InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Tarieven voor het parkeren

Tarieven voor het parkeren

Tarieven voor het parkeren In vrijwel alle winkelcentra moet u fors betalen om u auto te parkeren. In steden als Amsterdam en Utrecht kunnen de tarieven per uur oplopen tot €4,00. Tegenwoordig is het gebruikelijk dat u moeten betalen om de auto in een centrum te mogen parkeren. In het verleden was het uitsluitend irritant, omdat u geen kwartjes in de portemonnee had. De laatste jaren gaan het vaak om tarieven ruim boven de één euro. Parkeren is big business geworden. Het betaald parkeren is ingevoerd om auto’s te weren uit de binnensteden, maar de tarieven zijn tegenwoordig ingecalculeerde inkomsten.

Parkeergelegenheid kopen

Ruimte in de grote stad is een schaars goed. Indien u een huis gaat kopen in bijvoorbeeld Amsterdam dan moet u vaak daarnaast ook nog een plekje hebben voor uw auto(s). In de meeste gevallen zal het niet mogelijk zijn om vóór of naast het huis te parkeren. Op websites als Funda.nl worden parkeerplaatsen in kelders of parkeerboxen voor grof geld te koop aangeboden. Een plek voor uw auto kost u al gauw €35.000 euro, en in de binnenstad nog veel meer. Wilt u een parkeergelegenheid kopen aan bijvoorbeeld één van de grachten in Amsterdam dan lopen de bedragen op tot maximaal €148.000.

Parkerenindestad.nl

Per gemeente verschillen de parkeertarieven sterk. Ook in kleinere winkelcentra op het platteland wordt het steeds gebruikelijker dat u moet betalen voor het parkeren. U kunt op de website parkerenindestad.nl per plaats de tarieven opvragen. Op deze site staan zelfs sommige tarieven per parkeergarage weergegeven en een tip waar u gratis of goedkoop kunt parkeren. Via een link naar I-local kunt u zelfs de route naar bepaalde parkeergelegenheden vaststellen. Ook de forse parkeertarieven bij pretparken kunt u opvragen.

Een overzicht van de duurste gemeenten om in te parkeren

Plaats Tarief gemiddeld per uur
Amsterdam € 4,80
Utrecht € 3,95
Rotterdam € 3,30
Hilversum € 2,80
Eindhoven € 2,50
Den Haag € 2,40
Delft € 2,30
Haarlem € 2,30
Amersfoort € 2,20
Dordrecht € 2,20
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Parkerenindestad.nl

Reageer op het artikel "Tarieven voor het parkeren"

Reacties

David, 14-09-2011 16:55 #2
Er is nog een optie rond Amsterdam, de parkeerbedrijven rond Schiphol waar mensen hun auto kunnen stallen totdat ze weer terug zijn van vakantie. Zij bieden ook de mogelijkheid om kort te parkeren en sommige van die bedrijven zitten nog behoorlijk centraal in de buurt van Amsterdam zelf. Het maakt hun niet of je wel of niet naar Schiphol wilt, scheelt hun weer een ritje met de shuttlebus. Sommige zijn goedkoper dan parkeren midden in de stad. Ik heb het nooit geprobeerd maar ik ga het toch nog een keer even goed uitzoeken!

Leroy_000@hotmail Com, 03-10-2008 16:26 #1
Leuk hoor, altijd intressant

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 03-10-2008
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Reacties: 2
Schrijf mee!