Help, mijn auto schakelt traag bij hoog toerental!

Help, mijn auto schakelt traag bij hoog toerental! Om snel te kunnen rijden maakt de auto gebruik van verschillende versnellingen, zodat het toerental van de motor niet te hoog wordt. Het schakelen wordt handmatig of automatisch aangestuurd. Bij een automatische versnellingsbak kan het voorkomen, dat de motor een zeer hoog toerental bereikt voordat de koppeling werkelijk iets doet. Het komt pas na verloop van tijd in de volgende koppeling of men kan net na het opstarten niet meer achteruitrijden. Waarom reageert de motor vertraagd en waarom wordt de schakeling pas laat uitgevoerd?

Trage schakeling auto


De motor reageert niet direct

Zodra men schakelt, verwacht men dat de motor direct in een andere versnelling terechtkomt en het toerental erop wordt aangepast. Het kan echter voorkomen dat de motor traag reageert op de koppelingsverandering. Oftewel ondanks dat men reeds heeft geschakeld, blijft het toerental hoog en komt men niet in de volgende versnelling. Bij automatische versnellingsbakken blijft de schakeling uit tot een zeer hoog toerental is bereikt. Oftewel het duurt een tijdje, voordat het wel gebeurt. Aanvullend reageert de versnelling voor de achteruit ook traag, mits de motor koud is. Achteruitrijden met een koude motor kan onmogelijk zijn, danwel het duurt vrij lang voordat het zover is. Waardoor komt het dat de versnellingsbak zo traag reageert en wat kan eraan worden gedaan?

Oorzaak trage schakeling auto

Schakelt u en u hoort vreemde knarsende of krakende geluiden, dan is er zeker iets kapot aan de versnellingsbak. In dat geval dient eraan te worden gesleuteld, zodat het wordt hersteld. Dit kan een relatief dure handeling zijn. Ga naar een erkende garage, zodat uw versnellingsbak op een betrouwbare manier wordt hersteld. Soms gaat het gepaard zonder vreemde geluiden en betreft het slechts de trage verandering van de versnelling. Zeker automatische versnellingsbakken zijn hier extra gevoelig voor. Het is gerelateerd aan gebrekkig onderhoud en specifiek de verversing van versnellingsbakolie.

Aankoeking en verstopping

Indien de versnelling wordt veranderd, dan zorgt een veranderde oliedruk ervoor dat de koppeling verandert. Het olie in dit systeem is onafhankelijk van de motorolie, welke iedere keer bij de grote beurt wordt vervangen. De kans is dus groot dat deze olie niet wordt vernieuwd. Toch dient versnellingsbakolie ook regelmatig te worden ververst. Gebeurt dit niet dan zal de olie gaan aankoeken en klonteren. De viscositeit neemt toe, waardoor het eveneens trager gaat stromen. De aankoekingen zijn vergelijkbaar als met aderverkalking bij de mens, waardoor hart- en vaatziekten ontstaan. Die omstandigheid is in dit geval bij de versnellingsbak van toepassing.

Oliepeilmeting

In de motor vindt u aan de linker- middenzijde de peilmaat voor de motorolie. Aan de rechter- voorzijde (iets dieper in de motor) vindt u een tweede peilmaat. Deze is voor de versnellingsbakolie. Indien u deze eruit trekt zult u zien dat de olie minder doorzichtig is en mogelijk zwarte deeltjes heeft. Daarnaast is het meer plakkerig dan normaal. Het is een teken dat de olie oud is geworden. Veeg voor de zekerheid de peilmaat even af en check nogmaals de olie. Zo kunt u zien wat voor olie in het remsysteem aanwezig is.

Is het te laat?

Herkend u voorgaande problemen bij het schakelen, dan is de kans groot dat de olie nooit of nauwelijks is vervangen. Normaal zal het iedere 15.000 tot 20.000 km bij oude auto’s moeten worden vervangen. Bij nieuwe modellen kan het mogelijk langer zijn. De olie is klonterig en dient uit het systeem worden gehaald. Door verse olie erin te doen, zal een deel van de aankoeking weer oplossen. Oftewel de leidingen worden weer enigszins opgeschoond, waardoor de versnelling geleidelijk aan weer beter gaat draaien. Het is van belang om de volgende verversing eerder dan normaal te doen, omdat nog een deel van de aankoeking in de olie zit. Laat het na circa 10.000 km wederom verversen, zodat het systeem eerder wordt opgeschoond.

Noteer wanneer uw olie is ververst, danwel laat het door uw garage bijhouden. Door tijdig periodiek zowel de motor-, rem- als versnellingsbakolie te vernieuwen kunnen schakelproblemen worden vermeden. Let wel dat u bij krakende schakelgeluiden de koppeling goed laat checken.

Lees verder

© 2014 - 2021 Geinformeerd, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Wisselbak en koppelingEr bestaan twee soorten wisselbakken. De handmatige wisselbak en de automatische wisselbak. Een wisselbak wordt gebruikt…
De aandrijving van auto'sDe aandrijving van een auto omvat de delen van de auto die ervoor zorgen dat de auto zijn hoofdfunctie uitvoert; het ver…
Benzine besparen met de zuinigste manier van autorijdenMet de alsmaar stijgende brandstofkosten wordt autorijden voor veel mensen een steeds grotere en onaangename kostenpost.…
Wat te doen als je auto oververhit dreigt te rakenWat te doen als je auto oververhit dreigt te rakenWe rijden steeds meer in onze auto en er zijn steeds meer files. We gaan steeds vaker met de auto op vakantie, om te ski…

5 Tips om het fileleed te verminderen5 Tips om het fileleed te verminderenVeel automobilisten ergeren zich aan hun dagelijkse files. Files nemen veel tijd in beslag en tijd is nou eenmaal kostba…
Automerken uit de DDRMet het IJzeren Gordijn en de Berlijnse Muur was het voormalige Oost-Duitsland ook economisch volledig afgesloten van de…
Geinformeerd (1.101 artikelen)
Laatste update: 20-03-2017
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.