InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Wat kost een auto van de zaak?

Wat kost een auto van de zaak?

Wat kost een auto van de zaak? Een auto van de zaak klinkt voor veel mensen ideaal, maar het is vooral voor dure leaseauto’s een dure manier van auto rijden. Een auto van de zaak ook privé gebruiken kan een forse bijtelling betekenen tot 25 procent van de nieuwwaarde van de auto. Een auto van de zaak vinden de meeste werknemers een privilege, maar het valt vaak nog tegen hoeveel de werknemer er voor moet betalen. De werknemers die de leaseauto uitsluitend zakelijk gebruiken krijgen geen bijtelling. De werknemer mag jaarlijks maximaal 500 kilometer per jaar privé er mee rijden, zonder dat hij een bijtelling krijgt. Dit moet de werknemer wel bewijzen door een administratie te overleggen waar de gereden kilometers in verklaard worden. Blijkt hieruit dat er toch meer dan 500 kilometers privé zijn gereden, dan geldt als bijtelling maximaal 25 procent over de nieuwwaarde. Gereden kilometers van huis naar het werk en terug worden hierbij gezien als zakelijke kilometers.

Hoe hoog is de bijtelling?

Tegenwoordig zijn er verschillende tarieven. De meeste auto’s geven een fiscale bijtelling van 25 procent. Voor bepaalde minder vervuilende auto’s gelden er lagere tarieven. Een aantal auto’s kennen een bijtelling van 20 procent. Dit geldt voor auto’s met benzinemotoren met een CO2 uitstoot tussen de 111 en de 140 gram, en voor diesels met een uitstoot tussen de 96 en 116 gram. De meeste mensen zal dit weinig zeggen, maar er zijn steeds meer auto’s die voldoen aan deze voorwaarden. In dit tarief vallen bijvoorbeeld de kleine uitvoeringen van de Audi, BMW en Mercedes. Indien de auto’s nog minder CO2 uitstoot hebben vallen ze in het 14 procent segment. Hierin zitten onder andere de Toyota Prius en de Honda Civic.

Wat kost een auto van de zaak?

Diegenen die in een auto van de zaak rijden en meer dan 500 kilometer per jaar privé rijden moeten dus maandelijks extra belasting betalen. Bij veel werkgevers moet er naast de bijtelling ook nog een eigen bijdrage worden voldaan aan de werkgever. Dit is een vergoeding voor de werkgever omdat u de auto ook privé gaat gebruiken.

Voorbeeldberekening

U rijdt privé en zakelijk in een auto, waarvan de bijtelling 25 procent bedraagt. De werkgever brengt u maandelijks €100 in rekening in verband met het privé gebruik. De nieuwwaarde inclusief accessoires bedroeg bij aanschaf €40.000. Jaarlijks is de bijtelling 25 procent, per maand gerekend kost dat dus 2,0833 procent. Dit moet vermenigvuldigd worden met de nieuwwaarde. De uitkomst moet als het ware bij het loon worden opgeteld.

Maandelijkse kosten:

€40.000 x 2,0833 procent = €833,32 moet er maandelijks bij het inkomen worden opgeteld. Doordat de werkgever €100 aan eigen bijdrage vraagt, mag dit nog afgetrokken worden. De bijtelling bedraagt dus €733,32 bruto. Hoeveel het u netto gaat kosten is afhankelijk van de hoogte van uw inkomen. Valt de top van uw inkomen volledig in de 42 procent schijf, dan kost het u maandelijks: €733,32 x 42 procent = €307,99 plus de eigen bijdrage die u moet betalen aan de werkgever kost het u totaal: €407,99. Voor dit bedrag rijdt u in een nieuwe auto, en hebt u geen verdere kosten voor verzekeringen, belastingen, afschrijving en eventueel brandstof.
Gerelateerde artikelen
Leaseauto per 2008 duurdernieuws uitgelichtLeaseauto per 2008 duurderOns kabinet heeft de bijtelling voor een leaseauto verhoogd naar 25 procent. Dit gaat leaserijders veel geld kosten.

Reageer op het artikel "Wat kost een auto van de zaak?"

Reactie

Klaas Lubbers, 11-05-2012 00:34 #1
Ik hoop toch dak dit een late 1 april grap is. Ik heb een auto van de zaak, het betreft een vw Candy die geschikt is voor 1 persoon en vol zit met gereedschap en onderdelen. Ik heb deze auto nodig voor mijn werk als service monteur van verwarmingsinstallaties. Ik rij vanaf huis naar mijn klanten en doordat ik ook storingsdiensten heb is het geen optie om de auto op de zaak te zetten. Nu zou ik voor deze Candy of eigenlijk is het gereedschap voor mij om mijn werk te kunnen doen moeten betalen om te kunnen werken. Ik zou deze auto niet eens privé kunnen gebruiken dus ik word enorm financieel getroffen.

Infoteur: Juul
Laatste update: 29-08-2009
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Reacties: 1
Schrijf mee!