InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Turbo Diesel chiptuning

Turbo Diesel chiptuning

Turbo Diesel chiptuning Turbo Diesel chiptuning, uw auto meer vermogen geven zodat u meer trekkracht krijgt en hogere topsnelheid. Vooral een turbo diesel motor is zeer geschikt om mbv een chip de motor meer pk's te laten leveren, chiptuning. Eigenlijk het opvoeren van uw motorvermogen mbv elektronica, dit is heel makkelijk te realiseren, de standaard fabrieks chip wordt vervangen door een snelle chip, de chip die de verbrandingsmomenten en inspuiting regelt. Dit kan al gauw 30 tot 40 pk meer vermogen opleveren. Nieuw geproduceerde moderene turbo diesel auto's krijgen vanaf de fabriek een standaard chip ingebouwd die de inspuiting van de brandstof regelt, deze is zo ruim afgesteld dat de motor in elk land goed draaid. Want de brandstof heeft niet in elk land dezelfde kwaliteit. Chiptinung bij een turbo diesel motor levert het hoogste rendement tov benzine motoren. Zo is het mogelijk dat een computergestuurde turbo diesel motor met een andere snelle chip wel 30 procent meer vermogen kan leveren.

Bron: Daniel20AT, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: Daniel20AT, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Belangrijk

Belangrijk bij een goede verbranding voor een hoog rendement is de kwaliteit van de brandstof(diesel) maar netzo belangrijk is ook de lucht die noodzakelijk is voor de verbranding en dan met name het zuurstofgehalte. In elk land kan dit anders zijn, zo zal je in land waar het haast nooit regent veel drogere lucht en een ander zuurstofgehalte hebben dan in een land waar het regelmatig regend. Ook de temeperatuur van de lucht speelt een belangrijke rol bij de verbranding. Koude lucht zet bij verbranding sneller uit dan warme lucht, daarom vaak intercooler gemonteerd om de lucht die nodig is bij de verbranding af te koelen.

Hoger koppel

Dus met chiptuning van een moderne computergestuurde turbo diesel motor wordt de verbranding geoptimaliseerd met als doel meer vermogen. Er komen meer pk's vrij maar ook krijgt de motor een hoger koppel. Koppel is eigelijk de trekkracht van een motor, en die trekkracht neemt toe. De auto wordt sneller maar bij normaal gebruik wordt de auto zuiniger, kost de motor minder moeite dus verbruikt minder brandstof. Maar omdat de auto sneller is geworden is het gevaar dat u te snel gaat rijden zonder dat u er erg in hebt en bij dat sportieve rijgedrag hoort ook snelle slijtage van uw banden.

Extra vermogen

De chiptuning bij een turbo diesel motor levert mer pk's op, en meer trekkracht(koppel). Maar naar persoonlijke voorkeur kan er met de chip worden geregeld of de motor die extra vermogen laag in de toeren geeft, dus erg veel trekkracht of juist een hogere topsnelheid. Ook zijn er verschilende chips die elk een ander meer vermogen opleveren, maar daar hangt wel een prijskaartje aan. Met extra vermogen en een optimale verbrandig gaat de motor toch niet echt veel meer brandstof verbruiken, soms nog zuiniger.

Bedrijfswagens

Chiptuning wordt tegenwoordig ook steeds meer toegepast op bedrijfswagens, de bedrijfswagens met een snelle chip rijden veel fijner, gemakkelijk met het overige verkeer meerijden, en meestal verbruiken ze minder brandstof. Zo kan er rekening worden gehouden of er veel op de snelweg wordt gereden of juist veel stadsverkeer.

Specialistisch werk

Wees er van overtuigd dat u het laat uitvoeren bij een erkend installatiebedrijf en/of garage die hier in gespecialiseerd is want het vereist de nodige kennis en vaardigheid om dit goed en verantwoord uit te voeren. Om een proffessionele montage uit te laten voeren met de daarbij behorende testen kost u ongeveer vanaf 400 euro tot een kleine 1500 euro, afhankelijk wat uw wensen zijn wat betreft hoeveel vermogen u meer wilt en hoeveel extra koppel.
© 2009 - 2018 Ckonemann, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Turbo Diesel chiptuning"

Infoteur: Ckonemann
Gepubliceerd: 10-02-2009
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!