InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Wat kost een auto aan onderhoud

Wat kost een auto aan onderhoud

Wat kost een auto aan onderhoud Reparatie en onderhoud maken samen met de brandstofkosten en verzekering een belangrijk deel uit van de kosten bij gebruik van een auto. Maar die kosten kunnen van garage tot garage fors verschillen. Wie weinig verstand heeft van autoreparaties, moet afgaan op wat de monteur hem vertelt. Maar het ene garagebedrijf is het andere niet. Het is de moeite waard om de factuur goed te bekijken.

Onderhoudsbeurten volgens schema fabrikant

Autofabrikanten geven doorgaans richtlijnen voor het onderhoud van hun modellen en vermelden daarbij na hoeveel kilometer je auto voor een onderhoudsbeurt wordt verwacht.

Van de ruime intervallen zoals die bij onderhoudsbeurten van moderne auto’s vanzelfsprekend zijn, konden autobezitters in vroeger tijden alleen maar dromen. In de beginjaren van de auto was de standaard elke duizend kilometer olie verversen en een grondige inspectie van banden, motor en belangrijkste onderdelen. En de schokdempers werden op de slechte wegen destijds blootgesteld aan een zeer hoge belasting.

Uurloon kan per garage flink verschillen

De uurlonen kunnen per garage flinke verschillen vertonen en zelfs binnen één garagebedrijf kan het uurloon per merk of bouwjaar erg variëren. Informeer daarom zorgvuldig:

  • welk uurloon het bedrijf in rekening brengt;
  • hoeveel uur een onderhoudsbeurt of reparatie in beslag neemt.

Dat biedt, samen met de kosten van gebruikte materialen, een goede indicatie van de totale kosten.

Standaardprijzen per onderhoudsbeurt

Er zijn ook garagebedrijven die een vaste prijs per onderhoudsbeurt of per verrichting hanteren. Informeer altijd goed hoe die standaardprijzen voor onderhoudsbeurten zijn opgebouwd. Check vóór het uitvoeren van de beurt:

  • wat er precies voor die prijs wordt gedaan;
  • wat de bijkomende kosten zijn als er onverhoopt extra reparaties moeten worden uitgevoerd.

Het is niet alleen de prijs die telt

Uiteraard zijn de kosten van een onderhoudsbeurt in tijden van crisis een van de zaken waarop automobilisten graag willen besparen, maar toch zou men zich daarbij alleen door de prijs moeten laten leiden. Aspecten die men ook in zijn keuze kan betrekken zijn onder meer:

  • mogelijkheden met betrekking tot vervangend vervoer;
  • pechservice
  • aanvullende garantie op onderdelen en/of verrichtingen.

Originele onderdelen gebruiken of niet?

Het aanbod aan onderdelen varieert van originele tot universele:

  • originele onderdelen worden specifiek voor één type auto vervaardigd. Vaak zijn het de onderdelen die door de fabrikant in de auto zijn aangebracht;
  • universele onderdelen bestaan er in diverse kwaliteiten maar aan te bevelen zijn onderdelen van een min of meer vergelijkbare kwaliteit als de originele. Doorgaans zijn die enigszins goedkoper dan de originele onderdelen.

Controleer vooraf welke onderdelen in uw auto worden gebruikt.

Volstaan met minder beurten?

Sedert de beginjaren van de auto is er niet alleen qua infrastructuur veel ten goede veranderd aan onze mobiliteit op vier wielen. Ook de perfectie en betrouwbaarheid van de voertuigen zelf is erop vooruitgegaan. De oorzaken:

  • er is sprake van beter gestructureerde werkprocessen bij de productie;
  • gebruik van innovatieve materialen voor de carrosserie;
  • inzet van elektronische hightech componenten voor het motormanagement.

Ook de moderne auto kan niet zonder onderhoudsbeurten

Eén ding kan de technologische vooruitgang echter niet veranderen: een auto zal altijd onderhoud nodig hebben om bedrijfszeker en veilig te blijven in het verkeer. En zelfs bij de nieuwe generatie elektrische auto’s zullen autoreparaties vanwege slijtage, ongevallen of technische onvolkomenheden voor verkeersdeelnemers tot het leven van alledag behoren.

Onderhoud auto vereist steeds meer gespecialiseerde kennis

De steeds complexer wordende techniek van moderne auto´s heeft ook zijn invloed op onderhoud en reparatie ervan. De in een met olie besmeurde overall onder een autokrik opererende monteur, die zich alleen om mechanische reparaties hoefde te bekommeren, beantwoordt allang niet meer aan het beeld van de hedendaagse automonteur. In de werkplaats houden zich vandaag de dag alleen nog specialisten bezig met de voertuigen.

Bij het onderhoud van een wagen is tegenwoordig kennis van experts gevraagd die met computertechnologie en elektronische onderdelen even vertrouwd zijn als met de uitlaatdemper of de bougiekabels. Het is een trend die zich zal doorzetten: auto-onderhoud vereist steeds meer expertise.
Gerelateerde artikelen
Wat kost een auto per kilometer?Wat kost een auto per kilometer?Een auto bezitten is een dure aangelegenheid. Alleen al de afschrijving kost voor een nieuw aangeschafte auto een paar d…
Autokosten - Overzicht en berekenen - AfschrijvingAutokosten - Overzicht en berekenen - AfschrijvingAutokosten - Berekenen zelf de kosten en de afschrijving van je auto. Bereken je autokosten en weet wat het bezit van ee…
Kosten lease auto: Hoeveel betaal je voor een lease auto?Een eigen lease auto klinkt heel aantrekkelijk. Voortaan gratis tanken, onbeperkt kilometers maken en zelfs de kosten vo…
Besparen op het onderhoud van uw autoHet onderhouden van een auto is een kostenpost waar automobilisten niet onderuit kunnen. Een grote beurt is één keer uit…
Autokosten omlaag brengenAutokosten omlaag brengenU kunt de autokosten omlaag brengen, door onderstaande tips in acht te nemen. Het bezitten en het rijden van en auto is…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Wat kost een auto aan onderhoud"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 11-05-2013
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!