Velgen en banden vervangen
Velgen en banden lenen zich bij uitstek om een auto te verfraaien. De standaard banden en wielen worden daarom al snel vervangen door een maatje groter en breder. Maar wat is het effect op de rij-eigenschappen?
Grotere wielmaat, zelfde bandomtrek
Het is de
wanghoogte die voor een belangrijk deel de
communicatie tussen wiel en wegdek bepaalt. Blijft de omtrek van de band gelijk maar neemt de wielmaat toe, dan wordt daarmee de wang van de band lager. Optisch bezien geeft dat weliswaar een verbetering maar het comfort neemt er allerminst door toe. De wang van een band bezit immers een verende werking en die wordt minder.
De wagen zal iets directer sturen maar wel gevoeliger zijn voor spoorvorming. Omdat de afstand tussen loopvlak en velgrand kleiner is, hoeft er minder rubber te vervormen voordat de wielbeweging wordt overgebracht naar het wegdek. Met het gevolg dat je sneller door de bocht kunt.
Brede banden hebben minder rolweerstand.
Hoewel de
rolweerstand van banden voor een groot deel wordt bepaald door de bandenspanning, is het een feit dat brede banden minder rolweerstand hebben. Dat heeft te maken met het veergedrag: bij smalle banden vlakt de band met name af in de rijrichting, bij brede banden treedt dit effect vooral op in de breedterichting.
Banden met een grotere bandomtrek
Neemt de bandomtrek na montage van andere banden toe, dan kan dat de volgende effecten hebben:
- Het brandstofverbruik kan enigszins dalen omdat de wagen op kruissnelheid met een lager toerental rijdt.
- Je snelheidsmeter wijst een te lage snelheid aan. Je loopt dus het risico bekeurd te worden zonder dat de snelheidsmeter een overschrijding van de toegestane snelheid aangeeft.
- Ook zal de wagen minder snel accelereren omdat er sprake is van een langere overbrenging.
Banden met kleinere omtrek
Hebben de nieuwe banden daarentegen een kleinere omtrek dan de originele banden, dan bestaat de mogelijkheid dat je snelheidsmeter een hogere snelheid aanwijst dan feitelijk gereden wordt. Ook zal de wagen er iets sneller door accelereren.
Beperkingen bij montage bredere banden
De montage van bredere banden kan je niet ongestraft toepassen.
- Houd er bijvoorbeeld rekening mee dat de lagers extra worden belast, wat tot bovenmatige slijtage kan leiden.
- De wagen gaat ook zwaarder sturen doordat de wielen iets minder makkelijk over het asfalt bewegen.
- Te brede banden, vaak ook nog gecombineerd met een verlagingsset - kunnen bij het inveren c.q insturen de wielkast raken en daar schade aanrichten. En de banden zélf zullen dan ook eerder slijten dan je lief is.
Overdrijf dus niet met verbreden. Trouwens, wettelijk gezien mag de spoorbreedte maar 2 % afwijken van datgene wat standaard in het kentekenregister is vermeld.
Brede banden niet alleen optisch mooier, vaak ook veiliger
Voor een eigenaar die zijn auto wil verfraaien, bieden brede banden niet alleen een optische voordelen, maar door de ruimere contactpunten (loopvlak van de band, het contact met de weg) kan rijden met brede banden ook veiliger zijn. Hadden brede banden in vroeger dagen onder natte omstandigheden nog grote nadelen, dankzij een briljante rubbersamenstelling (bv. silicamix) en uitgekiende bandenconstructies, zijn die problemen inmiddels verholpen.
Eigenschappen als
stuurprecizie,
stabiliteit in de bochten en
remweg zijn door brede banden positief beïnvloed. Maar wie niet voor onaangename verrassingen wil komen te staan, kan zich het beste uitvoerig laten voorlichten door de vakhandelaar. En denk eraan, tuning moet er niet alleen goed uitzien, maar moet ook veilig zijn. Houd je daarom aan de voorgeschreven
profieldiepte.