Rijbewijs - Slagingspercentages bij het CBR

Rijbewijs - Slagingspercentages bij het CBR De slagingspercentages bij één van de 55 examencentra van het CBR. Je kans om de eerste keer te slagen voor het praktijkexamen voor je rijbewijs is over geheel Nederland gemeten ongeveer 52 procent. Binnen de verschillende provincies en binnen de verschillende plaatsen waar de praktijkexamens worden afgenomen, is de kans de eerste keer voor je rijbewijs te slagen behoorlijk verschillend. De provincie Limburg scoort het best zoals de landelijke cijfers/statistieken laten zien, gevolgd door de provincie Overijssel. In de provincies Noord-Holland en Zuid-Holland heb je de minste kans om in één keer voor je rijbewijs te slagen.

Slagingspercentages voor het rijbewijs bij het CBR

De slagingspercentages voor het rijbewijs zeggen op zich niets over de prestaties van de individuele rijscholen binnen een bepaalde plaats of provincie, maar geven wel een indicatie. Uit de cijfers wordt bijvoorbeeld niet duidelijk hoeveel lessen een leerling bij een bepaalde rijschool in een plaats of provincie heeft gehad, of onder welke condities er gereden is/wordt. Verder is er binnen de gepubliceerde cijfers ook geen onderscheid gemaakt tussen het afleggen van het praktijkexamen in een schakelauto of auto met een automatische versnelling. Ook het -op voorhand- afleggen van een Tussentijdse Toets, dat de slagingskans voor het eerste examen over het algemeen doet toenemen zijn uit de onderstaande slagingspercentages niet te herleiden.

Het praktijkexamen voor je rijbewijs

Voorwaarde om praktijkexamen te mogen doen is dat je geslaagd bent voor het theorie-examen.
Het praktijkexamen, dat hier op volgt, duurt ongeveer 55 minuten. Tijdens het afleggen van het praktijkexamen moet je de examinator laten zien dat je voldoende veilig en zelfstandig kunt rijden. Daarnaast let de examinator op een goede beheersing van het voertuig en zaken als:
  • Een goed en gericht kijkgedrag.
  • Rijden van kruispunten en rotondes.
  • Het goed verlenen van voorrang.
  • Invoegen en uitvoegen op de autosnelweg.
  • Inhalen en voorbij gaan.
  • Het uitvoeren van de bijzondere verrichtingen (heb je een tussentijdse toets afgelegd, dan heb je hier mogelijk al vrijstellingen voor)

Rijbewijs voor de personenauto vanaf 17 jaar: 2toDrive

Vanaf je 17de verjaardag mag je al praktijkexamen doen voor je rijbewijs. Je mag dan alleen gedurende één jaar (tot je 18de) met vooraf opgegeven begeleiders rijden (2toDrive). Gedurende deze periode rijd je zelfstandig en bent ook zelf verantwoordelijk voor je gedrag en gevolgen die het rijden in het verkeer met zich meebrengt. Je hoeft na je 18de verjaardag het rijbewijs niet om te wisselen of op een andere wijze actie te ondernemen; je (beginners)rijbewijs loopt gewoon door net als die van elk ander, die vanaf de leeftijd van 18 jaar het rijbewijs behaald heeft.

Gemiddeld slagingspercentage per provincie - Landelijk gemiddelde is 52.5%

  • De percentages betreffen de afgenomen eerste praktijkexamens voor het rijbewijs B per provincie.
  • De gemiddelden zijn door het CBR gemeten en gepubliceerd over de periode van een jaar: 01-04-2012 tot en met 31-03-2013
  • Rijscholen met minder dan tien examenkandidaten zijn niet in de cijfers opgenomen.

Slagingspercentage CBR per Provincie



Gemiddeld slagingspercentage per examenplaats, per provincie

Slagingspercentage van de afzonderlijke examenplaatsen van het CBR (55), per provincie, weergegeven in aflopende slagingspercentages / prestaties.

Provincie Limburg met een gemiddeld slagingspercentage van 60,5%

CBR Examencentra Limburg



Provincie Overijssel met een gemiddeld slagingspercentage van 56,8%

CBR Examencentra Overijssel



Provincie Groningen met een gemiddeld slagingspercentage van 55,5%

CBR Examencentra Groningen



Provincie Drenthe met een gemiddeld slagingspercentage van 54,0%

CBR Examencentra Drenthe



Provincie Flevoland met een gemiddeld slagingspercentage van 53%

Emmeloord: Flevoland: één examencentrum, 2527 eerste examens, slagingspercentage 53%

Provincie Zeeland met een gemiddeld slagingspercentage 53,%

CBR Examencentra Zeeland



Provincie Gelderland met een gemiddeld slagingspercentage van 52,4%

CBR Examencentra Gelderland



Provincie Noord-Brabant met een gemiddeld slagingspercentage van 51,6%

CBR Examencentra Noord-Brabant



Provincie Friesland met een gemiddeld slagingspercentage van 49,7%

CBR Examencentra Friesland



Provincie Utrecht met een gemiddeld slagingspercentage van 49,7%

CBR Examencentra Utrecht



Provincie Noord-Holland met een gemiddeld slagingspercentage van 48,8%

CBR Examencentra Noord-Holland



Provincie Zuid-Holland met een gemiddeld slagingspercentage van 43,6%

CBR Examencentra Zuid-Holland


© 2013 - 2024 Jvd, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Rijbewijs met 17 halen: wat houdt het 2toDrive project in?Rijbewijs met 17 halen: wat houdt het 2toDrive project in?Je kunt als 16-jarige meedoen aan het '2toDrive' project om zo versneld je autorijbewijs te halen. Met 17 jaar kun je da…
Hoe kies je een goede rijschool voor je rijbewijsHoe kies je een goede rijschool voor je rijbewijsKies voor jezelf een goede rijschool voor je autorijles. Ga niet alleen af op de lesprijs voor het behalen van je rijbew…
Wijziging en regels voor het rijbewijs in de Europese UnieWijziging en regels voor het rijbewijs in de Europese UnieEr gelden nieuwe Europese richtlijnen voor de diverse rijbewijzen binnen de Europese unie. Met ingang van 19 januari 201…
Soorten rijbewijzenVoor het besturen van een voertuig heb je altijd een rijbewijs nodig. Dit kan dus een rijbewijs zijn voor het besturen v…

Verwisselen van een lekke autoband of thuiskomertjeVerwisselen van een lekke autoband of thuiskomertjeVerwisselen van een lekke autoband! Het kan iedereen die auto rijdt wel eens overkomen; pech door een lekke autoband. Da…
Een verkeersongeval veroorzaakt door de blinde vlekEen verkeersongeval veroorzaakt door de blinde vlekEen ongeluk zit in een klein hoekje, zeker als dat hoekje niet wordt gezien. Het kan worden veroorzaakt door een vlek in…
Bronnen en referenties
  • CBR
  • Autorij-instructie.nl
Reacties

Jan, 17-11-2017
Ondanks het gemiddelde slagingspercentage van 50%, hetgeen heel mager is, rijst de vraag of er wel voldoende overeenstemming is tussen de rijlessen/rijscholen en het CBR.
Zijn er ook individuele gegevens van examinatoren bekend en wat hun slagingscijfers zijn. Uiteraard zijn die beschikbaar maar natuurlijk niet voor de buitenwacht. Openbaarheid is wel van deze tijd.
Wat doet het CBR met de individuele cijfers van de examinatoren en worden deze gegevens frequent met de examinatoren geëvalueerd en is bijscholing ook voor hen van toepassing?
Ben zeer benieuwd naar uw open antwoord. Reactie infoteur, 17-11-2017
Beste Jan,

Zoals je al aangeeft is dit een interne aangelegenheid van het CBR. Het zou inderdaad raadzaam zijn als deze cijfers ter inzage beschikbaar zouden zijn, mede omdat de gegevens van de individuele rijscholen wel bekend zijn. Overigens is bij de rij-instructeur -uit ervaring- in grote lijnen wel bekend hoe de individuele examinator, bij het centrum waar hij of zij komt, met het afnemen van het praktijkexamen omgaat. Uiteindelijk moet je het doen met de examinator die toegewezen wordt.

Mvg - Sjaak

Bertie, 01-06-2017
Hoe komt het dat de ene rijschool 16/20% percentage eerstgeslaagden haalt en de ander 86/90%? Dat betekent mensen dat de ene wel en de ander niet zijn vak verstaat. In dit land kun je met een online thuisstudie de instructiebevoegdheid halen en dan mag je les gaan geven terwijl je geen praktijkervaring hebt.

Omdat rij instructie een vak is zul je kritisch naar jezelf moeten blijven kijken als je verder wil komen. Dat is bijzonder moeilijk voor de gemiddelde rij instructeur. Vandaar dat dus de examinatrice waarschijnlijk ongesteld was was of die lul iedereen laat zakken. Kijk vooral niet naar jezelf! Ook alle leerlingen rijden alsof ze 10 jaar ervaring hebben terwijl ze amper een jaar geleden nog op de skelter zaten. Reactie infoteur, 01-06-2017
Beste Bertie,

Ik denk dat je gelijk hebt dat je jezelf als rij-instructeur constant moet blijven ontwikkelen. Dit geldt m.i. overigens voor elk beroep. Het beroep van rij-instructeur wordt uitgeoefend door mensen; de één zal gemotiveerd zijn en de ander minder, hetgeen zich (deels) vertaald in de slagingspercentages. Ook ik heb wel eens slagingspercentages gehad van 96/100 %, maar ook wel eens van 36/40
Ik hecht persoonlijk dan ook niet zo veel waarde aan de slagingspercentages, zeker niet als je beseft dat er rijscholen zijn die potentieel minder geachte leerlingen weigeren omdat ze "vol" zijn, terwijl anderen het juist als een uitdaging zien de "zwakkeren" op te leiden.
Hoe je de opleiding ook volgt, uiteindelijk zal het altijd getoetst worden bij het IBKI.
Of de gemiddelde rij-instructeur wel of niet kritisch naar zichzelf kijkt, kan ik niet beoordelen. Wel hoop ik dat ieder zich inzet om -het mooie en verantwoordelijk vak als rij-instructeur- zo goed moge

Hans, 11-05-2017
Helaas is mijn zoon voor de 2e maal gezakt. Hij rijdt goed, maar het is inderdaad een momentopname. En juist die momentopname is een belachelijk iets. Eigenlijk een ouderwets systeem. Zeker met de huidige technologie zou het mogelijk moeten zijn dat leerlingen gedurende een aantal rijlessen met cameraobservatie gevolgd kunnen worden. En dat hieruit de conclusie getrokken kan worden: veilige chauffeur of niet. Dan is het ook onafhankelijker. Reactie infoteur, 11-05-2017
Beste Hans,

Het is altijd vervelend als je zakt voor een examen, zeker als er een prijskaartje aan hangt.
"Hij rijdt goed" - mogelijk toch nog niet goed genoeg. Alhoewel het praktijkexamen inderdaad een momentopname betreft, mag je er m.i. wel op vertrouwen dat de examinator een goed beeld heeft/krijgt van het kunnen van je zoon gedurende de examenroute.
Een rijexamen is vaak meer dan duidelijk aanwijsbare fouten. Een (ernstige) ingreep zal voor iedereen duidelijk zijn en geen discussie opleveren, maar bij b.v. het onvoldoende anticiperen en het niet adequaat reageren op steeds wisselende verkeerssituaties zal dit al lastiger worden. Een camera -die al een 360 graden beeld zal moeten geven- legt twijfelend gedrag, juist spiegelen, anticiperen, tijdig reageren etc. niet of onvoldoende vast.
"veilige chauffeur of niet". Ik denk dat alle weggebruiker er bij gebaat zijn dat er door eenieder zo veilig mogelijk aan het verkeer deelgenomen wordt.

Koos Hendriks, 22-03-2017
Is het niet vreemd dat bijna de helft van de mensen de 1e keer zakt voor het rij-examen? En hoe zit het met het aantal mensen dat zelfs een 2e of 3e of 4e maal zakt? Immers ik ga er vanuit dat de meeste mensen die opgaan gezond van lijf en leden zijn en over redelijke geestelijke vermogens beschikken. Hoe zit het eigenlijk met de slagingspercentages in de ons omringende landen? Reactie infoteur, 23-03-2017
Beste Koos,

Het slagingspercentage voor het eerste examen ligt inderdaad op maximaal 50%. Vreemd of niet vreemd? Verkeerssituaties zijn vaak complex/wisselen voortdurend en er wordt steeds een adequate reactie verwacht van de kandidaat. Het examen is een momentopname, waarbij je -in tegenstelling tot veel andere opleidingen- mede afhankelijk bent van het gedrag van de mede-weggebruikers. Het kan zijn dat je geregeld in situaties belandt die je tijdens de rijles nooit of zelden hebt meegemaakt, ook al wordt je wellicht wel op potentieel gevaar gewezen (b.v. bus bij bushalte). De geestelijke vermogens mogen dat wellicht voldoende zijn, de ervaring ontbreekt vaak vooralsnog en/of het zit onvoldoende in het systeem. Men spreekt van een ervaren automobilist na plusminus 7 jaar of 100.000 km. Rijlessen beslaan plusminus 1500 km, gebaseerd op 40 uur. De basis wordt hiermee gelegd. Of het oprekken tot 3000 of 6000 uur de oplossing is? (reactieveld InfoNu is helaas beperkt)

Mvg - Sjaak

Rg, 30-05-2015
Waarom wordt alleen vergeleken in slagingspercentages en niet in slagingspercentages na X aantal lessen (van 60min)? Zo zegt dat meer over kwaliteit van de lessen. Reactie infoteur, 31-05-2015
Klopt Rg, maar dan zouden alle autorijscholen het aantal gereden lessen aan een instantie door moeten geven.
De kans dat dit eerlijk en objectief gebeurd is natuurlijk zeer klein. Autorijscholen zouden er dan alleen maar voordeel van hebben het aantal lessen zo laag mogelijk te houden en dus het slagingspercentage in verhouding te hoog.

Mvg - Sjaak

Jvd (613 artikelen)
Laatste update: 05-10-2016
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Verkeer
Bronnen en referenties: 2
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.