Belastingdienst stimuleert schone auto met lagere bpm

Belastingdienst stimuleert schone auto met lagere bpm Wie een nieuwe personenauto of motorfiets koopt, betaalt bpm (Belasting van Personenauto's en Motorfietsen), maar niet iedereen betaalt evenveel Een auto met nul co2 uitstoot is vrijgesteld van bpm en wie weinig uitstoot heeft, heeft een lagere bpm. Wie het meeste van deze fiscale voordelen gebruik maakt, rijdt zuinig, milieuvriendelijk, maar ook nog eens voordelig. Voor wie een conventionele auto rijdt, is het allemaal duurder. Hoe zit dat?

Het stimuleren van een milieuvriendelijke auto

De overheid stimuleert zo veel mogelijk elektrisch rijden en het gebruik van een auto met zo min mogelijk co2-uitstoot. Voor de leaseauto wordt er daarom onderscheid gemaakt in de bijtelling en voor wie een nieuwe auto (of motorfiets) koopt zijn er grote verschillen in de bpm mogelijk.

Hoeveel bpm betaalt u?

De bpm voor personenauto's is volledig gebaseerd op de de co2-uitstoot van de wagen. Bij bestelauto's, motoren en kampeerauto's is de bpm gebaseerd op de catalogusprijs en de brandstofsoort. De bpm is opgebouwd uit een starttarief en een co2-gerelateerde opslag. Het starttarief bedraagt in veel gevallen een paar honderd euro. Bij de opslag worden voor de conventionele auto weer vijf schijven onderscheiden:
  • Schijf 1: uitstoot co2 tussen 1 - 68 g/km
  • Schijf 2: uitstoot co2 tussen 69 - 91 g/km
  • Schijf 3: uitstoot co2 tussen 92-133 g/km
  • Schijf 4: uitstoot co2 tussen 134 - 150 g/km
  • Schijf 5: uitstoot co2 groter dan 150 g/km

Het tarief in schijf 1 is relatief laag (paar euro) maar loopt in schijf 4 en 5 op naar een paar honderd euro.

Bij de PHEW zijn er 3 schijven van uitstoot mogelijk:
  • Schijf 1: uitstoot co2 tussen 1 - 30 g/km
  • Schijf 2: uitstoot co2 tussen 31 - 50 g/km
  • Schijf 3: uitstoot co2 groter dan 50 g/km

Een auto met nul uitstoot is bpm-vrij. Een dieselauto krijgt ook nog een dieseltoeslag. De Belastingdienst stimuleert zo een schone en zuinige auto en bestraft andere auto's met een hogere heffing.

Vrijstelling bpm en verlaging wegenbelasting (motorrijtuigenbelasting)

De milieuvriendelijke auto’s zijn goed af. Ongeacht de cataloguswaarde van de auto is er een volledige vrijstelling van de bpm voor het kopen van een auto mogelijk. Voor de wegenbelasting spelen meerdere factoren een rol. Zo is het gewicht van uw auto belangrijk en zijn de opcenten niet in elke provincie even hoog. Maar ook hier wordt rekening gehouden met de co2-uitstoot. Is de uitstoot 0 gram per kilometer (een volledig elektrische auto bijvoorbeeld) dan is de auto vrijgesteld van wegenbelasting (motorrijtuigenbelasting, mrb). Is er wel uitstoot maar ligt die tussen de 1 en 50 gram per kilometer (semi-elektrische auto bijvoorbeeld, plug-in hybride), dan betaalt u het halftarief. Ligt de co2-uitstoot van uw auto hoger dan dat, dan betaalt u het volledige tarief (geen kortingen dus).

Bijtelling leaseauto

De volledig elektrische auto heeft een verlaagde bijtelling tot een bepaald maximumbedrag van de auto (45.000 euro van de catalogusprijs in 2020). Ook de meer innovatieve auto’s zoals de waterstof- en de zonnecelauto hebben een lagere bijtelling maar daar is geen maximum aan de waarde van de auto gekoppeld. Bij de bijtelling van de waarde van de auto bij uw inkomen is het goed om te weten dat het bijtellingspercentage voor vijf jaar aan een auto gekoppeld is. Met andere woorden als u een auto uit jaar X rijdt en in dat jaar was de bijtelling 8% dan hebt u in totaal vijf jaar een bijtelling van 8%. Dit totdat u de auto vervangt uiteraard. Een auto uit een andere jaargang kan vervolgens een ander bijtellingspercentage hebben. Daarom zien we ook dat als het bijtellingspercentage in een volgend jaar hoger is, leaserijders snel voor het einde van het jaar nog even overstappen naar een nieuwe auto en zo nog lang kunnen profiteren van een lagere bijtelling.

Lees verder

© 2009 - 2021 Zeemeeuw, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Elektrische auto: bpm en motorrijtuigenbelasting 2020/2025Elektrische auto: bpm en motorrijtuigenbelasting 2020/2025Belastingvrij auto rijden is een wens van velen en wie een elektrische auto rijdt komt aardig in de buurt in 2020 en 202…
Nieuwe auto kopen, de kosten voor auto en milieuNieuwe auto kopen, de kosten voor auto en milieuEen nieuwe auto, kopen of leasen. Het energielabel en de overheidsregelingen zijn van invloed op de kosten, en ook op de…
Een goedkope auto uitzoeken: hoe doe je dat?Een goedkope auto uitzoeken: hoe doe je dat?Een goedkope uitzoeken. Waarom doen mensen dat niet? Daar waar mensen voor hun wasmiddel, groenten of vlees alle folders…
Bijtelling leaseauto berekenenBijtelling leaseauto berekenenVeel werknemers met een leaseauto gebruiken de leaseauto ook privé. Prive gebruik van een leaseauto wordt door de belast…

De Renault 4: wie kent hem nu nietRENAULT 4. Een succesnummer uit de fabriek van Renault. Geproduceerd in 25 landen en aangepast aan de wensen en eisen va…
De snelste auto's ter wereld; 0-100 km/h in < 4,5 secondenDe snelste auto's ter wereld; 0-100 km/h in < 4,5 secondenDaar waar tegenwoordig het accent op groen en zuinig ligt, zijn er ook nog producenten van auto's die gaan voor de snels…
Reacties

Rene, 15-08-2011
Wij wonen (nog) in Belgie en hebben ons 2 jaar geleden een Seat Ibiza Ecomotiv diesel aangeschaft. Deze uitvoering auto is in Nederland vrij van wegenbelasting. Nu komen wij binnenkort weer terug naar Nederland. De auto gaat mee op de inboedel (geen bpm) maar hoe zit het dan met de wegenbelasting? Moet hier nog actie voor ondernemen of gaat dit automatisch RDW--> Belastingdienst? Of moeten wij wel wegenbelasting betalen. Reactie infoteur, 27-04-2018
Beste Rene,
U moet zelf met de RDW contact opnemen en aangifte doen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jaccomo, 04-08-2010
Als wij in Duitsland een nieuwe auto kopen die hier bpm vrijstelling zou hebben, hoef ik dan bij het invoeren ook geen bpm te betalen? Reactie infoteur, 27-04-2018
Beste Jaccomo,
Laat u een personenauto of motor registreren in het kentekenregister van de RDW dan moet u de bpm betalen, die bij die auto hoort en mede afhankelijk is van de uitstoot van de wagen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mario Kuipers, 20-04-2010
Dankjewel voor je snelle antwoord!

Ik koop de wagen niet via een dealer, maar particulier. Hoe kan ik dit dan aanpakken? Met wie kan ik afspraken maken over de te betalen bpm?
Na uitpluizen online zag ik dat ik ook buiten de boot val qua vrijstelling bpm op basis van co2 uitstoot, aangezien de auto voor 1-1-2009 (2 maanden vroeger.) in gebruik werd genomen…

groetjes,
Mario Reactie infoteur, 20-04-2010
Hoi Mario,
Bel eens met de BelastingTelefoon Auto: 0800-0749. Die hebben de tabellen voor de bpm afschrijving en dergelijke.
Groetjes,
Zeemeeuw

Mario Kuipers, 18-04-2010
Hoi,

Binnenkort ga ik een tweedehandse hybride wagen aankopen in Belgie (bj 11-2008, Prius). Deze is pas beschikbaar eind september. Via de belastingdienst- website zag ik dat de bpm-kortingsregeling voor hybride wagens reeds per 1 juli 2010 vervalt.
Waar kan ik meer informatie inwinnen met betrekking tot de hoogte van de BPM die ik zou moeten betalen?

gr,
Mario Reactie infoteur, 18-04-2010
Hoi Mario,
Laat de dealer dit opvragen, en maak er bij de aankoop ook meteen afspraken over. Bijvoorbeeld dat je wel de korting op de bpm wilt.
Groetjes,
Zeemeeuw

Bisschops, 24-01-2010
Goenmiddag
Mijn vrouw rijdt een citroen c1.
Zij hoeft geen wegenbelasting meer te betalen.
Hij wordt in juni 4 jaar oud.
Hebben we nog recht op teruggaaf van de reeds betaalde BPM?( of een gedeelte?)
gr
Jos Bisschops Reactie infoteur, 24-01-2010
Beste Jos Bisschops,
Neen, helaas. U betaalt de bpm volgens de regels, die gelden bij de eerste registratie of ingebruikname van de auto. Vier jaar geleden moest nog wel bpm worden betaald voor de citroen c1. De wegenbelasting is een belasting, die gedurende het gebruik van de auto wordt betaald, en in die jaren wel kan worden aangepast.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Piet van den Brink, 24-01-2010
Hallo Infoteur,
ik zie zo langzamerhand door de bomen het bos niet meer. Als ik nu in 2010 een auto wil invoeren met bouwjaar 2009 geldt dan het BPM tarief van 2009 of van 2010. En hoe zit het met het CO2 tarief. Valt zo'n auto onder het regime van 2009 of van 2010. Voor de BPM geldt een afbouwstaffel. Is dat ook zo voor het CO2 tarief? Als dat niet bestaat voor de CO2 heffing dan zal het invoeren van een auto uit Duitsland dus minder aantrekkelijk worden naarmate de leeftijd van die auto oploopt?:-( Reactie infoteur, 24-01-2010
Beste Piet van den Brink,
1. Bepalend is de datum van de eerste registratie of de eerste ingebruikname van de auto. Staat deze datum niet op het kentekenbewijs of hebt u geen kentekenbewijs, neem dan de laatste dag van het jaar waarin het motorrijtuig is gemaakt.
2. Als dit 2010 is, geldt voor de bpm berekening een oplopende staffel bij meer CO2 uitstoot.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Floppy, 29-12-2009
Infoteur,
Vind het maar een rare regeling zo'n belasting neutrale regeling, zuinig rijden laten betalen(per gratie) door de vervuilende rijder. Zo schiet je er per saldo toch niets mee op. Mij lijkt het eerlijker te betalen uit de algemene middelen.
En… is een zuinige auto gezien de hele levensloop van productie tot sloop echt beter voor het milieu. En… elke beslissing gebaseerd op gratis is gedoemd te mislukken.

Groet,
Floppy Reactie infoteur, 29-12-2009
Beste Floppy,
Maar aan de algemene middelen betalen ook de niet auto rijders, die daar dan niet zo blij mee zullen zijn. Overigens ben ik het er mee eens, dat de ketenbenadering van bron tot en met hergebruik veel beter in beeld brengt of een produkt milieuvriendelijk is of niet. Zie bijvoorbeeld ook de misverstanden omtrent een roetfilter, spaarlamp en zo verder:

http://dier-en-natuur.infonu.nl/milieu/7356-is-een-roetfilter-of-spaarlamp-wel-goed-voor-het-milieu.html

Groetjes,
Zeemeeuw

Andy, 22-09-2009
Beste Infoteur,

Nou ben ik aan het overwegen om een auto te importeren uit het buitenland. Het gaat om een diesel auto van het bouwjaar 2003 en hij heeft een CO2 uitstoot lager dan 95 g/km. Als ik deze auto nou invoer krijg ik dan korting op het te betalen BPM bedrag? Volledige vrijstelling van het BPM bedrag? Of geen van beide en betaal ik gewoon het BPM bedrag wat voor ieder ander auto van toepassing is?

Met vriendelijke groet,
Andy Reactie infoteur, 22-09-2009
Hoi Andy,
Wat je in het buitenland koopt en daar reeds geregistreerd is, is een 2e hands auto. In Nederland betaal je dan bij invoer de BPM conform de BPM afschrijvingstabel.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mark, 15-09-2009
Is voor aankomend jaar 2010 al bekend of er nog wijzigingen zijn in de bijtellingstarieven voor A label auto's en B-label auto's? Valt de nieuwe Opel Insignia Tourer Diesel al onder 20% bijtelling. Reactie infoteur, 16-09-2009
Beste Mark,
1. Ik heb zojuist op grond van de Miljoenennota 2010 het artikel uitgebreid met de belangrijkste wijzigingen voor zuinige auto's vanaf 2010.
2. Volgens mij heeft de Opel Insignia Tourer Diesel Sport een CO2 uitstoot van 159 g/km. Dat zou te hoog zijn voor de 20% bijtelling.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Bas Mussche, 12-08-2009
Ik weet dat een Toyota Aygo (energielabel A) volgend jaar waarschijnlijk wordt vrij gesteld van de wegenbelasting. Geld dit ook voor de Toyota Yaris energielabel A? Reactie infoteur, 12-08-2009
Beste Bas Mussche,
Geen wegenbelasting in 2010 is voor zeer zuinige auto's. Dit geldt voor alle auto's, die minder dan 110 g/km CO2 uitstoten (benzine) en 95 g/km (diesel) uitstoten. De Toyota Aygo, energielabel A, voldoet daar aan.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Iris Weterings, 07-07-2009
Is er ook vrijstelling BMP mogelijk voor auto's die normaal gesproken niet aan de vereiste normen van CO2 uitstoot per km voldoen, maar dankzij een zelf geinstaleerde HHOkit (gedeeltelijk waterstof rijden), aanmerkelijk schoner en zuiniger rijden dan de vereiste normen voor vrijstelling? Reactie infoteur, 08-07-2009
Beste Iris Weterings,
Helaas nog niet. Let er wel op dat waarschijnlijk een aanpassing van het kentekenbewijs moet plaats vinden via de RDW. Wellicht geeft dat nog wijzigingen voor de motorijtuigenbelasting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Babs de Rooij, 13-02-2009
In de loop van 2010 willen wij vanuit Amerika een auto belastingvrij invoeren. De CO2 uitstoot van deze auto bedraagt 220 g/km. Moet ik, ondanks dat de auto belastingvrij wordt ingevoerd, toch de slurptax betalen? Reactie infoteur, 14-02-2009
Beste Babs de Rooij,
Neen, de zogenaamde slurptax geldt niet voor auto’s met een eerste registratiedatum van het kenteken, waar ook ter wereld, van vóór 1 februari 2008.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mw Naman, 21-01-2009
Welke diesel auto's komen in aanmerking voor halftarief wegenbelasting? Reactie infoteur, 22-01-2009
Beste mw. Naman,
Vooralsnog voldoet alleen de Smart 0.8 cdi serie aan de eis van maximaal 95 g/km uitstoot voor diesels en dus halvering van de motorrijtuigenbelasting, mrb.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Tine van der Sommen, 19-01-2009
Hartelijk dank voor uw reactie. Heb inmiddels contact gezocht met RDW en douane. Mijn kentekenbewijs zal ws. binnen niet al te lange tijd teruggevraagd worden i.v.m. de foute vermelding van de BPM. Heb ook contact gezocht met mijn dealer. Deze heeft na enig sputteren uiteindelijk met de importeur gebeld. Volgens hem krijg ik inderdaad een gedeelte van mijn BPM terug. Ik zou wel BPM moeten betalen over de metaliclak en de airco? Zodra hij terug krijgt van de importeur, krijg ik het bedrag van hem. Is het raadzaam om een en ander schriftelijk te bevestigen?

Dus mijn vragen:
1. Betaal je (ondanks het nultarief) BPM over accessoires?
2. Is het logisch dat de dealer het/mijn geld vasthoud tot hij zijn geld terug heeft?
3. Is het handig om een en ander schriftelijk te bevestigen? Reactie infoteur, 20-01-2009
Beste Tine van der Sommen,
1. Hoera.
2. Neen, nultarief is nultarief. Ook al zet u gouden stippen op uw zuinige auto, er hoeft geen BPM door u te worden betaald, want die is gerelateerd aan de CO2 uitstoot van uw auto. U hebt recht op een volledige teruggave.
3. Het is niet terecht dat uw geld wordt vastgehouden. Ook de dealer hoeft niets af te dragen. Bovendien is het zeer klantonvriendelijk en hebt u geen fouten gemaakt.
4. Maak voordat u iets uit handen geeft een kopie van uw rekening met de specificatie en het kentekenbewijs. Dan hebt u ook achteraf nog bewijs dat u ten onrechte BPM heeft betaald.
5. Schriftelijk vast laten leggen van de volledige teruggave is altijd het beste. Stelt u eventueel een briefje op en laat voor akkoord tekenen.
6. Loopt het vast dan kunt u altijd nog naar de rechter gaan.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Tine van der Sommen, 18-01-2009
Half december 2008 kom ik met mijn daihatsu dealer een prijs overeen voor een nieuwe cuore premium met allerlei extra's. Ik kan deze auto de eerste week van januari ophalen en hij wordt ook dan (8 jan. 2009) op kenteken gezet. Vervolgens staat zowel op mijn kentekenbewijs als op de rekening van de dealer een bedrag van € 1114,00 BPM. De BPM op energiezuinige auto's (voor de daihatsu 104) is toch afgeschaft per 1 januari? Graag advies over het nu te handelen. Reactie infoteur, 19-01-2009
Beste Tine van der Sommen,
1. De datum waarop de uiteindelijke korting wordt bepaald is de afleverdatum en niet de aankoopdatum. Als uw personenauto na 1 januari 2009 voor het eerst in gebruik is genomen, de eerste toelating, geldt voor de BPM in uw geval het nultarief.
2. Overigens kan bij de registratie iets zijn misgegaan.
U kunt dan ook het beste bellen met de Douanedienst tel. 0800-0143 of de RDW voor nadere uitleg omtrent uw kentekenbewijs, tel. 0900-0739.

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Vanessa Bertels, 14-01-2009
Graag zou ik na het bekijken van de info over CO2 uitstoot willen checken of het klopt dat ik terug gave kan krijgen als ik nu een koolstoffilter op mijn auto laat zetten. Hoeveel betaal ik zelf en hoeveel krijg ik terug? En als ik deze heb gemonteerd op mijn vw polo uit jan 2005 sdi waarbij er wordt aangegeven in hun specificaties dat er bij deze auto een uitstoot is van 127 mg per kilometer en het is een diesel of ik dan na het instaleren van de koolstoffilter ik onder de 95 mg per km kom te zitten wat nodig is voor een milieuvriendelijke auto en krijg ik dan 50 procent korting op de wegenbelsating? Ik hoop deze week nog een antwoord te krijgen van jullie zodat ik eventueel kan laten installeren.
Hartelijk dank :-) Reactie infoteur, 15-01-2009
Beste Vanessa Bertels,

1. Wanneer u bij een APK erkend bedrijf een roetfilter laat plaatsen op uw diesel, komt u in aanmerking voor een subsidie van € 400 die direct in mindering moet worden gebracht op de aanschafprijs. Vraag uw garage daar dus naar.
2. Een retrofit roetfilter reduceert de deeltjesuitstoot van een personen dieselauto met circa 30 tot 50%. Wanneer dit vanaf de fabriek gebeurt bij nieuwe autos, is de reductie groter.
3. Om voor de subsidie in aanmerking te komen moet er na de montage van het filter een afmelding plaatsvinden bij de RDW zoals ook bij de APK. De RDW registreert de montage van een roetfilter in het kentekenregister. Bepalend voor de halvering van de mbr is of u na de installatie onder de uitstootgrens van 95 mg/km komt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Zeemeeuw (1.579 artikelen)
Laatste update: 14-11-2020
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.