s en hun passagiers het prima naar hun zin kunnen hebben. Heeft u geen behoefte aan een clubverband, maar wilt u wel wat meer te weten komen over de Renault 4, dan is het boek: vierkant Renault 4 van Tony Vos een aanrader. (ISBN 90-5994-057-1).

Lees verder

© 2009 - 2019 Berrie_van_mier, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Renault Laguna occasionDe modelnaam Laguna werd bij Renault in 1994 geïntroduceerd voor de opvolger van de Renault 21 die van 1986 tot 1994 het…
Een autoverzekering voor de klassieker of oldtimer afsluitenEen autoverzekering voor de klassieker of oldtimer afsluitenAls we het hebben over een oldtimer, dan hebben we het over een klassiek voertuig. Er is geen eenduidige definitie van e…
Renault 25 klassiekerRenault 25 klassiekerAls er één auto is die de limousine onder de Franse auto's kan worden genoemd is het wel de Renault 25. Met haar ruim 4,…

Reageer op het artikel "De Renault 4: wie kent hem nu niet"

Plaats een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Reactie

Henk, 28-01-2009 13:17 #1
Ik heb een 4 tje (gtl) van 1986 en die heeft voor al schijfremmen, remt ondanks het ontbreken van bekrachtiging prima. En ja, ja, ik heb nog een echte nederlander, geen import dus. Voor mensen die geen klubdrukte willen maar wel technich op de hoogte willen blijven en goedkoop aan onderdelen willen komen raad ik toch aan lid te worden van de R4 club, 30 euro per jaar.

Infoteur: Berrie_van_mier
Laatste update: 06-11-2010
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Special: Renault 4
Reacties: 1
Schrijf mee!