InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > De brommobiel, een mogelijk alternatief voor de auto

De brommobiel, een mogelijk alternatief voor de auto

Al sinds 1995 is de brommobiel in ons land verkrijgbaar, maar het heeft best lang geduurd voordat men dit vervoersmiddel als een mogelijk alternatief voor de auto ging zien. In aanschaf zijn ze niet echt goedkoop, maar wel in het gebruik. De bijkomende kosten van brandstof, verzekering en onderhoud zijn veel lager dan die van een auto.

De brommobiel vanaf de introductie in 1995 tot heden

De brommobiel is voor het eerst in Nederland geïntroduceerd in 1995 en heeft sindsdien een stormachtige ontwikkeling ondergaan. Een brommobiel is een(auto-) rijbewijsvrije moderne auto en zeker niet meer de overdekte bromfiets op 4 wielen, zoals de eerste modellen nog wel eens laatdunkend genoemd werden. Elektrisch bedienbare ramen, achteruitrijdverlichting, mistlamp en een automatische versnellingsbak zijn maar enkele van de vele standaard accessoires.

Het idee is in eerste instantie in Frankrijk bedacht om de boeren op het platteland een goedkoop alternatief te bieden, als ze geen auto meer mochten of konden rijden. Ze waren dankzij die brommobiel toch flexibel en konden zich comfortabel over grotere afstanden verplaatsen.
Vooral de laatste jaren heeft de brommobiel zich ontwikkeld tot een luxe auto, die bijna niet meer voor een "echte" auto onderdoet. Als groot voordeel geldt voor brommobielen ook nog dat er geen fiscale bijtelling en ook geen BPM betaald hoeft te worden. De brommobiel is wegenbelasting vrij.

Ze zijn gefabriceerd van de nieuwste materialen en voorzien van xenon-verlichting, een aluminium frame met kunststof panelen of een ijzeren frame met polyester bekleding. De carrosserie is veelal van polyester, maar er zijn er ook geheel van aluminium.

Voorzien van een dieselmotor

Ook de moderne dieselmotortjes die gemonteerd worden zijn zuinig en geluidsarm. Als motor wordt onder andere gebruik gemaakt van de sterke diesel Yanmar 523 cm3 injectiemotor, die erg stil en zuinig is: 3,15 L per 100 km. Verder worden er nog motoren gebruikt van de merken: Lombardini, Kubota en Mitsubishi. Stuk voor stuk betrouwbare en zuinige diesels.

Wettelijke gestelde eisen aan een brommobiel

  • een ledige massa van maximaal 350 kg.
  • een maximumsnelheid van 45 km/u.
  • een motor met een maximaal vermogen van 4 kW.

Verkeersdeelname met een brommobiel

Aangezien een brommobiel gelijk is aan een auto gelden alle regels, die van toepassing zijn op auto’s, ook voor brommobielen.
  • Een brommobiel mag niet op de autosnelweg of autoweg (100 km wegen).
  • Eeen brommobiel is zeker geen invalidenvoertuig en mag daarom niet op het fietspad of de stoep rijden.
  • Maximumsnelheid binnen en buiten de bebouwde kom is 45 km/u, tenzij ter plaatse anders aangegeven.
  • De brommobiel mag niet geparkeerd worden op het trottoir.
  • Brommobielen moeten aan de achterzijde voorzien zijn van een rond wit bord met rode rand en met zwarte letters het getal 45.
  • Voor de bestuurders van brommobielen geldt de gordeldraagplicht.
  • In een brommobiel met open carrosserie moet een goedgekeurde helm worden gedragen.
  • Bromfietscertificaat of rijbewijs AM is verplicht.
  • Minimumleeftijd van bestuurder is 16 jaar, net als bij bromfietsen.
  • De berijder is verzekeringsplichtig.

Bekende en minder bekende merken brommobielen

  • Grecav
  • Jdm
  • Microcar
  • Bellier
  • Ligier
  • Aixam
  • Chatenet
  • Piaggio
  • Erad
  • Cassalini
  • Tasso
  • Italcar

Sportief uiterlijk en een rijkelijk bedeeld interieur

Dat moderne brommobielen niet of nauwelijks onderdoen voor auto's blijkt wel uit het beschikbaar zijn van een airbag op sommige typen en zelfs parkeersensoren is standaard of kan als optie gemonteerd worden.


Comfortabele stoelen en een overzichtelijk ingedeeld dashboard sieren veel van bovenstaande modellen. Ook aan het sportieve uiterlijk is veel zorg besteed.

Onderhoud en a.p.k.

Hoewel uw brommobiel niet A.P.K. plichtig is, is het onderhoud natuurlijk ook belangrijk bij uw brommobiel.

Afhankelijk van het aantal gereden kilometers moet u rekenen op een kleine of grote beurt bij elke 5000 km. bij de moderne brommobielen. Bij de oudere modellen ligt de grens op 3000 km. Ook al rijdt u heel erg weinig kilometers, het is toch raadzaam om uw brommobiel regelmatig te laten controleren door een professionele garage die alles weer even naloopt, smeert en doormeet.
© 2009 - 2019 Berrie_van_mier, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Veelgestelde vragen over het rijbewijsVoor het rijbewijs gelden steeds meer regels. Soms lezen we hier wat over in het nieuws maar soms ontgaat het ons ook al…
Bromfietsen en hun geschiedenisBromfietsen en hun geschiedenisOp vakantie gaan in de jaren vijftig betekende vaak op de Berini naar Echternach in Luxemburg. Nederland zat in de weder…
Het rijbewijs - Eisen en leeftijd voor alle rijbewijzenHet rijbewijs - Eisen en leeftijd voor alle rijbewijzenWat zijn de eisen voor het behalen van een rijbewijs, van het rijbewijs AM tot en met het rijbewijs DE. Voor het besture…
Cursus theorie voor het rijexamen: VoertuigenIn dit deel van de cursus kom je meer te weten over verschillende soorten voertuigen die aan het verkeer deelnemen. Je l…
Regels bijzondere voertuigen als quad, trike el. fiets etc.Regels bijzondere voertuigen als quad, trike el. fiets etc.In Nederland mag maar met enkele voertuigen op de openbare weg gereden worden zonder dat u in het bezit moet zijn van ee…
Bronnen en referenties
  • Informatie en foto's Leypark Mobiel Tilburg

Reageer op het artikel "De brommobiel, een mogelijk alternatief voor de auto"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Berrie_van_mier
Laatste update: 06-11-2010
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Bronnen en referenties: 1
Schrijf mee!