InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Transport > Zo haal je als vakman meer uit je camionette

Zo haal je als vakman meer uit je camionette

Arbeiders die een uitvoerende functie hebben op locatie bij klanten, zoals elektriciens, stukadoors of loodgieters, kunnen niet zonder camionette. Hun bestelauto of mini-vrachtwagen doet dienst als mobiele werkplaats. Het is dus veel meer dan louter een vervoersmiddel. Daarom moet je goed nadenken over de aankoop van het type/model en de inrichting. Tips om meer uit je bestelwagen te halen als vakman:

Ga voor voldoende ruimte

De inrichting van een bestelwagen kan je steeds veranderen, maar de grootte niet (tenzij je veel geld op tafel legt). Het is dus het beste om op voorhand even stil te staan bij het laadvolume dat je nodig hebt. Heb je voldoende aan een kleine bestelauto als een Citroen Berlingo, of heb je meer plaats nodig en kies je dus beter voor een Mercedes Sprinter of iets gelijkaardigs?

Hoe groot een bedrijfswagen is, hangt natuurlijk af van je beroep. Sommige vakmannen hebben nu eenmaal meer plaats nodig voor materiaal. Maak dus op voorhand een inventaris van alles wat je moet vervoeren. Een te kleine bestelwagen zorgt namelijk voor frustraties.

Controleer het laadvermogen

Naast de hoeveelheid beschikbare ruimte is het laadvermogen van groot belang, vooral wanneer je vaak zware onderdelen vervoert. Kleine bestelauto's bieden altijd minder laadvermogen dan een grote camionette. Daarnaast zijn er speciale modellen met een verstevigde as die een hogere belasting aankunnen. Later het voertuig verstevigen om de maximale belasting te verhogen is ook mogelijk, maar kost handenvol geld. Het is dus het beste om met deze factor tijdens de aankoopfase van het voertuig rekening te houden.

Denk aan het brandstofverbruik

Het laadvermogen is erg belangrijk. Het brandstofverbruik van het voertuig ook. Stel dat je de keuze hebt tussen twee camionettes: eentje met een verbruik van 6 liter per 100 km en eentje die 7 liter per 100 km verbruikt. Je rijdt jaarlijks gemiddeld 20.000 kilometer. Tegen een gemiddelde kostprijs van 1,3 voor een liter diesel, betekent dit verschil in verbruik een besparing (of meerkost) van 260 (1560 vs 1820). Vermenigvuldig dit bedrag met de gemiddelde levensduur van een bedrijfsauto en je weet meteen waarom een laag brandstofverbruik zo belangrijk is. Het bedrag dat op deze manier wordt uitgespaard, kan je voor andere investeringen gebruiken (zoals de aankoop van nieuw werkmateriaal).

Vergeet het comfort niet

Wie vaak de baan op moet, kan gerust wat meer comfort gebruiken. Aarzel dus niet om jouw nieuwe camionette uit te rusten met enkele extra's. Denk bijvoorbeeld aan: een navigatiesysteem, cruise-controle, automatische airco, enzovoort. Deze extraatjes maken lange verplaatsingen veel leuker en minder vermoeiend.

Veilig onderweg

Je wil natuurlijk in één stuk op de werf aankomen. Veilige verplaatsingen zijn dan ook een prioriteit. Voorzie dus zeker winterbanden wanneer de temperaturen dalen. Met deze aangepaste banden heeft de bestelauto of camionette veel meer grip.

Wanneer je bruusk moet remmen, kan rondslingerend materiaal verwondingen veroorzaken. Daarom is een goede bedrijfswageninrichting zo belangrijk. Een doordachte inrichting is niet alleen handiger tijdens het werk (je vindt sneller het juiste materiaal), je voorkomt ook ongelukken onderweg. Nog een tip: ga voor aluminium. Dat is lichter dan staal, waardoor het zwaartepunt van het voertuig niet te veel verschuift en er een betere stabiliteit is.

Inbraakbeveiliging

Veel vakmensen gebruiken hun bestelwagen als opbergruimte. Hun materiaal (boormachines, cirkelzagen, schoefmachines, enz.) blijft er ook 's nachts in opgesloten. Helaas trekt dit ook dieven aan. Daarom is het een goed idee om extra beveiligingsmaatregelen te treffen. Er zijn verschillende firma's die een veiligheidsslot kunnen installeren. Andere maatregelen die de diefstal van het voertuig tegengaan of vertragen, zoals een pedaalklem, zijn zeker de moeite waard.
© 2017 Jefvercauteren, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De voordelen van een bedrijfswagenDe voordelen van een bedrijfswagenBijna 80% van de werkgevers maakt gebruik van bedrijfswagens als extralegaal voordeel en onderdeel van de verloning. De…
Auto Bedrijfswagens - Zakelijk gebruik lichte bedrijfswagensAuto Bedrijfswagens - Zakelijk gebruik lichte bedrijfswagensBedrijfswagens - Zakelijk gebruik lichte bedrijfswagens. Bij de zoektocht naar een personenauto zijn vele gegevens, lijs…
Bedrijfswagens en het voordeel in naturaElk jaar groeit de groep van werknemers die rondrijd met een bedrijfswagen. Dit is voor de werknemer bijna in alle geval…
De Renault 4: bedrijfswagens met logo's R4, R4f4, R4f6De Renault 4 was gewild als bedrijfswagen vanwege de relatief grote binnenruimte en bedrijfszekerheid, die gekoppeld was…
Citroën Berlingo (ook met 7 zitplaatsen)Citroën Berlingo (ook met 7 zitplaatsen)De Citroën Berlingo blinkt uit in ruimte: door het hoge dak en de typische vormgeving, is er een zee van ruimte. Daarom…
Bronnen en referenties
  • http://www.lrb.be/bedrijfswageninrichting/lrb-aluminium
  • http://www.traxio.be/nl/nieuws/2017/01/hoe-evolueert-de-markt-van-de-bestelwagens/

Reageer op het artikel "Zo haal je als vakman meer uit je camionette"

Infoteur: Jefvercauteren
Gepubliceerd: 01-11-2017
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Transport
Schrijf mee!