InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > U-borden, de weg naar uit uitwijkroutes

U-borden, de weg naar uit uitwijkroutes

U-borden! Steeds vaker zie je deze borden langs de weg verschijnen. Al deze borden worden bevestigd aan reeds bestaande routeborden. Maar waar dienen deze borden voor? In dit artikel leest u het hoe en waarom deze nieuwe soort borden steeds meer te zien zijn op snelwegen en wat hun doel is.

Wat zijn U-borden?

U-borden zijn borden die men steeds vaker ziet langs de snelwegen. Dit nieuwe bord is een idee dat oorspronkelijk uit Duitsland komt en door de Rijkswaterstaat is afgekeken. Al deze borden zijn bevestigd aan bestaande routeborden, zoals u op de foto kan zien. Deze U-borden geven alternatieve routes aan bij ongevallen of andere calamiteiten op een snelweg. Vaak bij lastige wegen waar er maar weinig mogelijkheden zijn voor alternatieve routes hangt een dergelijk bord die men dan kan volgen. De letter U staat dan ook voor een ‘uitwijkroute’.

Het doel van deze borden

Het doel van deze U-borden is om automobilisten letterlijk op de goede weg te helpen wanneer deze in een file terecht gekomen zijn op een snelweg of autoweg. Via de nummers op het U-bord kunnen de automobilisten dan een goed alternatief volgen. Deze borden moeten uiteindelijk de gele, bekende omleidingsborden vervangen.

De alternatieve uitwijkroute geeft meer doorstroming in het verkeer en leidt tot mindere files. Deze routes zijn geen routes die sneller zijn dan de normale route, maar bij extreme files of wegwerkzaamheden leveren deze routes vaak meer tijdswinst op dan het blijven stilstaan op weg in de file.

De uitwijkroutes zijn overigens ook zo gemaakt dat het niet langs gevaarlijke plekken komt, zoals scholen en ook geen toeristische routes zijn. Het zijn puur routes die het verkeer op een goede, veilige en snelle manier laten doorstromen. Deze routes zijn in normale omstandigheden daarom ook zeker niet sneller en zijn het daarom ook geen zogenoemde sluiproutes. Wanneer een dergelijke uitwijkroute actief wordt gemaakt, via bijvoorbeeld tekstkarren, klapborden in de berm of via de radio, kan de route worden aangepast om het verkeer sneller door de uitwijkroute te loodsen. Dit kan bijvoorbeeld zijn door de verkeerslichten tijdelijk anders in te stellen.

Werkt het systeem?

Na een geslaagde proef in het jaar 2006 in de provincie Noord-Holland, in de buurt van Wieringerwerf, is er uitgebreid gekeken naar verschillende lastige knelpunten in ons land. Nu zijn er onlangs al tientallen borden geplaatst en komen er steeds meer bij in het land. Het systeem van deze borden heeft een positieve bijdrage op de filevermindering. Ook geeft het de automobilist meer zekerheid op basis van reistijd en is de bereikbaarheid ook betrouwbaarder.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.rijkswaterstaat.nl

Reageer op het artikel "U-borden, de weg naar uit uitwijkroutes"

Reacties

Gerard Nielsen, 31-01-2017 20:54 #7
Ik had de borden al eens zien staan, verder geen acht op geslagen. Vandaag vroeg mijn vrouw ernaar, ik wist het antwoord niet, opgezocht en gevonden. Geweldig goede manier om standaard omleidingen te regelen! Ik ben benieuwd hoeveel automobilisten dit weten. Ik weet het nu in ieder geval en als het nodig is, maak ik er gebruik van. Op de borden die ik zag, stond U 26 en U 28, hoe weet ik nu waar die omleidingsroute naar toe gaat?
Groeten,
Gerard

N. Eijken, 31-07-2016 09:40 #6
Ik zag ze al een poosje, nu opgezocht en ik vind het een bijzonder goed idee. Wel moet u er meer bekendheid aan geven. Reactie infoteur, 07-08-2016
Daar ben ik het ook volledig mee eens.

Wilmakoenen, 10-02-2013 17:58 #5
Je komt van de snelweg, op een u bord staat b.v U 60 en op de andere U 62. Ik moet bijv naar Haarlem. Hoe kan ik dan zien welk U bord ik moet volgen. Heb dit al eens een keer eerder meegemaakt. Is niet duidelijk of je links rechts of rechtdoor moet rijden.

Nelis, 22-01-2013 19:30 #4

Deze borgen staan overigens ook los van andere borden hoor, erg verwarrend allemaal. Zeker in deze tijd waarin 99% van de autos met GPS is uitgerust.

Albert van Leeuwen, 21-02-2012 12:01 #3
Is dit U bord europeesch en geldt de letter U dan in alle landen, zo nniet waarom dan U (Umleitung) i.p.v. O (omleiding) en waar is het U bord met streep er door voor eined Umleitung? en staan er ook vervolgborden zoals in Dld.?

M. Das, 23-09-2011 08:25 #2
Hoe kan ik weten wanneer de U-route is afgelopen? Dat zou b.v voorbij mijn bestemming kunnen zijn of voorbij een door mij te nemen afslag op de hoofdroute.

An Schippers-Hooglugt, 22-10-2009 17:23 #1
Vraag: Je rijdt van Dronten naar Leeuwarden en je moet een andere route kiezen. Hoe weet je dan welke route je moet kiezen? b.v. U 1 of U2 of U 11 enz. Als je een U volgt hoe weet je dan dat je in Leeuwarden komt? Enige publiciteit zou wel handig zijn, want onze omgeving snapt er ook niets van. Met groeten, Wim en An Schippers

Infoteur: Martinq79
Gepubliceerd: 15-06-2009
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Reacties: 7
Schrijf mee!