InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Help, de remlichten blijven branden, wat moet ik doen?

Help, de remlichten blijven branden, wat moet ik doen?

Help, de remlichten blijven branden, wat moet ik doen? Om veilig op de openbare weg uw auto te besturen, heeft u goed werkende remlichten nodig. Het vormt een waarschuwing voor achteropkomende voertuigen dat u remt. Door ouderdom van de auto of slijtage kan het voorkomen, dat de remlichten altijd branden ook terwijl u niet rijdt. Probleem is dat het onveilig is, waarnaast het eveneens de accu leegtrekt. Als de remlichten blijven branden waarom moet u dan zelf even de remlichtschakelaar controleren, voordat u naar de garage gaat?

Remlichten blijven branden

Het kan de accu leeg trekken

Heeft u een oude auto, dan neemt de kans met de tijd toe dat er problemen ontstaan. Zonder dat u de auto aan heeft staan, kunnen de remlichten branden. Het zorgt ervoor dat geleidelijk aan de accu wordt leeg getrokken, waardoor potentieel de auto niet meer opgestart kan worden. In dat geval bent u uiteraard verder van huis oftewel niet meer mobiel. Het is van belang om snel maatregelen te nemen, zodat het wordt verholpen. Naast een lege accu kan het ook een gevaar in het verkeer zijn, omdat anderen continu zien dat u remt. Waarom blijven de remlichten branden ook al rijdt u geen auto en hoe kan het worden verholpen?

Elektrisch probleem auto of iets anders

Uiteraard is het mogelijk dat er een elektrisch probleem van toepassing is, maar dat hoeft dus niet altijd zo te zijn. Komt u hiermee aan bij een “malafide” reparateur, dan is de kans reëel dat één en ander van het elektrisch systeem wordt vervangen. Uiteraard zijn dit overbodige kosten, omdat u er onvoldoende van afweet. Het probleem is meestal veel simpeler dan u mogelijk denkt. Het kan door een versleten remlichtschakelaar komen. Dit is een klein knopje alwaar de rem via een overhevelingsmechanisme tegen aan drukt. Remt u niet dan wordt het knopje ietsjes ingedrukt, waardoor een stroomonderbreking voor de remlichten wordt gerealiseerd. Moet u wel remmen dan wordt het knopje losgelaten, waardoor de remlichten van elektriciteit worden voorzien.

Remlichtschakelaar / Bron: Http://geinformeerd.infoteur.nlRemlichtschakelaar / Bron: Http://geinformeerd.infoteur.nl

Waar zit de remlichtschakelaar?

Vanaf het rempedaal loopt er een schuine verbindingsstang schuin omhoog onder het stuur. Normaal ziet u deze niet zitten en voelt u het ook niet. Om het te vinden moet u als het ware ondersteboven in de auto liggen, zodat u het met een zaklamp kunt vinden. De schakelaar zelf kan verschillende kleuren hebben afhankelijk van het type auto, maar meestal is het drukknopje zwart of helder wit. Indien de overgang van drukknopje naar de rem problemen heeft, dan wordt het niet goed ingedrukt, is de schakelaar zelf kapot of staat het drukvlak ervan los.

Hoe te herstellen?

Hoe het kan worden hersteld hangt van de veroorzaker af. De volgende twee hoofdverklaringen zijn er gerelateerd aan de schakelaar.

Schakelaar niet kunnen indrukken

Drukknopje kan niet meer worden ingedrukt. In dit geval is er een probleem met de schakelaar zelf. De remlichtschakelaar dient dan te worden vervangen. Dit zal een relatief beperkte kostenpost zijn.

Schakelaar wel kunnen indrukken

Het drukknopje kan wel worden ingedrukt. Er zit teveel ruimte tussen het drukvlak en het knopje. Normaal zit hier een hard rubbertje tussen, zodat het knopje bij het niet remmen wordt ingedrukt. Het bestaande rubbertje is mogelijk versleten of is gebroken en is er tussenuit gegaan. Dit rubbertje kan binnen 20 seconden door een monteur worden vervangen. Let wel dit rubbertje kan uiteraard ook bij nieuwe modellen slijten of stuk gaan, echter vaak is het wel gerelateerd aan de leeftijd van de auto.

Indien er geen probleem aan de schakelaar lijkt te zijn, dan kan het mogelijk wel van elektrische aard zijn. Dan dient één en ander aan draden te worden vervangen en dan kan een aanzienlijke kostenpost zijn.

Zelf even checken als remlichten blijven branden

Voordat u voor reparatie naar de garage gaat, kijk eerst zelf of het drukknopje werkt en of het rubbertje aanwezig is. Als u het drukknopje checkt doe dat dan met twee personen. Zodra het knopje wordt ingedrukt, zullen de remlichten uitgaan. Is dat het geval dan is het aanbrengen van een vervangend rubbertje voldoende. Het kan u mogelijk veel onkosten besparen, omdat u het probleem reeds heeft herkend.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Technische kennis: het onderhouden van je autoEen auto vraagt voor het nodige onderhoud. Het regelmatig laten controleren van je auto kan veel ongemakken voorkomen. B…
Accu’s voor scootmobielen en opladenAccu’s voor scootmobielen en opladenAccu’s moeten in het algemeen betrouwbaar zijn. In het bijzonder geldt dat voor accu’s van scootmobielen. De gebruikers…
Starten met startkabels ... zo doe je dat!De meest voorkomende kwaal met de auto in de winter is het niet kunnen starten van de auto. In 9 op de 10 gevallen is di…
Voor en nadelen van de elektrische autoVoor en nadelen van de elektrische auto2011 moet het jaar worden van de elektrische auto. Er komen steeds meer en beter ontwikkelde auto´s op de markt. Ook de…
Hybride auto voor en nadelenHybride auto's zijn razend populair. Door een hybride auto te rijden, kun je per jaar veel geld besparen. En het is nog…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: http://geinformeerd.infoteur.nl
  • Afbeelding bron 1: http://geinformeerd.infoteur.nl

Reageer op het artikel "Help, de remlichten blijven branden, wat moet ik doen?"

Reacties

Wil, 20-10-2018 15:23 #2
Mijn remlichten van de opel vectra c blijven ook continu branden heb onlangs een nieuwe schakelaar gemonteerd maar lampen blijven branden ook de stekker van de module van de trekhaak eraf gehaald maar hielp ook niet.
Wat kan nu het probleem zijn? Reactie infoteur, 22-10-2018
Het kan zijn dat het rubbertje welke de remlichtschakelaar indrukt niet meer aanwezig is en dus het knopje continu niet wordt ingedrukt en daardoor de lichten continu blijven branden.

Johan Gijzen, 27-12-2016 19:52 #1
Als ik mijn dim- of stadslichten aan zet gaan mijn remlichten branden (ook mijn 3-e licht op de 5-e deur). Als de lichten uitstaan gaan de remlichten met indrukken aan en met loslaten wel gewoon uit. Wat kan de oorzaak zijn? Reactie infoteur, 04-01-2017
Elektrische problemen kunnen uiteenlopende oorzaken hebben. Laat het bij twijfel checken.

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 16-03-2017
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Special: Auto-info
Reacties: 2
Schrijf mee!