Maak een autoreparatie niet duurder dan direct nodig is
Dat het bezit van een auto veel geld kost, weet iedereen. Niet alleen de aanschaf, maar ook de kosten van verzekering, motorrijtuigbelasting en de kosten van benzine en olie drukken zwaar op het huishoudelijke budget. Wanneer de auto dan ook nog aan een reparatie toe is, raakt menige autobezitter in paniek en denkt al meteen aan de hoge kosten, waarmee een autoreparatie doorgaans gepaard gaat. Dat is echter niet altijd nodig. Sommige reparaties kunt u gemakkelijk zelf regelen, zoals het verwisselen van lampen of zekeringen, maar niet alles kunt u zelf. Met een paar simpele tips kunt u echter de kosten van een reparatie zo laag mogelijk houden. Zo kunt u bijvoorbeeld bij het verschaffen van onderdelen kiezen voor een tweedehands onderdeel, dat nog niets of weinig geleden heeft.
Een eigen auto
Hebt u zelf nieuw of ook tweedehands een auto gekocht, dan zijn alle lusten en lasten ook voor uzelf. Hoe langer u met de auto rijdt, des te lager worden de afschrijvingskosten, maar ook het inruilbedrag wordt in dat geval lager, terwijl het risico van een mankement stijgt. Zo gaat een accu ongeveer vier tot zes jaar mee, waarna deze vervangen moet worden. Ook lampen, zekeringen, enzovoort, vertonen na verloop van tijd mankementen.
De startmotor helpen met startkabels
Ook de startmotor wil wel eens problemen geven. Ze gaat echter vaak langer mee dan de accu van de auto. Het is dan ook verstandig om startkabels in huis te hebben als u een oudere auto rijdt. Via deze startkabels kunt u met behulp van een andere auto (van een familielid of vriend) uw eigen auto dan nog wel eens aan de praat helpen, maar op den duur zal er toch een nieuwe startmotor ingebouwd moeten worden.
Een leaseauto hoeft u niet zelf te repareren
Wie een leaseauto heeft kan een eventuele reparatie probleemloos laten doen, want dat is meestal in het leasecontract inbegrepen. Meestal heeft men dan zelfs nog recht op een vervangende auto voor de duur van de reparatie. Daar betaalt de leaserijder immers ook voor. Een platte band, een deukje of een kapotte motor is voor hem of haar alleen lastig, maar meer niet.
Alle autoreparaties zitten in het leasecontract
Er wordt een garage gebeld en het euvel wordt verholpen. Het zit allemaal in het leasecontract, waardoor een leaseauto meestal per maand ook veel duurder uitvalt dan een goede tweedehands auto die men zelf gekocht heeft. Men heeft inderdaad geen omkijken naar een leaseauto, maar betaalt dan ook meer.
De werkuren voor een autoreparatie in de garage zijn vaak duur
Moet de reparatie in een garage gebeuren, dan kost dat vaak het nodige. Het benodigde onderdeel kost natuurlijk zijn geld, maar vooral de werkuren stuwen de prijs van het totaal flink op. Het is dan ook verstandig om erbij te blijven als de auto gerepareerd wordt, zodat u ook precies weet, hoeveel manuren eraan gewerkt is.
Verstand van de motor en/of elektriciteit
Hebt u een technische opleiding gehad, dan is het vaak mogelijk om met behulp van de informatie over dat type auto van dat specifieke jaartal en met dat probleem het kapotte onderdeel te vervangen. Zeker als u daarbij nog eens de hulp kunt inroepen van een familielid, vriend of kennis. Dat spaart natuurlijk al een hoop werkuren uit die u in de garage had moeten betalen.
Auto onderdelen hoeven niet duurder dan nodig te zijn
Vooral als de auto al wat ouder is kunt u daar best een gereviseerd onderdeel in plaatsen. Gereviseerde onderdelen zijn onderdelen die u op de sloop kunt krijgen en die daar ook schoongemaakt, nagekeken op een goede werking en zo nodig “gerestaureerd” zijn. Daar is dan niets mis mee.
Gereviseerde onderdelen zijn vaak zo goed als nieuw
Een dergelijk onderdeel kan, na het schoonmaken en/of reviseren, weer jarenlang mee en kost echt een heel stuk minder dan een nieuw onderdeel van dezelfde makelij en hetzelfde type. Deze onderdelen komen vaak uit auto’s die een ongeluk gehad hebben en daarna door de verzekering total los verklaard zijn.
Voorbeeld
Als een auto bijvoorbeeld van achteren is aangereden en ingedrukt, is met de onderdelen van de motor immers vaak niets mis. Een dergelijke motor wordt in dat geval gewoon uitgebouwd en de onderdelen gereviseerd, waarna ze ook weer verkocht kunnen worden. Tevens worden er vaak nog goed werkende onderdelen gehaald uit opgeleefde auto’s die afgedankt zijn, maar die best nog goed werkende onderdelen kunnen bevatten.
Verzorg een oudere auto goed, dan gaat die ook langer mee
Een oudere auto heeft, net als oudere mensen, wat meer aandacht nodig. Let op kleine roestplekjes en verzorg die op tijd door de blaasjes en losse lak deeltjes voorzichtig weg te schuren met fijn schuurpapier. Daarna het plekje insmeren met menie. Na het drogen daarvan opnieuw licht schuren het plekje aanstippen met de juiste kleur lak, zodat het niet groter kan worden.
Het oliepeil en de uitlaat
Houd vooral het oliepeil goed in de gaten en zorg dat een mogelijk lek snel gerepareerd wordt. Ook de uitlaat kan gaan lekken, waardoor de auto een zwaar brommend geluid voortbrengt. Dat kan een korte tijd provisorisch verholpen worden met isolatietape, maar de uitlaat zal op den duur toch vervangen moeten worden.
Een onderdeel voor uw auto zoeken kan een sport worden
Op de sloop en in tweedehandswinkels kunt u vaak tegen goede prijzen onderdelen halen. Vooral gereviseerde onderdelen zijn zo goed als nieuw en tegen een schappelijke prijs te koop. Voor een oudere of een tweedehands auto is dat een betere keuze dan het onderdeel nieuw te laten bestellen via de garage of de dealer. Die moet er immers ook nog op verdienen.
Let wel op dat een onderdeel niet al te duur wordt
Sommige garagehouders verhogen de prijs van de werkuren als zij het onderdeel door u aangeleverd krijgen, omdat "ze er anders niets aan verdienen". Natuurlijk leveren zij liever zelf die onderdelen. Dan kunnen ze de prijs daarvan met wat winst verhogen. Dergelijke garages kunt u beter links laten liggen.
Gerepareerde auto's
Houd ook de gerepareerde onderdelen van uw auto in de gaten. Een auto, die na reparatie binnen een of twee weken hetzelfde euvel vertoont, moet eigenlijk gratis door de garagehouder gerepareerd worden. Hij zou er in elk geval nooit hetzelfde bedrag voor mogen vragen.
Let vooral op de banden
Winterbanden moeten op tijd vervangen worden. Rijdt u er de hele zomer mee door, dan zullen ze snel slijten. Winterbanden zijn duurder dan zomerbanden en het is dan ook goed om er niet langer mee te blijven rijden dan noodzakelijk is. Aan de andere kant is uw veiligheid belangrijker dan het geld dat u voor winterbanden uitgeeft, dus wees ook in de herfst op tijd met het verwisselen van zomer- naar winterbanden.
De APK keuring is direct nodig, autoreparaties daarbij niet altijd
Spreek bij APK keuringen altijd af dat er geen reparaties doorgevoerd worden zonder dat u daar van tevoren van in kennis gesteld bent. Nog beter is het om er zelf bij te blijven als de auto gekeurd wordt. Er kan dan niets gebeuren zonder uw toestemming. Sommige garages vervangen nog steeds onderdelen die nog niet werkelijk aan vervanging toe zijn.
Al het werk aan de auto dat u zelf kunt opknappen spaart veel geld
Al met al geldt: wat u zelf aan uw auto kunt doen, spaart geld. Vertrouwt u het echter niet en durft u er zelf niet aan te beginnen, probeer er dan minstens bij te zijn als er aan uw auto gewerkt wordt. U ziet dan vanzelf wat er ingebouwd wordt en hoe lang men eraan bezig geweest is.
Handige familieleden, buren of vrienden inschakelen
Het is natuurlijk mogelijk om een handige buurman of neef uw oude auto te laten repareren. Doe dat echter alleen, als u de kennis van die persoon helemaal vertrouwt en weet, dat die al vaker met succes aan auto's gesleuteld heeft. Pas echter op. Uw veiligheid op de weg moet gewaarborgd worden. Blijf er daarom ook altijd zelf bij als er buiten de garage iemand aan uw oude auto werkt. U ziet wat hij doet en leert er bovendien altijd weer wat van.