Automerken uit de DDR
Met het IJzeren Gordijn en de Berlijnse Muur was het voormalige Oost-Duitsland ook economisch volledig afgesloten van de rest van de wereld. Dat betekende dat de Duitse Democratische Republiek (DDR) ook over een eigen auto-industrie beschikte. Die produceerde vooral Trabants en Wartburgs.
Hermetisch afgesloten
In februari 1961 werd de grens tussen Oost en West-Berlijn hermetisch afgesloten en was de Berlijnse Muur een feit. De DDR bleef vervolgens bijna 30 jaar een afgesloten land. Wie de DDR wilde bezoeken kon rekenen op een ongastvrije ontvangst bij de grens. Bovendien waren westerse bezoekers verplicht minimaal 25 Duitse Mark per dag te besteden in de DDR. Dat viel nog niet mee want er was weinig waar je geld aan kon uitgeven. Tot de val van de muur in 1989 maakte de DDR deel uit van het Oostblok.
De Trabant in de DDR
In de DDR werd de automarkt gedomineerd door de merken Trabant en Wartburg. De Trabent werd gemaakt door de VEB Sachsenring Automobilwerk Zwickau. De Sachsenring Automobilwerk Zwickau autofabriek ontstond na een fusie van de merken Horch en Audi in 1958. VEB stond voor Volks Eigener Betrieb. Hiermee werden bedrijven aangeduid die in feite honderd procent in handen van de staat waren.
De Wartburg in de DDR
Het andere grote automerk was Wartburg, een autofabriek die haar wortels had in Eisenach. Deze fabriek werd overgenomen door BMW en kwam na de oorlog in Russische handen. De Wartburg had net als de Trabant een tweetaktmotor.
Automerken en hun modellen in de DDR tussen 1961 – 1989
Trabant modellen
- P 50-2
- P-60/600 Limousine
- P-60/600 Universal
- P-60/1 Nullserie (De naam zegt het al. Dit model stond aan de wieg van de Trabant zoals de meesten van ons die kennen.)
- P-601 Limousine (In dit model vond de Trabant zijn definitieve vorm.)
- 601 Universal (Station uitvoering met 3 deuren.)
- 601 Limousine (Verbeterde versie van de Trabant die in 1968 verschijnt.)
- P-610
- 601 de Luxe
- RS 800 (Rally uitvoering)
- 1.1
- 1.1 Tramp (Laatste versie van de Trabant die tijdens de DDR in productie werd genomen. Vergelijkbaar met de Renault Mehari.)
Wartburg modellen
- P 100
- 1000 Limousine
- 312/1000 Kombi (Station uitvoering van de dan gangbare Wartburg-serie met ronde vormen.)
- 312-300 HT (Sportieve coupe-uitvoering.)
- 353 (Het meest geproduceerde model. Ook te zien in de film Das Leben der Anderen.)
- 353 Tourist (Stationcar uitvoering.)
- 355 Prototyp (Voorzichtig experiment met de jaren zeventig vormgeving.)
- 353/1
- 353/W
- 353-400 Trans (Praktische pick-up versie.)
- 1.3
- Sport 313-2
- 311 Camping-Limousine
Koepel Oost-Duitse auto-industrie
Naast de Wartburg en de Trabant werden nog enkele andere auto's geproduceerd. Daarvan was de Barkas de bekendste. Barkas maakte echter geen personenauto's maar bestelbussen. Al deze drie merken waren ondergebracht in het Industrieverband Fahrzeugbau (IFA).
Speciale automerken in de DDR
Bijzondere eenden in de bijt waren tenslotte Melkus en Sachsenring. Melkus produceerde alleen sportwagens en Sachsenring was – naast leverancier van auto-onderdelen – ook de producent van enkele open auto's die werden gebruikt tijdens parades.
Melkus
- RS 1000 (Sportwagen.)
- MT 77-2 (Racewagen voor formule 1 segment.)
Sachsenring P240 Präsentant
Ter ere van de twintigste verjaardag van de DDR worden vijf speciale vierdeurs carbiolets gefabriceerd. De modellen werden zo ontworpen dat zij geschikt waren voor hoge partijfunctionarissen om parades in af te nemen.
Wachttijd nieuwe Trabant
De plan-economen van de DDR hadden de grootste moeite goede en voldoende auto's te produceren. Al in het begin van de jaren zestig was een wachttijd van enkele maanden voor een nieuwe Trabant normaal. Aan het einde van de DDR bedroeg de wachttijd voor een nieuwe Trabant 15 jaar!