De brommobiel, een mogelijk alternatief voor de auto
Al sinds 1995 is de brommobiel in ons land verkrijgbaar, maar het heeft best lang geduurd voordat men dit vervoersmiddel als een mogelijk alternatief voor de auto ging zien. In aanschaf zijn ze niet echt goedkoop, maar wel in het gebruik. De bijkomende kosten van brandstof, verzekering en onderhoud zijn veel lager dan die van een auto.
De brommobiel vanaf de introductie in 1995 tot heden
De
brommobiel is voor het eerst in Nederland geïntroduceerd in 1995 en heeft sindsdien een stormachtige ontwikkeling ondergaan. Een brommobiel is een
(auto-) rijbewijsvrije moderne auto en zeker niet meer de overdekte bromfiets op 4 wielen, zoals de eerste modellen nog wel eens laatdunkend genoemd werden. Elektrisch bedienbare ramen, achteruitrijdverlichting, mistlamp en een automatische versnellingsbak zijn maar enkele van de vele standaard accessoires.
Het idee is in eerste instantie in Frankrijk bedacht om de boeren op het platteland een goedkoop alternatief te bieden, als ze geen auto meer mochten of konden rijden. Ze waren dankzij die brommobiel toch flexibel en konden zich comfortabel over grotere afstanden verplaatsen.
Vooral de laatste jaren heeft de brommobiel zich ontwikkeld tot een luxe auto, die bijna niet meer voor een "echte" auto onderdoet. Als groot voordeel geldt voor brommobielen ook nog dat er
geen fiscale bijtelling en ook
geen BPM betaald hoeft te worden. De brommobiel is
wegenbelasting vrij.
Ze zijn gefabriceerd van de nieuwste materialen en voorzien van xenon-verlichting, een aluminium frame met kunststof panelen of een ijzeren frame met polyester bekleding. De carrosserie is veelal van polyester, maar er zijn er ook geheel van aluminium.
Voorzien van een dieselmotor
Ook de moderne dieselmotortjes die gemonteerd worden zijn
zuinig en geluidsarm. Als motor wordt onder andere gebruik gemaakt van de sterke diesel Yanmar 523 cm3 injectiemotor, die erg stil en zuinig is: 3,15 L per 100 km. Verder worden er nog motoren gebruikt van de merken: Lombardini, Kubota en Mitsubishi. Stuk voor stuk betrouwbare en zuinige diesels.
Wettelijke gestelde eisen aan een brommobiel
- een ledige massa van maximaal 350 kg.
- een maximumsnelheid van 45 km/u.
- een motor met een maximaal vermogen van 4 kW.
Verkeersdeelname met een brommobiel
Aangezien een brommobiel gelijk is aan een auto gelden alle
regels, die van toepassing zijn op auto’s, ook voor brommobielen.
- Een brommobiel mag niet op de autosnelweg of autoweg (100 km wegen).
- Eeen brommobiel is zeker geen invalidenvoertuig en mag daarom niet op het fietspad of de stoep rijden.
- Maximumsnelheid binnen en buiten de bebouwde kom is 45 km/u, tenzij ter plaatse anders aangegeven.
- De brommobiel mag niet geparkeerd worden op het trottoir.
- Brommobielen moeten aan de achterzijde voorzien zijn van een rond wit bord met rode rand en met zwarte letters het getal 45.
- Voor de bestuurders van brommobielen geldt de gordeldraagplicht.
- In een brommobiel met open carrosserie moet een goedgekeurde helm worden gedragen.
- Bromfietscertificaat of rijbewijs AM is verplicht.
- Minimumleeftijd van bestuurder is 16 jaar, net als bij bromfietsen.
- De berijder is verzekeringsplichtig.
Bekende en minder bekende merken brommobielen
- Grecav
- Jdm
- Microcar
- Bellier
- Ligier
- Aixam
- Chatenet
- Piaggio
- Erad
- Cassalini
- Tasso
- Italcar
Sportief uiterlijk en een rijkelijk bedeeld interieur
Dat moderne brommobielen niet of nauwelijks onderdoen voor auto's blijkt wel uit het beschikbaar zijn van een airbag op sommige typen en zelfs parkeersensoren is standaard of kan als optie gemonteerd worden.
Comfortabele stoelen en een overzichtelijk ingedeeld dashboard sieren veel van bovenstaande modellen. Ook aan het sportieve uiterlijk is veel zorg besteed.
Onderhoud en a.p.k.
Hoewel uw brommobiel niet A.P.K. plichtig is, is het
onderhoud natuurlijk ook belangrijk bij uw brommobiel.
Afhankelijk van het aantal gereden kilometers moet u rekenen op een kleine of grote beurt bij
elke 5000 km. bij de moderne brommobielen. Bij de oudere modellen ligt de grens op 3000 km. Ook al rijdt u heel erg weinig kilometers, het is toch raadzaam om uw brommobiel regelmatig te laten controleren door een professionele garage die alles weer even naloopt, smeert en doormeet.