InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Verkeer > Hoe moet ik achteruit inparkeren? Leer veilig parkeren!

Hoe moet ik achteruit inparkeren? Leer veilig parkeren!

Leer achteruit inparkeren of zijdelings parkeren in geen tijd! Mensen die leren rijden hebben het vaak erg moeilijk om hun parkeermaneuvers tot een goed einde te brengen. Van belang is dat de persoon in kwestie zijn eigen wagen goed kent, maar de techniek om te parkeren is minstens zo belangrijk. Leer nu dankzij enkele tips om als geen ander achterwaarts in te parkeren of zijdelings te parkeren tussen twee wagens die achter elkaar geparkeerd staan!

Inhoud

Stap 1: Schat de wagen en de parkeerplaats in

Wie wil leren parkeren moet zijn voertuig kennen, een wagen van 3 meter past namelijk niet in een parkeerplaats van 2,5 meter. Het belangrijkste is om de wagen te kennen door er eerst wat mee gereden te hebben. Pas daarna kan men overgaan tot parkeren. Tijdens het parkeren is het niet enkel van belang om de lengte van de wagen in te schatten, ook de lengte van de parkeerplaats moet ingeschat kunnen worden. De ene persoon leert dit al sneller aan dan de andere, het is gewoon een kwestie van oefenen en aanvoelen. Mensen die een wagen nodig hebben en nog moeten leren rijden kunnen zich best richten op een kleine en goedkope wagen. Hoe kleiner een wagen is, hoe makkelijker het is om te leren parkeren.

Stap 2: Stop op de juiste plaats

Een parkeerplaats kan niet op om het even welke manier ingereden worden, vooral niet wanneer het een zijdelingse parkeerplaats is. Het is van kapitaal belang om op de juiste plaats te stoppen ten opzichte van de parkeerplaats. Wanneer dit verkeerd is, zal het volledige maneuver mislopen. Wanneer we eenmaal de juiste plaats gevonden hebben dienen we de b-stijl van ons voertuig tot stilstand te brengen gelijk met de voorste lijn van de parkeerplaats. De b-stijl is de ijzeren balk net achter de voorste passagiersdeur. Ook belangrijk is om zo dicht mogelijk naast de parkeerplaats te staan. Vergeet ook zeker niet om de richtingaanwijzer naar links in te schakelen wanneer de parkeerplaats gekozen is.

Stap 3: De parkeerplaats indraaien

We staan nu op de juiste plaats ten opzichte van de parkeerplaats, nu is het tijd om in te draaien. Draai het stuur naar rechts zodat de wagen in een hoek van ongeveer 45 graden de parkeerplaats kan binnenrijden, rij pas daarna achteruit. In principe dient deze beweging vloeiend te gebeuren zodat men kan draaien terwijl men de parkeerplaats binnenrijdt. Dat is echter niet vanzelfsprekend voor mensen die nog volop bezig zijn met het leren rijden. Toch is het geen onmogelijke opdracht die enkel The Stig kan klaren. Hou daarom steeds in het achterhoofd dat het wel degelijk de bedoeling is dat dit ooit in een vloeiende beweging moet gebeuren.

Stap 4: De wagen rechtzetten in de parkeerplaats

Wanneer we onder een hoek van ongeveer 45 graden de parkeerplaats binnenrijden moeten we reeds de buitenste grens van de parkeerplaats in het oog houden. Wanneer het achterste wiel van de wagen deze grens op ongeveer 20 centimeter nadert dient men het stuurwiel te draaien zodat de wagen zichzelf recht plaatst in de parkeerplaats. Hier dient wel rekening gehouden te worden met de voorkant van de wagen, deze zou bij een verkeerde handeling de voorliggende wagen kunnen raken. Ook wanneer men te ver naar achteren rijdt kan men de achterliggende wagen raken. Daarnaast kunnen aangrenzende auto's ook andere obstakels hebben die we niet zien in onze spiegels zoals een trekhaak of spoilers op een sportieve wagen.

Stap 5: Eventueel corrigeren of in het midden plaatsen

Onder ideale omstandigheden zou de wagen nu perfect in het midden van de parkeerplaats moeten staan. Indien dat niet zo is, is het geen probleem om nog kleine correcties door te voeren. Wanneer de wagen niet ver genoeg naar de rechtse grens van de parkeerplaats staat is het misschien wel aan te raden om gewoon opnieuw te beginnen. Of wat dacht u van een wagen te kopen met automatisch parkeersysteem?
Gerelateerde artikelen
Voorwaarts parkeren in een smalle straat. Hoe moet het?Hoe moet ik voorwaarts parkeren? Het lijkt allemaal makkelijk wanneer iemand anders het doet, maar voorwaarts parkeren i…
Amsterdam duurste stad om te parkerenAmsterdam duurste stad om te parkerenParkeren in het centrum van Amsterdam is een probleem. Lukt het u toch om een plaatsje te bemachtigen, dan moet u de hoo…
Parkeren Schiphol: goedkoop auto parkeren SchipholParkeren Schiphol: goedkoop auto parkeren SchipholParkeren op Schiphol zelf kan eenvoudig via Schiphol Smart Parking. Echter, hier moet je altijd erg vroeg van tevoren re…
Alles over het parkeren van de autoZodra u met de auto op weg gaat weet u dat er altijd een moment komt waarop u de auto weer moet parkeren. Parkeren is ei…

Reageer op het artikel "Hoe moet ik achteruit inparkeren? Leer veilig parkeren!"

Reacties

Willem, 03-03-2016 15:57 #2
Achteruit parkeren tegen een muur is nu makkelijker in achterste bumper van nieuwe wagens sensoren die een piepend geluid geven de duurdere zelfs op voorste bumper, ik zet een driepoot voor camera's en kijk in de spiegel als hij beweegt in orde en zelfs vooruit tegen een muur hetzelfde.

Theo Kranenburg, 04-12-2013 12:42 #1
Ik vind dit goede tips die ik zeker ga uitproberen want ondanks dat ik al 30 jaar mijn rijbewijs heb vind ik het altijd lastig om in te parkeren.

Infoteur: Harrys
Gepubliceerd: 28-02-2013
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Verkeer
Reacties: 2
Schrijf mee!