Is een lichte auto goed voor het milieu?
Lichte auto's stoten over het algemeen minder CO2 uit, daarom zijn ze meestal beter voor het milieu. Er zijn wel uitzonderingen op de regel, want nieuwe motoren zijn schonere motoren, dus als je in een heel oude auto rijdt dan verstook je meer benzine per kilometer en dat geeft dus een grote CO2 uitstoot. Tenzij je een katalysator gebruikt. Maar moderne lichtere auto's zijn eigenlijk altijd beter voor het milieu. Toch rijden de meeste mensen nog altijd graag in een grote auto. Ruime en zwaardere auto's bieden nou eenmaal meer comfort en andere voordelen.
Grote auto's zijn en blijven populair. De grote auto's zijn ook steeds zwaarder geworden. Voor 1990 woog de auto nog geen 1000 kg. Maar in 1990 woog de auto een paar honderd kilo meer. De auto werd daarna weer lichter, niet alleen omdat het beter is voor het milieu, maar het drukt ook de kosten. Men streeft ernaar om steeds lichtere auto's te maken, maar dit is geen proces wat heel erg snel gaat. In 2015 weegt een auto gemiddeld weer 1000 Kg. Enerzijds lichter gemaakt door gebruik van lichtere materialen zoals kunststof, maar anderzijds toch ook weer zwaarder geworden omdat auto's steeds vaker uitgerust worden met luxe extra's, bijvoorbeeld:
- beveiliging (airbags installatie).
- airconditioning.
- navigatie.
- overige extra's die gewichtig zijn.
Grote laadruimte in auto's maakt uiteraard ook nog eens dat mensen meer gewicht kunnen vervoeren.
De voordelen van lichter auto's
De voordelen van lichtere auto's zijn:
- beter voor het milieu. Lichtere auto hebben lichtere motoren en verbruien minder energie. Hoe lichter de auto, hoe minder energie nodig is om te rijden.
- minder brandstof nodig per kilometer.
- ook het productieproces is beter voor het milieu dan bij zwaardere auto's.
- minder kosten in het algemeen, zoals verzekering.
- kleinere auto's zijn makkelijker te parkeren.
- makkelijker te manoeuvreren.
De nadelen van zwaardere auto's
De nadelen van zwaardere auto's liggen wellicht voor de hand. Het zijn bijvoorbeeld:
- slecht voor het milieu wegens meer CO2 uitstoot.
- zwaardere auto's hebben zwaardere motoren en verbruiken meer benzine per kilometer en zijn dus duurder.
- ook het productieproces is slechter voor het milieu dan lichtere auto's.
- meer kosten in het algemeen, zoals verzekering.
- grotere auto's zijn lastiger te parkeren.
- lastiger te manoeuvreren.
Wat is de zwaarste personenauto ter wereld?
De zwaarste personenauto is de Hummer (H1), deze weegt gemiddeld meer dan 3500 kg. Zware personenauto's zijn meestal de duurdere modellen. En hoe groter de auto hoe zwaarder hij ook meestal wordt. Elektrisch rijden lijkt het beste antwoord op milieuvervuiling door auto's, groot en klein.
Wat zijn de zuinigste auto's in 2015?
- Toyota Yaris 1.5 (Full Hybrid).
- Alfa Romeo (3-deurs modellen).
- Citroen C1.
- Fiat Panda.
- Fiat Punto.
- Fiat 500.
- Lancia Ypsilon.
- Peugeot 108.
- Toyota Aygo.
- Mitsubishi Space Star.
Materiaal van een auto
Ook het materiaal waarvan een auto gemaakt is speelt uiteraard een rol bij het gewicht van een auto. In moderne auto's worden steeds vaker lichte materialen verwerkt zoals:
- kunststof.
- aluminium.
- magnesium.
- thermoplastisch composieten.
- carbon.
- overige.
Welke auto's zijn het beste voor het milieu?
Over het algemeen genomen zijn de volgende typen auto's het beste voor het milieu:
- kleine moderne auto's op benzine (beter).
- hybride kleine auto's (stuk beter).
- elektrische auto's (beste).