InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Velgen en banden vervangen

Velgen en banden vervangen

Velgen en banden vervangen Velgen en banden lenen zich bij uitstek om een auto te verfraaien. De standaard banden en wielen worden daarom al snel vervangen door een maatje groter en breder. Maar wat is het effect op de rij-eigenschappen?

Grotere wielmaat, zelfde bandomtrek

Het is de wanghoogte die voor een belangrijk deel de communicatie tussen wiel en wegdek bepaalt. Blijft de omtrek van de band gelijk maar neemt de wielmaat toe, dan wordt daarmee de wang van de band lager. Optisch bezien geeft dat weliswaar een verbetering maar het comfort neemt er allerminst door toe. De wang van een band bezit immers een verende werking en die wordt minder.

De wagen zal iets directer sturen maar wel gevoeliger zijn voor spoorvorming. Omdat de afstand tussen loopvlak en velgrand kleiner is, hoeft er minder rubber te vervormen voordat de wielbeweging wordt overgebracht naar het wegdek. Met het gevolg dat je sneller door de bocht kunt.

Brede banden hebben minder rolweerstand.

Hoewel de rolweerstand van banden voor een groot deel wordt bepaald door de bandenspanning, is het een feit dat brede banden minder rolweerstand hebben. Dat heeft te maken met het veergedrag: bij smalle banden vlakt de band met name af in de rijrichting, bij brede banden treedt dit effect vooral op in de breedterichting.

Banden met een grotere bandomtrek

Neemt de bandomtrek na montage van andere banden toe, dan kan dat de volgende effecten hebben:
  • Het brandstofverbruik kan enigszins dalen omdat de wagen op kruissnelheid met een lager toerental rijdt.
  • Je snelheidsmeter wijst een te lage snelheid aan. Je loopt dus het risico bekeurd te worden zonder dat de snelheidsmeter een overschrijding van de toegestane snelheid aangeeft.
  • Ook zal de wagen minder snel accelereren omdat er sprake is van een langere overbrenging.

Banden met kleinere omtrek

Hebben de nieuwe banden daarentegen een kleinere omtrek dan de originele banden, dan bestaat de mogelijkheid dat je snelheidsmeter een hogere snelheid aanwijst dan feitelijk gereden wordt. Ook zal de wagen er iets sneller door accelereren.

Beperkingen bij montage bredere banden

De montage van bredere banden kan je niet ongestraft toepassen.
  • Houd er bijvoorbeeld rekening mee dat de lagers extra worden belast, wat tot bovenmatige slijtage kan leiden.
  • De wagen gaat ook zwaarder sturen doordat de wielen iets minder makkelijk over het asfalt bewegen.
  • Te brede banden, vaak ook nog gecombineerd met een verlagingsset - kunnen bij het inveren c.q insturen de wielkast raken en daar schade aanrichten. En de banden zélf zullen dan ook eerder slijten dan je lief is.

Overdrijf dus niet met verbreden. Trouwens, wettelijk gezien mag de spoorbreedte maar 2 % afwijken van datgene wat standaard in het kentekenregister is vermeld.

Brede banden niet alleen optisch mooier, vaak ook veiliger

Voor een eigenaar die zijn auto wil verfraaien, bieden brede banden niet alleen een optische voordelen, maar door de ruimere contactpunten (loopvlak van de band, het contact met de weg) kan rijden met brede banden ook veiliger zijn. Hadden brede banden in vroeger dagen onder natte omstandigheden nog grote nadelen, dankzij een briljante rubbersamenstelling (bv. silicamix) en uitgekiende bandenconstructies, zijn die problemen inmiddels verholpen.

Eigenschappen als stuurprecizie, stabiliteit in de bochten en remweg zijn door brede banden positief beïnvloed. Maar wie niet voor onaangename verrassingen wil komen te staan, kan zich het beste uitvoerig laten voorlichten door de vakhandelaar. En denk eraan, tuning moet er niet alleen goed uitzien, maar moet ook veilig zijn. Houd je daarom aan de voorgeschreven profieldiepte.
Gerelateerde artikelen
Aquaplaning; autorijden in de regenAquaplaning; autorijden in de regenAls je tijdens het autorijden al eens met aquaplaning te maken hebt gehad en je bent daar zonder kleerscheuren van af ge…
Velgen en naafdoppen voor autowielenVelgen en naafdoppen voor autowielenMooie velgen maken de auto mooier. Door te kiezen voor speciale velgen, kunt u uw auto net een wat luxere uitstraling ge…
Optische car tuning; hoe style ik mijn auto?Je wilt je auto gaan tunen maar hebt geen idee hoe en waar je moet beginnen. Lees het volgende artikel door en je kunt v…
Maten van autobandenMaten van autobandenAlle autobanden zijn verschillend en het is van het grootste belang dat je voor jouw auto geschikte autobanden hebt. Zo…
Tweedehands banden of winterbanden kopen: waarop letten?Tweedehands banden of winterbanden kopen: waarop letten?Banden zijn een dure aankoop, het kost al snel honderden euro's voor een fatsoenlijk setje banden. Daar komen in geval v…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay

Reageer op het artikel "Velgen en banden vervangen"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 29-10-2012
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!