Sloopregeling voor oudere auto’s
Op 3 april 2009 is door het ministerie van VROM de zogenaamde Schone-luchtpremie gelanceerd. De regeling houdt in dat er een premie wordt betaald van 750 tot 1.000 euro voor een personenwagen. Bestelwageneigenaren ontvangen 1.000 tot 1.750 euro voor de oude auto terug. De regeling blijft van kracht zolang er budget beschikbaar is.
Deze regeling is zowel voor het milieu alsook voor de economie belangrijk.
Een oude en dus meer vervuilende auto kan met deze extra vergoeding worden ingeruild tegen een nieuwere en dus schonere auto. Hierdoor ontstaat er minder vervuiling.
De overheid heeft 65 miljoen euro beschikbaar voor deze regeling. De 'autobranche' legt hier in eerste instantie een bedrag van 20 miljoen euro bij, dit bedrag komt uit het fonds van Autorecycling Nederland. Dit fonds is in de afgelopen jaren gevuld door kopers van een nieuwe auto, door middel van de zogenaamde verwijderingsbijdrage. In een later stadium kan er nog eens 10 miljoen extra worden bijgedragen. De bedoeling is dat door deze regeling 100.000 oudere auto’s worden ingeruild tegen een nieuwer exemplaar.
Er zijn een aantal voorwaarden gesteld om in aanmerking te komen voor de slooppremie. Een voertuig dient voor 1 maart 2008 voor het laatst op naam te zijn gesteld en bovendien moet het voertuig nog over tenminste 3 maanden APK te beschikken.
Er zijn 3 categorieën vastgesteld.
Categorie 1
Benzine auto’s (zowel personenauto’s als bestelauto’s)
Indien het bouwjaar voor 1990 ligt is de premie Euro 750.
Voor voertuigen gebouwd tussen 1 januari 1990 en 1 januari 1996 is dit Euro 1000.
Categorie 2
Diesel personenauto’s
Voor voertuigen welke gebouwd zijn voor 1 januari 2000 is de premie eveneens Euro 1000.
Categorie 3
Diesel bestelauto’s
Ook hier geldt dat het bouwjaar voor 1 januari 2000 moet liggen, en is de premie afhankelijk van het ledig gewicht van de auto. Tot een gewicht van 1800 kg is de premie Euro 1000 boven de 1800 kg ligt de premie op Euro 1750.
De auto-importeurs in Nederland zijn tevreden met de sloopregeling. In Duitsland is een soortgelijke regeling welke tot nu toe een succes blijkt te zijn, hier gaan de slooppremies echter tot Euro 2.500. Er zijn echter ook veel kritische opmerkingen te vernemen. Er wordt onder andere geopperd dat de gemiddelde autohandelaar sowieso al een premie geeft bij de inruil van een auto. Denk hierbij aan het feit dat als er niets op een gekochte auto wordt ingeruild, de vraagprijs meestal flink wordt verlaagd.
De kans is groot dat de autohandel met allerlei acties op de nieuwe regeling gaat inspelen. Dit zou voor de consumenten meer keuze kunnen betekenen in een markt die vanwege de moeilijke economische omstandigheden, toch al veel aanbiedingen kent. Hoe de regeling in de praktijk uit gaat pakken zal in de komende tijd moeten blijken.
De regeling is tot stand gekomen nadat het ministerie van VROM een akkoord had bereikt met Bovag, RAI Vereniging en Auto Recycling Nederland (ARN) over een sloopregeling voor oude auto’s.