InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > 5 Tips om het fileleed te verminderen

5 Tips om het fileleed te verminderen

5 Tips om het fileleed te verminderen Veel automobilisten ergeren zich aan hun dagelijkse files. Files nemen veel tijd in beslag en tijd is nou eenmaal kostbaar. Files zijn moeilijker voorkomen als u dagelijks over de snelweg rijdt. Toch valt er wel iets te doen aan de files. Natuurlijk kunt u de wegen niet zelf filevrij maken, maar lees verder voor een aantal tips om het fileleed te verminderen.

1. Vermijd de spitsuren

De spits is het drukste moment van de dag. Eigenlijk zijn er twee van dit soort momenten namelijk de ochtend en de avondspits. De ochtendspits duurt van 7:00 tot 9:00 en de avondspits van 16:30 tot 18:30. De ochtendspits is meestal nog drukker dan de avondspits. Dit komt omdat mensen gemiddeld vaker rond hetzelfde tijdstip op het werk beginnen dan dat ze in de middag of avond weer weggaan. De spits is vaak onverwachts druk bij slechter weer zoals tijdens regen, sneeuw of gladheid. Daarnaast begint de spits tijdens feestdagen vaak eerder in de middag omdat mensen op tijd thuis willen zijn.

2. Kies een andere route

Als u nooit file heeft is de snelweg uiteraard de snelste weg. Echter als u wel vaak file heeft kunt u misschien op zoek gaan naar een andere route. Vooral als u een weg elke dag rijdt en u als u weet dat er altijd file staat, kan omrijden soms sneller zijn. Soms zijn er binnendoor weggetjes langs boerderijen of door steden heen. U ziet zo wat meer onderweg en het zou sneller kunnen zijn. Wellicht helpt het alleen al om een stukje binnendoor te rijden om een oprit verder te nemen en zo eerst een stuk van de file over te slaan. Hou ook altijd de verkeersinformatie in de gaten. Als er een grote file staat worden er vaak tips gegeven over hoe u het beste om kunt rijden.
Er zijn ook delen van Nederland waar er bijna nooit files op de snelwegen zijn. In deze streken is er vaak ook minder werk te vinden, maar als u werk kunt vinden hoeft u zich zo goed als nooit aan files te ergeren. Zeeland en Friesland zijn hier mooie voorbeelden van. De grootste drukte vindt u rondom Utrecht, Amsterdam, Rotterdam, Eindhoven en Gorinchem.

3. Van rijbaan veranderen heeft weinig zin

Veel automobilisten denken dat het helpt om regelmatig van rijbaan te verwisselen. In de meeste gevallen helpt dit echter niks. Als de ene rijbaan door lijkt te rijden ontstaan er ruimtes tussen de auto's. Vervolgens denken automobilisten dat die baan daarom sneller gaat en zo gaan er vaak veel auto's tegelijkertijd op de andere rijbaan invoegen. Als er veel auto's naar de andere baan verwisselen krijg u hetzelfde effect weer op de baan waar u net vandaan komt. Het enige voordeel kan zijn dat als u links rijdt u uiteindelijk wel iets sneller de vrachtwagens in kunt halen als de file eenmaal voorbij is. U hoeft dan geen moeite te doen om weer in de drukte in te voegen terwijl u met 80 achter een vrachtwagen zit. De doorstroming van de file verloopt ook het vlotst als er niemand van baan zou verwisselen en de kans op ongelukken in de file is iets kleiner.

4. Maak gebruik van speciale rijstroken

Bij sommige wegen met bijvoorbeeld twee banen ziet men daarnaast een vluchtstrook. Deze vluchtstrook kan soms dienen als spitsstrook. Boven de weg ziet u dan duidelijk staan; 'spitsstrook open' en op een matrixbord boven de spitsstrook wordt met een groene pijl boven de spitsstrook aangeduid dat deze open is. De spitsstrook is in dit geval een normale rijstrook. U mag dan ook over de doorgetrokken streep van baan verwisselen.
Naast de spitsstrook is er ook de plusstrook. Deze rijbaan werkt volgens hetzelfde principe als de spitsstrook alleen bevindt deze zich aan de linkerkant van de weg.
Het is geen speciale rijstrook, maar gebruik bij files ook de invoegstrook goed. Hoewel het soms als asociaal wordt gezien heeft u het recht om de invoegstrook helemaal uit te rijden en dan pas in te voegen. Als u bij het begin van de invoegstrook stil gaat staan om een poging te doen tot invoegen staat het verkeer achter u ook stil. Zo worden de files alleen maar langer. U heeft dus voordeel om door de rijden tot het einde van de invoegstrook, maar uw medeweggebruikers dus ook.

5. Laat de auto staan

De simpelste manier om geen hinder van files te hebben is door de auto te laten staan. Helaas kent de trein ook spitsuren en is het mogelijk dat u moet staan in de trein. U komt echter wel snel van A naar B als de trein dichtbij uw werk en huis stopt. Tussen grote steden rijden vaak ook (spits)bussen. Deze bussen mogen stukken over de vluchtstrook en vermijden zo de files. Het ideaalst en gezondst zou zijn om met de fiets te gaan. Echter is dat qua reistijd helaas niet voor iedereen weggelegd.
© 2014 - 2019 Bembi, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoe kun je een verkeersongeluk voorkomen?Hoe kun je een verkeersongeluk voorkomen?Piepende banden, brekend glas en gillende mensen. Dit zijn de dingen die men ervaart, wanneer je betrokken raakt bij een…
Fileradar: Filevoorspelling via InternetFileradar: Filevoorspelling via InternetSinds oktober 2009 is de website fileradar van start gegaan. Chris van Hinsbergen en Frank Zuurbier beiden van de Techni…
Cursus theorie voor het rijexamen: WegenIn dit deel van deze cursus leer je meer over de verschillende soorten wegen die er zijn. Je leert o.a. het verschil tus…
U-borden, de weg naar uit uitwijkroutesU-borden! Steeds vaker zie je deze borden langs de weg verschijnen. Al deze borden worden bevestigd aan reeds bestaande…
Verkeer - Verkeersregels - WegenverkeersWetVerkeer - Verkeersregels - WegenverkeersWetVerkeersregels - WegenVerkeerswet. Het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens = RVV en de WegenVerkeersWet = WVW ken…

Reageer op het artikel "5 Tips om het fileleed te verminderen"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Bembi
Gepubliceerd: 10-09-2014
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!