InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Het auto praktijkexamen

Het auto praktijkexamen

Het auto praktijkexamen Het praktijkexamen voor een auto rijbewijs blijft voor de meeste erg spannend. Het is daarom goed om uzelf in te lezen en te laten informeren hoe het gaat waardoor u al wat voorbereid bent op wat er gaat komen. Een tussen tijdse toets kan er ook voor zorgen dat u zich al niet meer druk hoeft te maken om de bijzondere manoeuvres. In dit artikel leest u alles over het praktijkexamen.

TTT

Ook wel tussen tijdse toets. Hierbij legt u in principe een examen af, u dient dan ook uw theoriecertificaat al op zak te hebben om hier aan mee te mogen doen. De tussen tijdse toets legt u dan ook af bij het cbr en met examinator, zo kunt u oefenen en bent u wellicht op het echte examen minder zenuwachtig. Tijdens de TTT word u ook gevraagd om bijzondere manoeuvres te laten zien, als u deze bij de TTT goed uitvoerd krijgt u daar vrijstelling voor zodat u deze op het echte examen niet meer hoeft te doen of niet meer op afgerekend kan worden.

Meenemen naar het examen

  • geldig ligitimatie bewijs
  • oproepkaart
  • theoriecertificaat(deze is een jaar geldig)
  • zelfreflectie forumulier
  • beoordeling TTT

Voor het examen

Dient u een zelfreflectie in te vullen waarop u invult wat u zelf denkt dat uw slechte en goede punten in het verkeer zijn. U wacht met uw rij instructeur tot omgeroepen word naar welke tafel u mag gaan. Hier word kennis gemaakt en word er wat informatie uitgewisseld over hoe het zal gaan.

Vervolgens buiten zult u vanaf 25 meter het kenteken moeten kunnen lezen als een soort kleine ogen test. De examinator kan nog wat vragen over waar bepaalde knopjes in de auto voor dienen, over het profiel van de banden en de verlichting word getest.

Tijdens het examen

Het gehele examen inclusief voor gesprek en nagesprek zal ongeveer een uur duren. Probeer tijdens het examen rustig te blijven en geconcentreerd er gaan namelijk veel mensen de fout in dankzij zenuwen terwijl ze in de rijlessen prima rijden. Neem van te voren niet nog 2 uur les maar probeer in de ochtend te kunnen af rijden zodat de zenuwen op de dag beperkt worden.

Als u het treft zal de examinator u ook proberen op uw gemak te stellen. Zolang de examinator niks zegt rijd u recht door en anders word er aangegeven hoe u moet rijden. Het kan zijn dat die via een navigatie systeem gaat waarop u een adres in moet vullen. U moet er zelf op letten waar u voorrang moet verlenen, of het verstandig is in de halen op de snelweg maar doe het wel waar nodig en het spiegelen is ook een zeer belangrijk punt.

Na het examen

Word er aan tafel bij het cbr besproken of u geslaagd of gezakt bent. Als u geslaagd bent kunt u een rijbewijs aanvragen bij de gemeente en deze zal dan na ongeveer 5 dagen klaar liggen, u kunt ook aangeven dat het spoed is waardoor u het rijbewijs sneller krijgt maar u moet dan wel meer betalen.

Als u gezakt bent word u verteld waar het aan lag, u doet er verstandig aan zo snel mogelijk een nieuwe afspraak te maken aangezien de wachttijd kan verschillen van 1 maand tot 3 maanden. Werk nog aan de punten die genoemd waren, neem een paar extra lessen voor dat u het weer gaat proberen.

Staatsexamen

Als u vier maal gezakt bent dan komt u in aanmerking voor een staatsexamen. U krijgt hierbij een examinator die hier een specialisatie voor heeft. U heeft bij het staatsexamen 75 tot 90 minuten de tijd en de examinator zal u zoveel mogelijk proberen gerust te stellen en proberen te zorgen voor een ontspannen sfeer. Ze zijn niet minder streng maar u heeft langer de tijd om te laten zien dat u het kunt en als het echt niet gaat kan de examinator ook nog even langs de kant met u gaan staan tot u weer verder kan.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Bessi, Pixabay

Reageer op het artikel "Het auto praktijkexamen"

Infoteur: Bembi
Gepubliceerd: 26-10-2010
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!