InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Mijn parkeerplaats is ook de jouwe

Mijn parkeerplaats is ook de jouwe

Mijn parkeerplaats is ook de jouwe Of het nu je eigen garage of je oprit is, je kan ze allebei verhuren als parkeerplaats tijdens de momenten dat je er zelf geen gebruik van maakt. Mensen melden zich doorgaans gratis aan bij een bemiddelingsplatform en verdienen op die manier geld met hun parkeerplaats.

Wordt parksharing de nieuwe rage?

Is verhuren van parkeergelegenheid door particulieren de eerstvolgende grote rage? In ieder geval is het fenomeen parksharing in andere landen al geruime tijd booming business. Het gaat daarbij om de bemiddeling en het verhuur van passende parkeerruimte bij particulieren. En auto’s en private parkeergelegenheden zijn er zoals bekend volop in Nederland.

Extra inkomen genereren

Gloednieuwe platforms voor het bemiddelen van onbenutte parkeerruimten, schieten her en der uit de grond. Dergelijke sites willen aanbod en vraag naar een parkeerplaats bij elkaar brengen. Aanbieders van privé-parkeergelegenheid kunnen hun parkeerplaats aanbieden op die platforms voor de tijd dat zij die parkeerplaats niet zelf gebruiken. Zo kunnen ze hun parkeerplaats optimaal inzetten en tegen een geringe vergoeding extra inkomen genereren.

Automobilisten die op zoek zijn naar een parkeerplaats kunnen zich doorgaans gratis registreren op het platform van de bemiddelaar. Via de website of een gratis app voor houders van een mobiele telefoon, kan men dan een parkeerplaats reserveren en betalen.

Hoe werkt de app voor social parking?

Het voordeel voor eigenaren van een privé-parkeerplaats is, dat zij tijdens hun afwezigheid geld kunnen verdienen door het verhuren van die parkeergelegenheid. Wie een parkeerplaats zoekt, kan die parkeergelegenheid doorgaans eenvoudig en gemakkelijk vinden via de speciale parkeer-app van de bemiddelingssite en meteen boeken. Met diezelfde parkeer-app kunnen gebruikers zowel vrije parkeerplaatsen vinden alsook eigen parkeerplaats tijdelijk verhuren. De applicatie navigeert naar de eerstvolgende passende parkeeraanbieding, terwijl gebruikers direct kunnen betalen. Parkeerplaatsen van particuliere of zakelijke aanbieders kan men dus al van huis uit boeken.

Hoe het werkt

Zodra de eigenaar van een parkeerplaats zijn aanbieding via het platform heeft geplaatst, is de parkeerplek zichtbaar en kunnen aanvragen van potentiële gegadigden door hem worden ontvangen. Om de meeste kans van slagen te hebben, wordt aangeraden om de actuele beschikbaarheid van de parkeerplaats steeds up to date te houden en snel te reageren op binnenkomende verzoeken.

Parkeerplaats beschrijven

Hoe gedetailleerder en aantrekkelijker men de beschrijving van zijn parkeerplaats vormgeeft, en hoe meer extra's (zoals shuttle service, overdekt, enz.) men aanbiedt, hoe groter de kans is dat men zijn parkeerplaats succesvol kan verhuren.

Een alternatieve variant met commissie-vergoeding

Ofschoon dat per aanbieder kan verschillen, zijn er (in het buitenland) ook systemen gangbaar waarbij verhuurders van private parkeerplaatsen de door hen verdiende opbrengst pas aan het einde van de volgende maand in de vorm van commissie op hun bankrekening krijgen bijgeschreven.

Kennismaken met de huurder (optioneel)

Hoewel dat niet per se noodzakelijk is, bestaat soms de mogelijkheid om met de huurder persoonlijk kennis te maken voordat er wordt geparkeerd op je parkeerplaats. Heeft de huurder bijvoorbeeld je garagesleutel of je parkeervergunning nodig, dan is een ontmoeting noodzakelijk. Heeft de huurder de parkeerplaats echter geboekt met de optie “Direct parkeren", dan moet er vrije toegang zijn en is een ontmoeting niet nodig.

Meer geld voor leuke dingen

Het zijn trouwens niet alleen particulieren die hun ongebruikte parkeerruimte te gelde kunnen maken, ook bedrijven kunnen onbenutte parkeerruimte op deze manier aan de man brengen. En het spreekt voor zich: van het geld dat je hebt verdiend met het verhuren van je parkeerplaats, kan je heel wat leuke dingen doen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Parkeerplaats als bron van inkomenParkeerplaats als bron van inkomenAutomobilisten zijn zoals bekend een zeer lucratieve bron van inkomen in grote steden. Gemeenten ontvangen niet alleen e…
Je parkeerplaats verhuren: gemakkelijk geld verdienenJe parkeerplaats verhuren: gemakkelijk geld verdienenIn vrijwel alle grote steden wordt geklaagd over het gebrek aan parkeergelegenheid. Een oplossing voor het probleem is h…
Hoe moet ik achteruit inparkeren? Leer veilig parkeren!Leer achteruit inparkeren of zijdelings parkeren in geen tijd! Mensen die leren rijden hebben het vaak erg moeilijk om h…
Je auto op Koningsdag in Amsterdam parkeren?Je auto op Koningsdag in Amsterdam parkeren?Waar kan je auto parkeren op Koningsdag? Openbare parkeerplaatsen zijn gratis op Koningsdag, maar hoe vind je een plekje…
De meest aparte manieren om geld te verdienenDe meest aparte manieren om geld te verdienenEr zijn in deze wereld heel wat aparte manieren om aan geld te komen. Wat dacht je van lichaamsdeel model of koffers kop…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Mijn parkeerplaats is ook de jouwe"

Infoteur: Bonafide
Gepubliceerd: 14-07-2014
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!