Jan, 17-11-2017
Ondanks het gemiddelde slagingspercentage van 50%, hetgeen heel mager is, rijst de vraag of er wel voldoende overeenstemming is tussen de rijlessen/rijscholen en het CBR.
Zijn er ook individuele gegevens van examinatoren bekend en wat hun slagingscijfers zijn. Uiteraard zijn die beschikbaar maar natuurlijk niet voor de buitenwacht. Openbaarheid is wel van deze tijd.
Wat doet het CBR met de individuele cijfers van de examinatoren en worden deze gegevens frequent met de examinatoren geëvalueerd en is bijscholing ook voor hen van toepassing?
Ben zeer benieuwd naar uw open antwoord.
Reactie infoteur, 17-11-2017
Beste Jan,
Zoals je al aangeeft is dit een interne aangelegenheid van het CBR. Het zou inderdaad raadzaam zijn als deze cijfers ter inzage beschikbaar zouden zijn, mede omdat de gegevens van de individuele rijscholen wel bekend zijn. Overigens is bij de rij-instructeur -uit ervaring- in grote lijnen wel bekend hoe de individuele examinator, bij het centrum waar hij of zij komt, met het afnemen van het praktijkexamen omgaat. Uiteindelijk moet je het doen met de examinator die toegewezen wordt.
Mvg - Sjaak
Bertie, 01-06-2017
Hoe komt het dat de ene rijschool 16/20% percentage eerstgeslaagden haalt en de ander 86/90%? Dat betekent mensen dat de ene wel en de ander niet zijn vak verstaat. In dit land kun je met een online thuisstudie de instructiebevoegdheid halen en dan mag je les gaan geven terwijl je geen praktijkervaring hebt.
Omdat rij instructie een vak is zul je kritisch naar jezelf moeten blijven kijken als je verder wil komen. Dat is bijzonder moeilijk voor de gemiddelde rij instructeur. Vandaar dat dus de examinatrice waarschijnlijk ongesteld was was of die lul iedereen laat zakken. Kijk vooral niet naar jezelf! Ook alle leerlingen rijden alsof ze 10 jaar ervaring hebben terwijl ze amper een jaar geleden nog op de skelter zaten.
Reactie infoteur, 01-06-2017
Beste Bertie,
Ik denk dat je gelijk hebt dat je jezelf als rij-instructeur constant moet blijven ontwikkelen. Dit geldt m.i. overigens voor elk beroep. Het beroep van rij-instructeur wordt uitgeoefend door mensen; de één zal gemotiveerd zijn en de ander minder, hetgeen zich (deels) vertaald in de slagingspercentages. Ook ik heb wel eens slagingspercentages gehad van 96/100 %, maar ook wel eens van 36/40
Ik hecht persoonlijk dan ook niet zo veel waarde aan de slagingspercentages, zeker niet als je beseft dat er rijscholen zijn die potentieel minder geachte leerlingen weigeren omdat ze "vol" zijn, terwijl anderen het juist als een uitdaging zien de "zwakkeren" op te leiden.
Hoe je de opleiding ook volgt, uiteindelijk zal het altijd getoetst worden bij het IBKI.
Of de gemiddelde rij-instructeur wel of niet kritisch naar zichzelf kijkt, kan ik niet beoordelen. Wel hoop ik dat ieder zich inzet om -het mooie en verantwoordelijk vak als rij-instructeur- zo goed moge
Hans, 11-05-2017
Helaas is mijn zoon voor de 2e maal gezakt. Hij rijdt goed, maar het is inderdaad een momentopname. En juist die momentopname is een belachelijk iets. Eigenlijk een ouderwets systeem. Zeker met de huidige technologie zou het mogelijk moeten zijn dat leerlingen gedurende een aantal rijlessen met cameraobservatie gevolgd kunnen worden. En dat hieruit de conclusie getrokken kan worden: veilige chauffeur of niet. Dan is het ook onafhankelijker.
Reactie infoteur, 11-05-2017
Beste Hans,
Het is altijd vervelend als je zakt voor een examen, zeker als er een prijskaartje aan hangt.
"Hij rijdt goed" - mogelijk toch nog niet goed genoeg. Alhoewel het praktijkexamen inderdaad een momentopname betreft, mag je er m.i. wel op vertrouwen dat de examinator een goed beeld heeft/krijgt van het kunnen van je zoon gedurende de examenroute.
Een rijexamen is vaak meer dan duidelijk aanwijsbare fouten. Een (ernstige) ingreep zal voor iedereen duidelijk zijn en geen discussie opleveren, maar bij b.v. het onvoldoende anticiperen en het niet adequaat reageren op steeds wisselende verkeerssituaties zal dit al lastiger worden. Een camera -die al een 360 graden beeld zal moeten geven- legt twijfelend gedrag, juist spiegelen, anticiperen, tijdig reageren etc. niet of onvoldoende vast.
"veilige chauffeur of niet". Ik denk dat alle weggebruiker er bij gebaat zijn dat er door eenieder zo veilig mogelijk aan het verkeer deelgenomen wordt.
Koos Hendriks, 22-03-2017
Is het niet vreemd dat bijna de helft van de mensen de 1e keer zakt voor het rij-examen? En hoe zit het met het aantal mensen dat zelfs een 2e of 3e of 4e maal zakt? Immers ik ga er vanuit dat de meeste mensen die opgaan gezond van lijf en leden zijn en over redelijke geestelijke vermogens beschikken. Hoe zit het eigenlijk met de slagingspercentages in de ons omringende landen?
Reactie infoteur, 23-03-2017
Beste Koos,
Het slagingspercentage voor het eerste examen ligt inderdaad op maximaal 50%. Vreemd of niet vreemd? Verkeerssituaties zijn vaak complex/wisselen voortdurend en er wordt steeds een adequate reactie verwacht van de kandidaat. Het examen is een momentopname, waarbij je -in tegenstelling tot veel andere opleidingen- mede afhankelijk bent van het gedrag van de mede-weggebruikers. Het kan zijn dat je geregeld in situaties belandt die je tijdens de rijles nooit of zelden hebt meegemaakt, ook al wordt je wellicht wel op potentieel gevaar gewezen (b.v. bus bij bushalte). De geestelijke vermogens mogen dat wellicht voldoende zijn, de ervaring ontbreekt vaak vooralsnog en/of het zit onvoldoende in het systeem. Men spreekt van een ervaren automobilist na plusminus 7 jaar of 100.000 km. Rijlessen beslaan plusminus 1500 km, gebaseerd op 40 uur. De basis wordt hiermee gelegd. Of het oprekken tot 3000 of 6000 uur de oplossing is? (reactieveld InfoNu is helaas beperkt)
Mvg - Sjaak
Rg, 30-05-2015
Waarom wordt alleen vergeleken in slagingspercentages en niet in slagingspercentages na X aantal lessen (van 60min)? Zo zegt dat meer over kwaliteit van de lessen.
Reactie infoteur, 31-05-2015
Klopt Rg, maar dan zouden alle autorijscholen het aantal gereden lessen aan een instantie door moeten geven.
De kans dat dit eerlijk en objectief gebeurd is natuurlijk zeer klein. Autorijscholen zouden er dan alleen maar voordeel van hebben het aantal lessen zo laag mogelijk te houden en dus het slagingspercentage in verhouding te hoog.
Mvg - Sjaak