Rijden in Duitsland: over snelheden, regels, tips en weetjes
Als Nederlander komen we al snel op de Duitse wegen terecht als we naar het buitenland willen. De meeste mensen weten dat je op de beroemde autobahn zo snel mag als je zelf wilt. Maar welke andere zaken moet je weten als je je op de Duitse wegen gaat begeven? Hoe zit het met de milieusticker, winterbanden en andere regels?
Hoe hard mag je rijden in Duitsland?
- Binnen de Duitse bebouwde kom, geldt dezelfde maximum snelheid als in Nederland: 50 km/u.
- Buiten de bebouwde kom mag je in Duitsland sneller, namelijk 100 km/u in plaats van de Nederlandse 80 km/u. Betreft het echter een weg met gescheiden rijbanen of minstens vier rijstroken, dan geldt er geen maximale snelheid.
- Op een autoweg gelden in Duitsland dezelfde regels als buiten de bebouwde kom (dus 100 km/u of geen maximum).
- Op de autosnelweg (autobahn) geldt geen maximale snelheid.
Net als in Nederland zijn er veel plaatsen in Duitsland waar lokaal andere maximale snelheden gelden en moet je dus blijven opletten op borden langs de weg. Zo kom je nog regelmatig borden van 70 km/u tegen. En ook op de snelweg zijn er de nodige lokale maximumsnelheden van 120 en 100 km/u.
Milieusticker
In bepaalde gebieden in Duitsland, veelal stadscentra, zijn zogenaamde 'Umweltzones'. Voor deze milieuzones worden strengere eisen aan de voertuigen gesteld. De overheid probeert hiermee de luchtkwaliteit van die zones te verbeteren. In zo'n gebied mag je alleen met je auto komen, wanneer deze van de juiste milieusticker is voorzien. Er zijn geen snelwegen geclassificeerd als milieuzone, dus zolang je op de snelweg blijft hoef je je nergens zorgen over te maken. Bijvoorbeeld bij een doorreis naar Zwitserland, Polen of Oostenrijk.
Op het moment dat je zo'n zone inrijdt staat er een bord met de tekst 'Umwelt zone' en daaronder de kleur die het type zone aangeeft. Je mag de zone alleen inrijden, wanneer je auto minstens dezelfde milieusticker heeft. Deze sticker kun je aanvragen via de website, www.milieusticker.nl en kost ongeveer 18 euro. Je voert je gegevens in, waaronder je kentekennummer. Hiermee wordt bepaald op welke milieusticker je recht hebt. Je krijgt de sticker dan na een aantal dagen thuisgestuurd.
Onbeperkte snelheid op de autobahn
Duitsland staat bekend als de plek waar je even lekker gas mag geven. Op ongeveer de helft van het snelwegennetwerk mag je zelf weten hoe snel je wilt rijden. Hierdoor kun je je snel verplaatsen en grote afstanden in relatief korte tijd afleggen. Iets wat binnen Nederland nergens kan. Door de grotere afstanden in Duitsland is het nut van de hogere snelheden ook groter.
Daardoor is het wel nodig extra goed op te letten, wanneer je op de autobahn rijdt. In de eerste plaats natuurlijk wanneer je zelf echt snel rijdt, bijvoorbeeld bij snelheden boven de 160 km/u. Je moet je goed realiseren dat niet iedereen in de gaten heeft, hoe snel je rijdt. Het komt regelmatig voor dat iemand op een relatief laat moment zijn of haar auto op jouw rijstrook zet, om bijvoorbeeld een vrachtwagen in te halen.
Aan de andere kant moet je dus ook goed in je eigen spiegels blijven kijken, want een medeweggebruiker kan soms erg snel dichterbij komen. Je moet dan proberen aan de kant te gaan, om hem voorbij te laten. En wanneer je zelf gaat inhalen, moet je extra goed inschatten hoe snel het verkeer achter je dichterbij komt. Slechts vaststellen dat iemand nog ver weg is, is niet voldoende wanneer je zelf 120 rijdt en iemand achterop komt met een snelheid van 200 of meer.
Verkeerslichten in Duitsland
Ook bij de stoplichten in Duitsland zien we een aantal verschillen. In de eerste plaats zijn de verkeerslichten wat kleiner. Dan is er verschil in het gebruik van de kleuren. Uiteraard betekent rood stoppen en groen rijden. In Duitsland wordt het oranje licht echter niet alleen gebruikt als tussenstap van groen naar rood. Het oranje licht gaat ook branden voordat het groene licht aangaat, zodat je als bestuurder weet dat je over een ogenblik weg mag rijden.
Daarnaast kom je soms in situaties waar alleen maar een rood en oranje licht gebruikt wordt en het groene licht ontbreekt. Geen licht betekent dan doorrijden. Tot slot hangt het verkeerslicht dat voor jou geldt soms juist aan de overkant van de kruising. Mede doordat de verkeerslichten kleiner zijn, zorgt dat ervoor dat je als Nederlander soms even een moment moet zoeken, voordat je het juiste verkeerslicht ziet.
De verkeersborden op de Duitse wegen
De verkeersborden in Duitsland zijn natuurlijk grotendeels gelijk aan de Nederlandse. De borden die aangeven dat je een bebouwde kom inrijdt zien er wel anders uit. In Duitsland zijn deze borden geel gekleurd in plaats van het blauw dat wij gewend zijn. Daar moet je dus wel goed opletten, want als je zo'n bord mist, rij je maar liefst 100 km/u waar je maar 50 km/u mag.
Daarnaast staat op de meeste wegwijzers in Duitsland geen afstand genoemd. Bovendien staan er over het algemeen minder wegwijzers langs de kant van de weg, waardoor het vinden van de juiste route weleens wat lastiger is. Maar in deze tijd van navigatiesystemen is dat meestal geen probleem meer.
De lengte van opritten en afritten
De op- en afritten van de snelwegen in Duitsland zijn korter dan in Nederland. Je moet vaak stevig afremmen bij een afrit, omdat de daaropvolgende bocht behoorlijk scherp is. In Nederland kun je vaak in dezelfde snelheid doorrijden. Wees je hier dus bewust van, zodat je veilig op je bestemming aankomt. Ook de opritten zijn korter, waardoor je minder tijd hebt om op snelheid te komen. Invoegen kan daarom spannend zijn en je moet dus goed kijken en anticiperen.
Rijden op zondag
Een bijzondere regel in Duitsland is die van vrachtverkeer op zondag. Het is namelijk niet toegestaan voor vrachtverkeer om op zondag op de snelweg te rijden. Dat maakt de zondag een ideale dag om met de auto grote afstanden in Duitsland af te leggen. Doordat er geen trage vrachtwagens rijden, kan er optimaal gebruik gemaakt worden van de beschikbare rijstroken en kun je lekker doorrijden.
Winterbanden verplicht in Duitsland
In Nederland zijn winterbanden geen onbekend fenomeen, maar verplicht zijn ze nooit. In Duitsland is dat anders. De wet in Duitsland zegt dat winterbanden verplicht zijn bij winterse weersomstandigheden. Dat maakt de regel wat lastig, want de winterband-verplichting is dus niet aan een specifieke periode verbonden. Volgens deze wet kun je in ieder geval spreken van winterse omstandigheden bij sneeuw, ijzel, gladheid, ijs- en rijpvorming en sneeuwmodder.
Rij je in de wintermaanden in Duitsland, dan heb je gewoon winterbanden nodig. In het vroege voorjaar of late najaar is het ook aan te raden op winterbanden te rijden. Het weer is echter niet op voorhand te voorspellen, dus wees je hiervan bewust en zorg dat je winterbanden onder je auto hebt in geval van twijfel.
Verplicht in de auto in Duitsland
De regels over wat je beslist bij je moet hebben in de auto zijn in Duitsland en Nederland vergelijkbaar maar niet hetzelfde. Het is echter zo, dat wanneer je met een Nederlandse auto op de Duitse wegen rijdt, je niet aan de Duitse regelgeving hoeft te voldoen.
Het is echter wel verstandig de lokale regels in acht te nemen. Zo voorkom je een potentieel lange en vervelende discussie met lokale politieagenten die niet altijd weten dat voorgenoemde regel geldt.
Het is verplicht in Duitsland om minstens één veiligheidsvest bij je in de auto te hebben. Een Duitse automobilist is ook verplicht een verbanddoos bij zich te hebben. Om die reden is het verstandig ook als Nederlandse automobilist een verbanddoos bij je te hebben. In tegenstelling tot Nederland is een gevarendriehoek voor Duitsers verplicht. Ook met ingeschakelde alarmlichten. De gevarendriehoek kun je dus beter ook maar meenemen als je je op de Duitse wegen begeeft. Tot slot zijn brildragende Duitsers ook verplicht een reservebril bij zich te hebben in de auto. Die regel is voor veel mensen wat lastiger te volgen. Gelukkig is een zonnebril op sterkte ook acceptabel.
De Duitse rijstijl is anders dan de Nederlandse
In het algemeen kun je een verschil zien tussen het rijgedrag van Nederlanders en Duitsers. Je ziet dat de Duitsers meer gedisciplineerd rijden dan de Nederlanders. Maximale snelheden worden minder vaak overtreden. Een verschil is natuurlijk dat de maximale snelheden in Duitsland hoger liggen.
Op bijvoorbeeld een gewone weg buiten de bebouwde kom, mag je normaal gesproken 100 km/u rijden. Staat er nu op een bepaalde plaats een bord dat aangeeft dat de snelheid daar 70 km/u is, dan zal je zien dat de meeste Duitse automobilisten zich daar netjes aan houden. Ze remmen zelfs af om te zorgen dat ze op tijd de juiste snelheid rijden. In Nederland zie je dat veel minder en rijdt men vaak nog lang op een te hoge snelheid door. Het gaspedaal wordt dan nog wel losgelaten, maar voordat er daadwerkelijk voldoende snelheid verloren is, is men al een heel stuk verder.
Ook bij de verkeerslichten zie je meer beschaafd rijgedrag. Een Duitser zal niet zo snel nog net door oranje proberen te glippen. En bij het wachten op groen wordt er netjes gewacht tot het licht ook daadwerkelijk groen is, en wordt er niet bij het oranje licht al gas gegeven.
Tot slot zie je ook op de snelwegen dat men meer rekening houdt met de andere bestuurders. Bijvoorbeeld bij het inhalen, of laten inhalen. Maar ook bij het in- en uitvoegen. Daardoor wordt het rijden op de Duitse snelwegen door velen als prettig ervaren. Ook al eisen de hogere snelheden meer oplettendheid van de automobilisten.
Lees verder