De auto van de toekomst: zelfrijdend, comfortabel en veilig!

De auto van de toekomst: zelfrijdend, comfortabel en veilig! Voor veel mensen zijn zelfrijdende auto's nog een soort Science-Fiction, maar in de praktijk wordt er al hard gewerkt aan dit soort auto's. In de nieuwe auto's van tegenwoordig zie je daar al bepaalde zaken van terugkomen, zoals cruise control, achteruitrij-sensoren, regensensoren en park assist. Maar het ultieme doel is een auto waarbij je zelf helemaal niets meer hoeft te doen. In veel futuristische films hebben we al zelfrijdende auto's gezien. Maar dergelijke auto's zijn misschien wel eerder een realiteit dan je denkt. Al sinds 2011 is Google serieus bezig met het driverless car project en ook Mercedes is bezig stappen in deze richting te zetten met behulp van Nokia Here technologie. Daarnaast zijn er nog verschillende andere projecten, zoals ARGO (Italiaans), 2getthere (Nederlands), DARPA (Amerikaans) en Prometheus (Europees).

Bron: 422737, PixabayBron: 422737, Pixabay

Het Google Driverless Car project

In augustus 2012 kondigde Google aan dat ze 500.000 kilometer zelfrijdend zonder incidenten hebben afgelegd. Er reden op dat moment zo'n twaalf dergelijke 'driverless' auto's rond. In april 2014 stond de teller op 1,1 miljoen kilometer. Aangezien dit allemaal prototype auto's zijn, zit er nog voor veel geld aan apparatuur in de auto's en betreft het hier echte prototypes die niet voor de gewone consument geschikt zijn. Eerst werd er standaard met twee mensen aan boord gereden, maar ondertussen wordt er getest met maar één mens in de auto. Te allen tijde kan een mens ingrijpen om de controle op de auto over te nemen.

Volledig zelfrijdende auto's

Auto's die echt volledig zelfrijdend zijn, zullen nog even op zich laten wachten. Voordat het zover is, moet de techniek echt perfect in orde zijn. Op dit moment is dat nog niet het geval. Daarnaast moet er ook op het gebied van regelgeving een en ander geregeld worden. Ieder land zal daarvoor wetgeving aan moeten passen. En ieder nieuw model auto zal getest en goedgekeurd moeten worden. Voordat dat kan, zal er eerst bepaald moeten worden wanneer een zelfrijdende auto goed genoeg is. Daarbij moet er ook nagedacht worden over bij wie de aansprakelijkheid ligt. Nog los van de tijd die nodig is om de techniek te ontwikkelen zijn dit ook zaken waar de nodige jaren overheen zullen gaan.

Kwestie van tijd

Ook al zullen we voorlopig nog geen zelfrijdende auto's kunnen kopen, het ligt voor de hand dat ze er wel zullen komen. Technisch gezien is er eigenlijk geen reden te verzinnen waarom een zelfrijdende auto niet betrouwbaar gemaakt zou kunnen worden. Een groot deel van de techniek die nodig is, is tegenwoordig al verkrijgbaar. Het zal wel allemaal gecombineerd moeten worden en de besturingssoftware zal geschreven moeten worden. Je kunt stellen dat je nooit helemaal zeker kunt zijn van een volledig betrouwbaar systeem, maar je kunt daar tegenin brengen dat de mens dat ook bepaald niet is.

Gewone auto's verdwijnen helemaal?

Wanneer de eerste modellen wel verschijnen, zullen er nog vele decennia overheen gaan, voordat er alleen nog maar zelfrijdende auto's rondrijden. Mogelijk blijven er vanuit het oogpunt van een hobby altijd wel gewone auto's rondrijden. Maar het zou goed kunnen dat door mensen bestuurde auto's op een gegeven moment niet meer op de openbare weg zijn toegestaan. Dit is vooral goed voor te stellen, wanneer de wegen afgestemd worden op zelfrijdende auto's om op die manier een optimale veiligheid een doorstroming te creëren. Hoe het ook zij, er komt ongetwijfeld een moment waarop zelf je eigen auto besturen een uitzondering is geworden.

In kleine stappen

Het is niet waarschijnlijk dat er ineens volledig zelfrijdende auto's op de markt zullen verschijnen. Er zullen steeds meer kleine stappen gezet worden in die richting, zoals we vandaag de dag al zien met een systeem als het automatisch inparkeren. Het ligt voor de hand dat er steeds meer van dit soort mogelijkheden aan auto's toegevoegd worden, voordat alles automatisch gaat. Je kunt hierbij ook denken aan een systeem dat niet zelf rijdt, maar wel de bestuurder en zijn acties nauwlettend in de gaten houdt. Het systeem alarmeert of grijpt in wanneer bepaalde situaties zich voordoen. Een mogelijkheid is bijvoorbeeld een afstand-sensor in de voorkant van de auto die meet hoe snel iets dichterbij komt en een signaal geeft als dit te snel gebeurt. Of zelfs begint met remmen, wanneer de afstand te snel kleiner wordt.

Verhoogde veiligheid

Een erg belangrijk voordeel van zelfrijdende auto's is de verbetering in veiligheid die dat mogelijk maakt. De meeste verkeersongevallen zijn het gevolg van menselijke fouten. Door systemen te ontwikkelen die uitgebreid getest zijn en waarbij de veiligheid voorop staat, kan het aantal ongevallen enorm teruggebracht worden. Tegelijkertijd is de veiligheid ook het meest belangrijke aspect bij het ontwikkelen van zelfrijdende auto's.

Focus van de bestuurder

Een menselijke bestuurder moet zijn aandacht verdelen over datgene dat voor, naast en achter hem plaatsvindt via de ramen en de spiegels. Daarbij moet de auto bediend worden met het stuur, de pedalen, de versnellingsbak en de richtaanwijzers. Daarnaast vragen andere zaken nog aandacht zoals ruitenwissers, verlichting, verwarming, radio en navigatie. Om nog maar te zwijgen van medepassagiers of telefoongesprekken. Een computersysteem hoeft de aandacht niet te verdelen, maar kan juist aan alle zaken volledig aandacht schenken.

Reactie snelheid

Maar een computersysteem kan niet alleen meer zaken continu in de gaten houden dan een mens, het kan ook veel sneller reageren op ongeregeldheden. Wanneer je remlichten voor je ziet oplichten, duurt het altijd even voordat je daar op reageert. Vaak wordt er zelfs nog even gewacht om een idee te krijgen van hoe snel de auto voor je afremt en hoe snel deze dus dichterbij komt. Een computersysteem kan dit veel sneller en kan ook meteen bepalen hoe hard er geremd moet worden.

Auto's laten communiceren

Een stap verder is echter om niet alleen te reageren op wat er om je heen gebeurt, maar de auto's onderling te laten communiceren. Daardoor kan een auto al gaan remmen voordat er visueel aanleiding voor is. Stel een auto moet een noodstop maken. Tegelijkertijd met het beginnen met het remmen, wordt er een signaal verstuurd naar auto's in de buurt dat er iets aan de hand is. Deze andere auto's kunnen dit weer verder doorsturen, waardoor auto's een kilometer verderop ook al kunnen gaan remmen. Maar ook in situaties waarbij een ambulance of politie auto ergens snel langs moet, kan onderlinge communicatie erg behulpzaam zijn.

Computersysteem is voorspelbaarder

Zoals gezegd is de menselijke factor in het verkeer de oorzaak van veel ongevallen. Dit komt niet eens zozeer doordat mensen echt niet veilig zouden kunnen rijden, maar vooral doordat een mens niet altijd consequent op dezelfde manier handelt. Er kunnen tal van factoren zijn, waardoor een mens beïnvloed wordt: vermoeidheid, ziekte, opwinding, zorgen, haast en afleidingen zoals medepassagiers, de omgeving of een telefoongesprek. Ook kun je weer gerust een bier of wijntje nemen, terwijl je nog met je eigen auto terug naar huis moet: met een zelfrijdende auto is er nooit meer een BOB nodig.

Bron: Biofriendly, Flickr (CC BY-2.0)Bron: Biofriendly, Flickr (CC BY-2.0)

Doorstroming in het verkeer

Door het besturen van auto's te automatiseren, kan de weg veel efficiënter gebruikt worden. In de eerste plaats omdat de systemen altijd dezelfde vaste en veilige rijafstand kiezen. Deze afstand kan met een goed werkend systeem waarschijnlijk kleiner zijn dan bij menselijke bestuurders zonder dat dit extra risico met zich mee brengt. In de tweede plaats kan de snelheid mogelijk omhoog om diezelfde reden, zolang de veiligheid maar niet in het geding komt. Maar een ander aspect is het automatisch kiezen van een andere route in geval van files of andere vertraging.

De vele voordelen van een zelfrijdende auto

Naast de verhoogde veiligheid zijn er nog veel andere voordelen die een zelfrijdende auto heeft. We noemen hier een aantal interessante gevolgen van zelfrijdende auto's. Daarbij is het uitgangspunt dat de auto echt volledig autonoom kan rijden, zonder enige inbreng van de bestuurder. De auto kan dus ook net zo goed zonder bestuurder rijden.

Reistijd nuttig gebruiken

Wanneer een auto zelf rijdt, ben je zelf slechts een passagier. Dat betekent dat je je aandacht op andere dingen kunt vestigen. Je kunt bijvoorbeeld een boek of krant lezen, of een programma of film kijken terwijl je onderweg bent. Of je kunt op een laptop, tablet het een en ander gaan doen. Je kunt ook achterover leunen en uitrusten. Je zou zelfs in slaap kunnen vallen, zonder dat dat een probleem is. Je vertrekt bijvoorbeeld om middernacht voor een vakantie naar Zuid Frankrijk en je gaat gewoon lekker slapen, terwijl de auto je brengt waar je zijn moet.

Auto indeling

De indeling van auto's kan sterk veranderen, omdat je niet langer een plek voor de bestuurder voor in de auto hoeft te hebben. Je kunt bijvoorbeeld denken aan een auto waarbij de voorste twee stoelen omgedraaid zijn, zodat je tegenover elkaar zit. Heb je een lange rit voor de boeg met je gezin, dan kun je middels een tafeltje in het midden bijvoorbeeld een spelletje spelen. Of stoelen die gemakkelijk helemaal plat kunnen, zodat je comfortabel kunt liggen.

Echt alleen rijdende auto

Op moment dat een auto echt alleen kan rijden, dus zonder iemand aan boord, biedt dat nieuwe mogelijkheden. Het doel van een auto is het verplaatsen van A naar B. maar dat betekent niet dat er op zowel de heenweg als de terugweg ook iemand in de auto moet zitten. Een paar voorbeelden.

Een auto efficiënter gebruiken

Denk bijvoorbeeld aan een gezin met één auto, waarbij de vader werkt en de auto nodig heeft voor woon-werk verkeer. Op een dag dat zijn vrouw eigenlijk ook een auto nodig heeft, is dat nu mogelijk. Nadat de man 's morgens op zijn werk is aangekomen, rijdt de auto terug naar huis. Daarmee is de auto beschikbaar voor de vrouw. Voor de man is het dan van belang dat de auto aan het einde van de werkdag weer klaar staat om hem naar huis te brengen.

Iemand ophalen

Een andere toepassing is het ophalen van iemand, bijvoorbeeld een gezinslid. Je stuurt gewoon de auto, zonder dat je zelf mee hoeft.

Automatisch tanken of autowassen

Ook zaken als tanken en door de wasserette kan in principe geautomatiseerd worden. Je stuurt je auto gewoon weg om dit te gaan doen en hebt er zelf verder geen omkijken meer naar. Hiervoor is er meer nodig dan alleen een zelfrijdende auto. Volautomatisch tanken zonder enig menselijke handeling is nu nog niet mogelijk, maar is iets wat in de toekomst zeker mogelijk gemaakt kan worden. Hiervoor moet iets bedacht worden voor het inbrengen van een slang en de veiligheid moet gegarandeerd zijn. Aan de andere kant kan dit in een voor mensen niet toegankelijke ruimte gebeuren, waardoor het eigenlijk heel veilig wordt. Maar het kan ook goed zijn dat tegen de tijd dat zelfrijdende auto echt volledig autonoom kunnen rijden, deze volledig elektrisch zijn. In dat geval is het een kwestie van opladen geworden, wat gemakkelijker is te automatiseren op een veilige manier. Op basis van het kenteken en communicatie gegevens vanuit de auto kan de betaling vrij eenvoudig automatisch worden geregeld.
Hetzelfde principe is grotendeels ook toepasbaar voor de wasserette.

Nooit meer duur parkeren in de binnenstad

Als een dagje naar de stad gaat is parkeren in de binnenstad het meest prettig, maar wel een grote kostenpost. Met een zelfrijdende auto rijd je naar een centraal punt waar je uitstapt. De auto stuur je vervolgens naar een parkeerplaats naar keuze. Ben je later klaar, dan stuur je een berichtje naar je auto, die je weer komt ophalen op de plek waar je dan bent. Uiteraard zijn hiervoor meer zaken nodig dan alleen een zelfrijdende auto, zoals het kunnen oproepen van de auto via je telefoon of iets dergelijks. Maar technisch gezien is er eigenlijk geen reden waarom dit niet zou kunnen.

Rijbewijs

Op moment dat een auto volledig autonoom kan rijden, is er geen rijbewijs meer nodig om in een auto te kunnen rijden. Een ieder in de auto is niet meer dan een passagier en heeft geen speciale kwaliteiten of vaardigheden meer nodig. Moet een minderjarig kind of puber naar een feestje toe, dan kan deze zelf de auto meenemen.

Een taxi nemen

Een taxi nemen is vandaag de dag vrij duur. Een groot deel van die kosten zijn de uren van de chauffeur die betaald moeten worden. Met zelfrijdende auto's zijn taxi's zonder chauffeur mogelijk, hetgeen de kosten van een taxi een stuk lager maakt. Er moet wel een en ander verzonnen worden voor het betalen van de rit, opgeven van de bestemming en ervoor te zorgen dat er geen misbruik gemaakt wordt. Maar ook hier geldt dat technisch gezien er veel mogelijk is.

Nadelen van zelfrijdende auto's

Kleven er behalve al deze nieuwe mogelijkheden ook nadelen aan zelfrijdende auto's? Voor veel mensen zullen bovenstaande ideeën en toepassingen in eerste instantie even wennen zijn. Maar aan iets nieuws moeten wennen is op zichzelf natuurlijk geen nadeel.

Rijden als hobby

Het besturen van een auto is voor sommige mensen een geliefde bezigheid. Er zijn zelfs mensen die het als een hobby ervaren. Het is niet ondenkbaar dat het in de toekomst verboden wordt zelf te rijden. Dat zal niet eerder gebeuren dan dat de zelfrijdende auto's goed uitontwikkeld en wijd verspreid zijn. Zelf nog een auto besturen kan dan misschien alleen nog op speciaal daarvoor bedoelde terreinen.

Verdwijnt het chauffeursberoep?

Omdat bestuurders niet langer nodig zijn, zal het chauffeursberoep misschien ook verdwijnen. Want wat voor een auto geldt, geldt natuurlijk in grote lijnen net zo voor vrachtwagens, bussen en de al genoemde taxi's. Het overbodig maken van chauffeurs kan de kosten sterk terug brengen, wanneer de techniek eenmaal gemeengoed is geworden. Daarnaast kan bepaald verkeer ook juist 's avonds en 's nachts plaatsvinden. Er zijn ongetwijfeld een groep mensen die dit geen prettig idee vinden. Maar door alle technologische ontwikkelingen en automatisering van de afgelopen twee honderd jaar zijn er natuurlijk veel meer beroepen overbodig geraakt. Op persoonlijk vlak kan dat soms moeilijke situaties opleveren, maar dergelijke zaken zijn inherent aan technologische vooruitgang.

Afhankelijk van techniek

Door gebruik te maken van zelfrijdende auto's worden er meer handelingen, verantwoordelijkheden, maar ook invloed uit menselijke handen genomen. We worden met zijn allen meer afhankelijk van de techniek en de systemen die ontwikkeld zijn. Dit proces is natuurlijk al vele jaren gaande, dus in die zin is dit slechts een extra stap. Het betekent echter wel dat de systemen goed beveiligd moeten zijn, om misbruik te voorkomen. Een slecht beveiligd systeem kan in de handen van iemand met kwade bedoelingen tot verstrekkende gevolgen leiden.

Conclusie

De mogelijkheden van zelfrijdende auto's zijn erg interessant en bieden veel voordelen. Helaas zal het nog wel even duren voordat volledig zelfrijdende auto's voor de gemiddelde consument beschikbaar en betaalbaar zullen zijn. Ook qua wetgeving en verkeersregels zal er een en ander moeten worden aangepast. Maar de ontwikkelingen gaan snel en de experimenten zijn tot dusver positief. Daarbij worden vandaag de dag steeds meer technieken toegepast die zaken rondom het autorijden automatiseren om daarmee gemak en veiligheid te verbeteren. Dit zal in de komende jaren nog veel meer gaan gebeuren, zodat we de eerste vruchten alvast kunnen plukken van het veelbelovende zelfrijdende auto concept.
© 2014 - 2024 Manniel, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Zelfrijdende auto in opkomstZelfrijdende auto in opkomstDe bewering dat de auto sinds 1885 bestaat, is niet helemaal juist. Al decennia daarvoor werden prototypen gebouwd met e…
Zelfrijdende auto's, wanneer komen ze op de markt?Zelfrijdende auto's, wanneer komen ze op de markt?Het autorijden heeft een hele weg afgelegd. Inmiddels hebben we steeds meer technische snufjes aan boord. Hierdoor is he…
Afschrijving de grootste kostenpost van een autoAfschrijving de grootste kostenpost van een autoEr wordt vaak geklaagd over de hoogte van de kosten van een auto. De hoogste kosten worden echter veroorzaakt door de af…
Auto nieuw kopen en volledig afrijden?Een auto is duur in aanschaf en in onderhoud. Eigenlijk wilt u zo weinig mogelijk uitgeven aan een auto, maar het moet n…

NS Dagkaart, waar het goedkoopst?NS Dagkaart, waar het goedkoopst?De goedkoopste NS Dagkaarten op een rijtje. Reizen met de trein is duur in Nederland, we zijn daarom steeds opzoek naar…
Welke kleur auto moet ik kiezen om succesvol te zijn?Welke kleur auto moet ik kiezen om succesvol te zijn?Een mooie auto geeft aanzien en status, waarnaast het onze eigen trotst streelt. Het biedt ons een eigen plekje, waarmee…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Moerschy, Pixabay
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Google_driverless_car
  • http://www.2getthere.eu/
  • http://www.argo.ce.unipr.it/argo/english/index.html
  • Afbeelding bron 1: 422737, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Biofriendly, Flickr (CC BY-2.0)
Manniel (221 artikelen)
Laatste update: 20-09-2016
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Bronnen en referenties: 6
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.