InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Transport > Aanschaf fietsendrager: soorten, aandachtspunten en regels

Aanschaf fietsendrager: soorten, aandachtspunten en regels

Aanschaf fietsendrager: soorten, aandachtspunten en regels Nu het maken van fietstochten (dankzij de e-bike) bij velen weer populair geworden is komt ook het fietsen in natuurgebieden op enige afstand van de woonplaats steeds meer in trek. Maar ondanks het bezit van zo’n fiets met trapondersteuning zijn die tochten van huis uit soms toch te lang. Maar geen nood. Wie een trekhaak onder de auto heeft kan daar makkelijk een fietsendrager op bevestigen om de eerste kilometers te overbruggen en nog fit te zijn aan de start van de fietstocht. En ook zonder trekhaak zijn er mogelijkheden een fiets te vervoeren.

Soorten fietsendragers

Fietsendragers zijn er in drie soorten afhankelijk van de plek waar de drager gemonteerd wordt zoals op de trekhaak, achterklep of het dak. Alle drie deze soorten hebben zowel voordelen als nadelen.

Op de trekhaak

Het merendeel van de fietsendragers wordt op de trekhaak bevestigd omdat dit de makkelijkste methode is. Uiteraard moet er een trekhaak aanwezig zijn anders zorgt dit voor een extra kostenpost. Een hulpmiddel om de fietsen nog makkelijker op de drager te bevestigen is een oprijgoot. Die gootvormige strook metaal wordt aan de fietsendrager gehaakt waarna de fiets er simpel opgeduwd kan worden. Een oprijgoot is vooral een handig hulpmiddel om een zwaardere fiets zoals een e-bike op de fietsendrager te krijgen. Hoewel lang niet alle e-bike-rijders ouderen zijn zal juist bij hen een oprijgoot toch een goed hulpmiddel zijn. Veel op een trekhaak bevestigde fietsendragers hebben een kantelfunctie waarmee het mogelijk blijft de achterklep van de auto te openen.

Op de achterklep

Op de achterklep heeft het voordeel dat geen trekhaak hoeft te worden aangeschaft maar daarbij dient de fiets (of de fietsen) tamelijk hoog te worden opgetild. Er bestaat ook geen oprijgoot voor dus is het bevestigen volledig afhankelijk van de tilkracht van de gebruiker.

Op het dak

Op het dak vergt de meeste kracht van de vervoerder omdat de fiets dan uiteraard hoog moet worden opgetild wat met een e-bike voor velen een groot probleem of zelfs onmogelijk is.

Aandachtspunten bij aanschaf fietsendrager

Bij de aanschaf van een fietsendrager is een aantal zaken van belang zoals:
  • Het aantal te vervoeren fietsen.
  • Het type te vervoeren fietsen.
  • De plaats van de drager (op een trekhaak, achterklep of dak).
  • De maximale kogeldruk bij plaatsing op de trekhaak.
  • De tilkracht van de vervoerder.
  • Al dan niet kunnen openen van de achterklep.
  • Opbergmogelijkheid van de fietsendrager.
  • Makkelijke bevestigingsmogelijkheden.

Maximale kogeldruk en laadvermogen trekhaak

Het maximale laadvermogen van een trekhaak is afhankelijk van de zogenaamde kogeldruk. Auto’s van de middenklasse hebben dikwijls een kogeldruk van 75 kilo. Dat is voldoende voor een fietsendrager met twee fietsen. Kleinere auto’s hebben vaak maximaal 50 kilo kogeldruk en dan wordt het al moeilijker. Elektrische fietsen zijn in de regel op zich zwaarder dan andere fietsen. Daar komt het gewicht van de accu nog bij. Maar door de accu los te maken en apart in de auto te vervoeren kan de kogeldruk worden beperkt.

Fietsendrager bevestigen en fietsen plaatsen

De meeste fietsendragers zijn geschikt voor het vervoer van twee fietsen maar van sommige merken zijn ook modellen voor één fiets of voor vier fietsen verkrijgbaar. Een fietsendrager bevestigen op een trekhaak kan meestal met slechts één handbeweging waar geen gereedschap bij nodig is. Ook om de fietsen te plaatsen en vast te zetten beschikken de dragers over slimme systemen. Een goede tip is daarbij om bij het vervoeren van meer fietsen de zwaarste fiets zo dicht mogelijk bij de kogel te plaatsen. Een andere tip is om de fietsen om en om met het stuur naast elkaar te zetten.

Regels en verplichtingen

Overigens gelden er ook veiligheidsregels voor het vervoeren van fietsen met een fietsendrager. In Nederland mag de lading maximaal 20 centimeter uitsteken zonder scherpe delen. Het is ook verplicht om een witte nummerplaat te bevestigen met het kenteken van de auto en als de achterlichten van de auto door de fietsendrager worden bedekt dient een verlichtingsbalk aanwezig te zijn.

Groot assortiment en aantal merken

Fietsendragers zijn in diverse uitvoeringen en van een aantal merken te verkrijgen. Voor sommige verkopers is een fietsendrager geen bijproduct maar zoals dat tegenwoordig heet core business. In die gevallen kan uit een groot assortiment worden gekozen en wordt die voorraad up-to-date gehouden door het bezoeken van beurzen en de laatste vindingen aan te schaffen voor kritische klanten. Enkele bekende merken van fietsendragers zijn:
  • Altera
  • Bosal
  • Cykell
  • Hapro
  • Menabo
  • Pro User
  • Spinder
  • Thule
  • T-rack
  • Travel & Co
  • Twinny load
  • Uebler
  • Westfalia
  • Whispbar
Gerelateerde artikelen
Fietsendrager kopenOm de fiets mee te kunnen nemen met de auto kun je een fietsendrager aanschaffen. Er zijn verschillende soorten dragers…
Keuze en onderhoud van een trekhaakVoor veel automobilisten is de trekhaak een onmisbaar aanhangsel van hun auto; voor zakelijk gebruik maar zeker ook voor…
Besparen op kinderfietsenBesparen op kinderfietsenKinderfietsen zijn duur in aanschaf en ze fietsen er maar tijdelijk op. Binnen een paar jaar moet de fiets weer vervange…
Elektrische fiets: voordelen & nadelenElektrische fiets: voordelen & nadelenIn dit artikel wordt nader ingezoomd op de voordelen en nadelen van de elektrische fiets. Tevens worden er tips gegeven…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Harald Landsrath, Pixabay
  • http://www.fietsendrager-megastore.nl/content/42-advies
  • http://webwinkel.anwb.nl/webwinkel/reisartikelen/fietsendragers.html
  • https://www.winparts.nl/bagage-transport/fietsendrager/c50.html
  • https://www.fietsendragercenter.nl/category/210707/top-10-fietsendragers.html
  • https://www.thule.com/nl-nl/nl/bike-rack

Reageer op het artikel "Aanschaf fietsendrager: soorten, aandachtspunten en regels"

Infoteur: Rickandie
Gepubliceerd: 18-12-2017
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Transport
Schrijf mee!