Chiptunen van je auto, wat is het en hoe werkt het?
Iedereen die een auto bezit denkt het wel eens: 'Was hij maar wat zuiniger' of: 'Was hij maar wat sneller'. Voor iedereen die zich dit bedenkt is er een oplossing. Naast het normale tunen (krachtigere luchtfilter, aangepaste uitlaat) dat redelijk risicovol is als je geen tot weinig verstand hebt van auto's, is er een optie om je auto te chiptunen. Maar wat is dat chiptunen nou eigenlijk, en hoe werkt het?
Wat is chiptunen
Chiptunen is een manier om de motor van je auto betere prestaties te laten leveren. Zo kan de motor zuiniger, krachtiger, sneller en soepeler gemaakt worden. Het is dus eigenlijk een manier om je motor te optimaliseren.
Hoe werkt chiptunen
Elke automotor heeft een maximum qua prestaties. In de fabriek worden deze prestaties uitvoerig getest, zodat er geen fouten kunnen ontstaan wanneer de motoren in de auto's gemonteerd worden en de auto's verkocht worden. Hiervoor wordt er een zogeheten 'veiligheidsmarge' ingesteld voor elke motor. Dit houdt eigenlijk niet meer in, dan dat de prestaties van een motor beperkt worden tot op zo'n niveau, dat er geen problemen ontstaan met de motoren. Dit wordt mede gedaan zodat de motor onder hevige omstandigheden en met slechte vloeistoffen(olie en brandstof) alsnog goed kan functioneren. Vaak is het zo dat deze veiligheidsmarge ver onder de maximale grens ligt van wat de motor daadwerkelijk aankan.
Het technische verhaal
Om goed te kunnen begrijpen hoe chiptuning toegepast wordt, is het nodig dat er enige technische kennis aanwezig is. Elke motor die brandstof krijgt door middel van injectie, bevat een zogeheten ECU-module. De afkorting ECU staat voor Electronic Control Unit. Deze module regelt een aantal belangrijke zaken, zoals de injectie van de brandstof, hoeveel brandstof de motor moet krijgen, wanneer de ontsteking plaatsvindt en wanneer de gassen uitgestoten worden. Dit heeft als functie dat de motor toeren draait, genoeg brandstof krijgt en genoeg stroomtoevoer via de accu krijgt. Deze ECU-module stuurt al deze gegevens door naar de zogeheten EPROM-chips. Zoals hiervoor al vermeld, is op deze ECU-module een veiligheidsmarge geprogrammeerd. Deze veiligheidsmarge is ook toegepast op de EPROM-chips.
Wat gebeurt er zodra chiptuning wordt toegepast?
Als er voor gekozen wordt om chiptuning toe te passen, moet dit gebeuren bij een betrouwbare tuner die verstand van zaken heeft. Gebeurt dit niet en gaat het fout, kan dit ernstige gevolgen hebben voor de motor! Let dus altijd goed op bij wie je je auto laat chiptunen.
Op de ECU-module staan dus grenzen vastgesteld voor elke soort prestatie. Als er chiptuning wordt toegepast worden deze grenzen geoptimaliseerd naar hogere getallen, zodat je een snellere, zuinigere en soepelere motor krijgt. De motor gaat dus over het algemeen aangenamer werken.
Allemaal voordelen, zijn er dan geen nadelen aan chiptuning?
Chiptuning lijkt heel mooi, maar er kleven soms ook wat nadelen aan. Hier moet wel bij vermeld worden dat deze nadelen niet altijd gelden, of soms helemaal niet!
Niet altijd zuiniger
Over het algemeen wordt de motor na chiptuning zo'n 5 - 10% zuiniger. Een voorwaarde hiervoor is wel dat dezelfde rijstijl als voor de chiptuning toegepast wordt. Het probleem hier is vaak dat wanneer de motor meer vermogen krijgt(en dat gebeurt bij chiptuning), dat dat extra vermogen ook gebruikt gaat worden. En let wel, hoe meer vermogen de motor nodig heeft, hoe meer brandstof er in de motor gespoten wordt. Het verbruik zal in dit geval dus juist meer worden in plaats van minder. Pas je wel dezelfde rijstijl toe als voor de chiptuning? Dan is er geen probleem en is de motor gegarandeerd zuiniger!
De veiligheidsmarge
Zoals hiervoor beschreven is er op elke motor een veiligheidsmarge toegepast, zodat de motor onder extreme omstandigheden met slechte vloeistoffen kan presteren. De motor zit dus 'veilig' onder de grens van maximum prestaties. Zodra er chiptuning wordt toegepast, worden de prestaties van de motor verder omhooggevoerd, en wordt dus de veiligheidsmarge verkleind. De prestaties komen dus dichter in de buurt van de grens van maximum prestaties. In het geval van slechte vloeistoffen, slecht/geen onderhoud of extreem rijgedrag van de bestuurder kan dit schade toedoen aan de motor. Ook hier geldt alleen weer, zitten er goede vloeistoffen in de motor, krijgt de auto zijn onderhoud en wordt er geen extreem rijgedrag toegepast, dan is dit geen probleem.
Slijtage
Omdat de motor meer vermogen kan gebruiken, zijn er onderdelen die harder draaien of meer gebruikt worden, en dus kunnen deze sneller slijten. Neem bijvoorbeeld de versnellingsbak. Door chiptuning wordt het maximale toerental bij koppeling hoger, en dus wordt de versnellingsbak meer belast. Soms zelfs overbelast. Dit geldt natuurlijk niet alleen voor de versnellingsbak, maar bijvoorbeeld ook voor de aandrijflijn.
Garantie
In sommige gevallen vervalt de fabrieks- of dealergarantie wanneer er chiptuning wordt toegepast. Dit kun je makkelijk voorkomen, of in ieder geval van op de hoogte zijn, door voordat je de chiptuning toepast hiernaar bij je dealer te informeren.
Software-updates
Bij auto's met een boardcomputer worden regelmatig software-updates aangeboden. Het gevolg hiervan kan zijn dat de chiptuning niet meer compatibel is met de nieuwe software. De tuning zal in dit geval geherprogrammeerd moeten worden bij de tuner.
Kortom, let goed op de voor- en nadelen voordat je begint aan chiptuning! Krijg je achteraf spijt van de tuning? Dan is het in de meeste gevallen in overleg met de tuner nog terug te draaien.