U-borden, de weg naar uit uitwijkroutes
U-borden! Steeds vaker zie je deze borden langs de weg verschijnen. Al deze borden worden bevestigd aan reeds bestaande routeborden. Maar waar dienen deze borden voor? In dit artikel leest u het hoe en waarom deze nieuwe soort borden steeds meer te zien zijn op snelwegen en wat hun doel is.
Wat zijn U-borden?
U-borden zijn borden die men steeds vaker ziet langs de snelwegen. Dit nieuwe bord is een idee dat oorspronkelijk uit Duitsland komt en door de Rijkswaterstaat is afgekeken. Al deze borden zijn bevestigd aan bestaande routeborden, zoals u op de foto kan zien. Deze U-borden geven alternatieve routes aan bij ongevallen of andere calamiteiten op een snelweg. Vaak bij lastige wegen waar er maar weinig mogelijkheden zijn voor alternatieve routes hangt een dergelijk bord die men dan kan volgen. De letter U staat dan ook voor een ‘uitwijkroute’.
Het doel van deze borden
Het doel van deze U-borden is om automobilisten letterlijk op de goede weg te helpen wanneer deze in een file terecht gekomen zijn op een snelweg of autoweg. Via de nummers op het U-bord kunnen de automobilisten dan een goed alternatief volgen. Deze borden moeten uiteindelijk de gele, bekende omleidingsborden vervangen.
De alternatieve uitwijkroute geeft meer doorstroming in het verkeer en leidt tot mindere files. Deze routes zijn geen routes die sneller zijn dan de normale route, maar bij extreme files of wegwerkzaamheden leveren deze routes vaak meer tijdswinst op dan het blijven stilstaan op weg in de file.
De uitwijkroutes zijn overigens ook zo gemaakt dat het niet langs gevaarlijke plekken komt, zoals scholen en ook geen toeristische routes zijn. Het zijn puur routes die het verkeer op een goede, veilige en snelle manier laten doorstromen. Deze routes zijn in normale omstandigheden daarom ook zeker niet sneller en zijn het daarom ook geen zogenoemde sluiproutes. Wanneer een dergelijke uitwijkroute actief wordt gemaakt, via bijvoorbeeld tekstkarren, klapborden in de berm of via de radio, kan de route worden aangepast om het verkeer sneller door de uitwijkroute te loodsen. Dit kan bijvoorbeeld zijn door de verkeerslichten tijdelijk anders in te stellen.
Werkt het systeem?
Na een geslaagde proef in het jaar 2006 in de provincie Noord-Holland, in de buurt van Wieringerwerf, is er uitgebreid gekeken naar verschillende lastige knelpunten in ons land. Nu zijn er onlangs al tientallen borden geplaatst en komen er steeds meer bij in het land. Het systeem van deze borden heeft een positieve bijdrage op de filevermindering. Ook geeft het de automobilist meer zekerheid op basis van reistijd en is de bereikbaarheid ook betrouwbaarder.