InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Parkeerplaats als bron van inkomen

Parkeerplaats als bron van inkomen

Parkeerplaats als bron van inkomen Automobilisten zijn zoals bekend een zeer lucratieve bron van inkomen in grote steden. Gemeenten ontvangen niet alleen elk jaar meer aan parkeergeld, daarnaast wordt ook fors verdiend aan boetes voor foutparkeren. Alle lichten op groen dus voor de gemeentekas in de binnensteden. Maar niet alleen de overheid houdt er geld aan over, ook de parkeerplaats van de particulier is geld waard tegenwoordig.

Parkeergeld in de grote steden

Met name in de grote steden is parkeren een van de beste bronnen van inkomen. Parkeergeld heffen op het platteland lijkt op het eerste gezicht een zinloze onderneming. Maar schijn bedriegt. Zo opperde Staatsbosbeheer medio 2014 nog het idee om parkeergeld te heffen in natuurgebieden.

Ook voor particulieren kan de kassa rinkelen

Maar ook particulieren die in de gelukkige omstandigheid verkeren een stuk grond of weiland te bezitten in de nabijheid van een meerdaags evenement dat in hun buurt plaatsvindt, kunnen tijdens een weekend goed geld verdienen.

Parkeren, goudmijn bij evenementen

Vindingrijke boeren toveren hun weiland bij gelegenheid van rommelmarkten en landmarkten om tot gigantische parkeerterreinen en incasseren op die manier tijdens zon weekend grif duizend euro en meer. De investering die daarmee is gemoeid? Twee rollen roodwit afzetlint uit de bouwmarkt à raison van 6 euro elk!

Ook jouw parkeerplaats is geld waard

In nagenoeg elke grote stad is er een nijpend tekort aan parkeergelegenheid. Een mogelijke oplossing voor dat tekort is het benutten van particuliere parkeerruimte: privépersonen stellen hun ongebruikte parkeerplaats tegen een vergoeding aan andere automobilisten beschikbaar.

Parksharing heeft toekomst

In het buitenland is dat al een beproefde formule en ook in ons land vindt die steeds meer ingang: menigeen kan zich op die manier gemakkelijk iets bijverdienen. De gedachte erachter is even simpel als voor de hand liggend: private parkeerplekken die er dagenlang ongebruikt bijliggen, kan men net zo goed verhuren. Er bestaan inmiddels speciale websites die tegen een geringe vergoeding vraag en aanbod bij elkaar brengen:
  • woningeigenaren registreren zich op de site van de bemiddelaar en geven aan op welke momenten en hoelang ze hun parkeerplaats kunnen missen;
  • automobilisten die in de buurt op zoek zijn naar parkeergelegenheid, kunnen vooraf zon parkeerplek via de site reserveren.

Speciale app voor parksharing

Huizenbezitters met een eigen parkeerplaats of oprit, kunnen dus op de momenten dat ze niet thuis zijn, geld verdienen door die plekken te huur aan te bieden. En automobilisten die op zoek zijn naar parkeergelegenheid, kunnen dergelijke plekken snel en gemakkelijk vinden via de speciale app die door de bemiddelingssite in de regel beschikbaar wordt gesteld. Overigens kan een geschikte parkeerplek meestal via diezelfde app ook meteen worden geboekt.

Betaald parkeren in natuur

De Vereniging tot Behoud van Natuurmonumenten en Staatsbosbeheer, samen goed voor het beheer van vele honderdduizenden hectaren natuurgebied in ons land, spelen met de gedachte om te laten betalen voor parkeergelegenheden bij natuurgebieden. In augustus 2014 werd door Natuurmonumenten zelfs een enquête daarvoor op touw gezet.

Beide organisaties kampen al geruime tijd met teruglopende inkomsten en willen van natuurliefhebbers weten of die liefde voor de natuur zover gaat dat men aan de instandhouding ervan wil bijdragen in de vorm van een betaalde parkeerplaats. Overigens zijn de plannen bij Staatsbosbeheer minder concreet dan bij Natuurmonumenten: in beginsel wil men de natuur gratis houden. Beide organisaties bekijken ook andere plannen om hun inkomsten aan te vullen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat is een modaal inkomen?De meeste mensen denken dat het modaal inkomen het gemiddelde inkomen is in Nederland, maar dat is niet het geval. Het i…
Winst uit onderneming - voordeel beogenWinst uit onderneming - voordeel beogenAls ondernemer wilt u graag winst hebben. Fiscaal houdt dit in dat u allerlei ondernemersfaciliteiten krijgt. Onder ande…
Hoeveel verdienen de internationale artiesten?Hoeveel verdienen de internationale artiesten?Sommige artiesten die internationaal zijn doorgebroken, verdienen tientallen miljoenen per jaar. Ze weten niet hoe lang…
Autorijden met minder kosten: Goedkoop auto rijdenAutorijden met minder kosten: Goedkoop auto rijdenAuto rijden is duur. Door de manier van autorijden en de manier waarop je met je auto omgaat kun je invloed uitoefenen o…
Modaal inkomen tussen wal en schip?Modaal inkomen tussen wal en schip?Het modaal inkomen is bij benadering het gemiddelde inkomen van Nederland. De gezinnen die rond moeten komen van een der…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Parkeerplaats als bron van inkomen"

Infoteur: Serkozy
Gepubliceerd: 14-09-2014
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!