Parkeren in Nederland een zaak voor welgestelden?
Jaar na jaar moeten automobilisten weer hogere parkeertarieven betalen. Op straat en in de parkeergarage verhoogt men de tarieven minimaal met het prijsindexcijfer, maar vaak met meer. Ook voor 2019 krijgt een aantal grotere steden te maken met een aanmerkelijke verhoging van het basistarief. Auto's weren uit de binnenstad is een legitiem streven omwille van milieu, leefbaarheid en de bestrijding van drukte. Sturend parkeerbeleid heet dat dan. Maar de kosten voor parkeren stijgen vaak meer dan de kosten voor levensonderhoud. Die hoge parkeertarieven vormen de grootste ergernis bij het parkeren. Krappe parkeergarages, betalen per uur of lang zoeken naar een parkeerplek, het zijn allemaal zaken die ons minder storen dan de hoge parkeertarieven.
Parkeertarieven die harder stijgen dan de inflatie
De parkeertarieven in sommige gemeenten stijgen met meerdere procentpunten tegelijk. Nemen we als voorbeeld de gemeente Maastricht. Van 2019 tot en met 2022 gelden daar voor bewoners en ondernemers parkeertarieven die 10 procent hoger uitpakken. Men moet die verhoging volgens de gemeente beschouwen als 'een indexering om de inflatie te corrigeren'. En omdat men de tarieven al 10 jaar niet meer had verhoogd, indexeerde men voor het gemak maar in één keer met 10 procent. Niet minder dan 2,5 procent per jaar dus. Kritische bewoners merkten echter op dat de inflatie over de jaren 2015 tot en met 2018 gemiddeld 0,82 procent per jaar bedroeg. In de referentieperiode 2019 tot en met 2022 zou de inflatie dus een explosieve stijging moeten doormaken om de argumentatie van de gemeente geloofwaardig te maken.
Maatschappelijk draagvlak ontbreekt
Automobilisten kunnen dan ook weinig begrip opbrengen voor de sterk gestegen parkeertarieven. Men kan zich niet aan de indruk onttrekken dat parkeertarieven tot melkkoe van gemeentelijke overheden zijn verworden. Maatschappelijk draagvlak verdien je alleen met een helder inhoudelijk verhaal.
Parkeerbon weer achter de ruitenwisser
Als het gaat om parkeren en parkeergedrag, een opmerkelijk bericht trouwens begin 2019 uit Maastricht. Daar pleitte D66 om de parkeerbon voor foutparkeerders weer achter de ruitenwissers te steken. Want soms gaan er in de gemeente Maastricht wel 2 weken overheen voordat men de parkeerbon thuis ontvangt. En een automobilist die niet meteen weet dat hij een boete krijgt, loopt vaak opnieuw tegen een bekeuring aan. Als men de bon achter de wisser terugvindt, zal men zijn gedrag eerder aanpassen. Altans volgens D66 Maastricht.
Waarom parkeren in Nederland zo duur is
Het is voor de burger volstrekt onduidelijk waarom de kosten voor parkeren zo sterk moeten stijgen. Parkeren wordt met de dag duurder. En dat gaat lang niet altijd gepaard met een merkbare toename van de kwaliteit. Integendeel, afgezien van de hoge tarieven ergert de automobilist zich aan tal van zaken verbandhoudend met parkeren:
- te weinig ruimte in parkeergarages en op parkeerplaatsen;
- verplicht afrekenen per uur terwijl men in de regel veel korter parkeert;
- onvoldoende parkeergelegenheid: men moet te lang zoeken;
- het feit dat er parkeergeld wordt gevraagd om te mogen parkeren;
- onvoldoende betaalmogelijkheden bij parkeergelegenheden;
- vieze of onveilige parkeergarages;
- het ontbreken van heldere informatie over de parkeertarieven;
- parkeerboetes die ten onrechte worden opgelegd;
- slechtwerkende pasjessystemen en/of apps.
Betalen per minuut bepleit
Vaak hanteren gemeenten bij het parkeren tijdseenheden van een uur of een half uur. Veel burgers parkeren doorgaans korter. Slechts in een beperkt aantal plaatsen in Nederland kunnen automobilisten per minuut parkeren. Toch sprak zich een meerderheid van het parlement daar ooit voor uit. Met name de PvdA maakte zich destijds sterk voor betalen per minuut. Men kan zich de ergernis bij de automobilist zeer goed voorstellen. Het is van de zotte dat men bijvoorbeeld 35 minuten parkeert maar toch voor een heel uur wordt aangeslagen. Gelukkig kunnen we in Nederland op steeds meer plekken '
mobiel parkeren' en in dat geval betaalt men alleen de feitelijke parkeerminuten.
Parkeertarieven in de grote steden
Met name de grote steden zijn bij veel mensen in trek voor een dagje uit:
- Amsterdam is veruit Nederlands populairste bestemming. Hier kent men dan ook de hoogste parkeertarieven;
- Rotterdam hanteert buiten het stadscentrum nog redelijke tarieven. Maar in het centrum betaalt men een stevig tarief;
- Utrecht kent vooral in het centrum hoge parkeertarieven. Buiten dat gebied zijn er goedkopere mogelijkheden. Het tarief voor parkeren op straat kent in 2019 een stijging van 15%;
- In Den Haag zijn de parkeertarieven nog redelijk bescheiden maar parkeren op straat is voor 2019 in het centrum fors duurder.
Mobiel parkeren, ook wel belparkeren
Automobilisten verwachten van gemeenten dat men betaald parkeren goed regelt en redelijk prijst. Op die manier blijven gemeenten aantrekkelijk om te bezoeken. Maar betaald parkeren is niet altijd even klantgericht. Bij muntautomaten bijvoorbeeld, moet je gepast kleingeld bij je hebben. Ook moeten automobilisten vooraf betalen en de verwachte parkeertijd schatten. Ofwel betaal je te veel, ofwel loop je kans op een parkeerboete.
Alleen de werkelijke parkeertijd betalen
Nu steeds meer mensen een smartphone bezitten, neemt de behoefte aan ‘mobiel parkeren’ toe. Gelukkig kan men het parkeergeld al op veel plaatsen in Nederland digitaal betalen. Dat gebeurt dan via smartphone, sms-bericht of telefoon. Bijkomend groot voordeel van mobiel parkeren is, dat men
alleen de werkelijke parkeertijd betaalt.
Parkeerbonnen weer achter de ruitenwisser