De Renault 4: wie kent hem nu niet
RENAULT 4. Een succesnummer uit de fabriek van Renault. Geproduceerd in 25 landen en aangepast aan de wensen en eisen van regionale klanten. Het is, op de T-ford en de volkswagen kever na, de meest geproduceerde auto ter wereld. 8.126.200 exemplaren zijn er van gebouwd.
Vierkante vorm
Als opvolger van de
4CV werd gekozen voor de
vierkante vorm, die de Renault 4 zijn hele leven heeft behouden. In de volksmond wordt hij al snel “de koektrommel” genoemd. Voorzien van voorwielaandrijving, vijfdeurs, waaronder een grote achterklep, moest hij de
concurrentie aangaan met de
Citroën 2CV. Het is beide modellen gelukt om lang
succesvol te blijven in de markt.
De eerste Renault 4
Dit model heeft het levenslicht gezien in 1961, de
R3 met
drie versnellingen en een motor met een inhoud van 603 cc. en 22,5 PK. Meteen daarna komt de
R4 uit met de 747 cc. en 26,5 PK. Ook volgt al snel een met een
4-versnellingsbak uitgeruste motor. Na een aantal aanpassingen, vooral het interieur en de motoren, viel het doek in 1986 voor deze auto in Nederland. Tot 1993 werd de auto nog geproduceerd in bepaalde landen, die niet zo’n hoge
milieu- en veiligheidseisen hadden.
Gewild bij studenten en gezinnen met een laag inkomen
Dankzij zijn
lage aanschafprijs en
betrouwbaarheid van de motoren werd het al snel een
gewilde auto voor studenten en andere minder bedeelden in de samenleving. De vierkante vorm en dus een grote inhoud voor 4 volwassen personen, waarbij met een opgeklapte achterbank een
zee aan bagageruimte ontstond, maakte hem ook geschikt als
gezinsauto. Vandaag de dag zou de geringe veiligheid van het dunne plaatmateriaal, trommelremmen en krappe beenruimte achter, mensen eerder afschrikken van de aanschaf van zo’n auto. En ook van
luxe was absoluut
geen sprake.
Nostalgie
Ondanks dat de auto qua
veiligheid en milieueisen niet meer voldoet, zien we toch steeds meer mensen rondrijden in een goed geconserveerd exemplaar. Dit heeft vooral te maken met
nostalgische gevoelens van de eerste auto, of de auto die je makkelijk zelf kan onderhouden. Ook de nog steeds lage aanschafkosten spelen hierbij een rol. Kent u de beelden nog van een Viertje, voor een studentenhuis, die op ondersteboven staande lege bierkratjes en zonder wielen, aan een reparatie onderworpen werd? Niet zelden zie je mensen de
duw-trek beweging maken, die bij het
schakelen van de R4 thuishoort, als ze er een voorbij zien rijden.
Helaas, de roest
De Nederlandse Renault 4’s zijn meestal zodanig door
roest aangetast dat ze bijna allemaal in de loop van de jaren naar de
autosloperij verdwenen zijn. Gelukkig zijn er een aantal mooie
Nederlandse auto’s bewaard gebleven en rijden nog regelmatig vrolijk snorrend rond. Veel van de nog rijdende R4-tjes zijn echter
importauto’s uit het zuiden van Europa. Daar hebben ze minder te lijden gehad van het
slechte weer en er wordt minder of geen
pekel op de weg gestrooid.
Renault clubs
Om de renault’s voor het nageslacht te bewaren zijn er in de loop van de jaren een aantal
clubs opgericht met als
doel het
behoud van deze franse auto’s en het organiseren van bijeenkomsten om met elkaar het
wel en wee van de auto’s (en de eigenaren) te bespreken. De R.V.V.C. (Renault Vrijbuiter Vrienden Club) en de Renault 4 Club Nederland zijn clubs waar deze auto’s en hun passagiers het prima naar hun zin kunnen hebben. Heeft u geen behoefte aan een
clubverband, maar wilt u wel wat meer te weten komen over de Renault 4, dan is het boek:
vierkant Renault 4 van Tony Vos een aanrader. (ISBN 90-5994-057-1).
Lees verder