InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Verkeer > Bezwaar maken tegen verkeersboetes

Bezwaar maken tegen verkeersboetes

Bezwaar maken tegen verkeersboetes We tekenen in Nederland steeds vaker beroep aan tegen opgelegde verkeersboetes. Dat houdt onder meer verband met de in 2013 flink opgetrokken boetebedragen, de toegenomen trajectcontroles, maar ook door het feit dat we vanaf maart 2014 digitaal bezwaar kunnen maken.

Verkeersboetes, bron van grote ergernis

Verkeersboetes worden in een opsomming van grootste ergernissen door de Nederlandse burger steevast in de top vijf opgenomen. En dan gaat het niet alleen om te hard rijden maar ook om zaken als:
  • parkeren op een invalidenparkeerplaats;
  • door rood rijden;
  • een voorruit die niet sneeuwvrij is.

Vooral de hoogte van de boetebedragen wekt alom irritatie

Het ongenoegen onder automobilisten en andere weggebruikers is met name toegenomen na januari 2013 toen de boetebedragen over de gehele linie met zo’n 7% werden opgehoogd. Wat vooral stoort is de bekeuring voor feiten die de verkeersveiligheid niet direct in gevaar brengen:
  • het ontbreken van een kentekenregistratie op je elektrische fiets;
  • de invalidenplek die even in beslag genomen wordt voor het afzetten van je slecht ter been zijnde moeder omdat de eigen parkeerplek door wegwerkzaamheden tijdelijk niet bereikbaar is;
  • het onnodig gebruik maken van de autoclaxon.
De boetebedragen voor dergelijke onschuldige overtredingen lopen vaak in de honderden euro’s en staan in geen enkele verhouding tot de ernst van het vergrijp.

Digitaal bezwaar maken tegen verkeersboetes

Is men het oneens met een opgelegde verkeersboete, dan hoeft men niet meer in de pen te kruipen voor het opstellen van een aangetekend schrijven. Bezwaar maken kan vanaf maart 2014 ook via internet, een optie die het Openbaar Ministerie al begin 2012 had aangekondigd. Bezwaar maken tegen een verkeersbon kan vanaf de website www.om.nl/verkeer

Hoe maak je bezwaar via internet?

  • meld je op genoemde webpagina aan met je DigiD en het CJIB-kenmerk zoals genoemd op de beschikking;
  • verklaar waarom je het oneens bent met het betrokken proces-verbaal;
  • voeg eventueel bewijsstukken bij die je stelling kunnen ondersteunen;
  • verstuur vervolgens je bezwaar online.

Als alles goed is, ontvang je al na enkele weken antwoord van het OM. Voorheen waren daar meerdere maanden mee gemoeid.

Wat als we de boete niet betalen?

Op maandag 19 mei 2014 meldde de Raad voor de Rechtspraak dat Nederlanders massaal verzuimen om hun boete te betalen. In 2013 moesten om die reden bijna 200.000 burgers voor de rechter verschijnen, het dubbele aantal van 2012! Met name het aantal automobilisten dat een bon krijgt voor onverzekerd rijden steeg explosief.

Mensen met financiële problemen

Het gros van de verkeersovertreders geeft niet thuis op aanmaningen of deurwaarders en moet zich uiteindelijk bij de rechter verantwoorden. Justitie vertrouwt erop dat enkele dagen gevangenisstraf zullen afschrikken en dat men alsnog tot betaling zal overgaan. Maar dat is een misvatting want doorgaans kunnen de betrokkenen hun boete niet betalen omdat ze fors in de schulden zitten en gewoonweg het geld ervoor niet bezitten.

Boete aanvechten tot bij de rechter

Je zal maar in de bijstand zitten en meer dan 300 euro moeten betalen omdat je een keer onnodig geclaxonneerd hebt. En dat bedrag groeit in geen tijd naar 600 euro als je niet betaalt. Daarom wordt mensen met financiële problemen wel eens aangeraden om een beschikking aan te vechten tot bij de rechter. Officieren van justitie verklaren bezwaren al snel ongegrond omdat ze, anders dan rechters, geen rekening houden met de financiële positie van burgers.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Verkeersboetes 2012: verhoging verkeersboetes 2012Verkeersboetes 2012: verhoging verkeersboetes 2012In 2012 worden de verkeersboetes verhoogd. De verhoging is fors. De boete voor door rood rijden bedraagt € 220. Voor onn…
Verkeersboete leaseauto: wie krijgt boete leaseauto?Verkeersboete leaseauto: wie krijgt boete leaseauto?In een leaseauto rijden betekent dat je baas de kosten van je auto betaalt. Je tankt als je een leasauto hebt met een pa…
Bezwaar maken tegen (hogere) verkeersboetesEen verkeersboete is nooit leuk. Het is weggegooid geld waar niemand een seconde plezier voor heeft gehad. Bovendien wor…
Bezwaar maken tegen verkeersboeteAls u het niet eens bent met een parkeerboete of andere verkeersboete (bekeuring) kunt u bezwaar maken door een bezwaars…
Buitenlandse verkeersboetes worden in Nederland geïndBuitenlandse verkeersboetes worden in Nederland geïndWie in Europa een verkeersovertreding begaat en daar door de politie bekeurd wordt, heeft grote kans dat hij een acceptg…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Ell Brown, Flickr (CC BY-2.0)
  • Publicatie Dagblad De Limburger op ? juni 2013
  • Publicatie Dagblad de Limburger 8 maart 2014
  • Bijdrage NOS-nieuwsdienst mei 2014

Reageer op het artikel "Bezwaar maken tegen verkeersboetes"

Reactie

Karin Reinders, 15-08-2016 21:41 #1
Geachte heer/ mevrouw,
onlangs heb ik een boete gekregen waartegen ik in beroep wil gaan. Ik heb vervolgens de stappen doorgelopen zoals beschreven in de toelichting. Nadat ik de foto had gezien, klikte ik op in beroep… en dan krijg je de opmerking dat de pagina niet geopend kan worden. Vervolgens op mijn laptop geprobeerd, ook dat lukte niet. Dit ervaar ik als zeer irritant, als je graag wil als overheid dat iedereen digitaal in beroep gaat, is het wel makkelijk als dit ook werkt.

met vriendelijke groet,
Karin Reinders

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 19-09-2014
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Verkeer
Reacties: 1
Schrijf mee!