De rolweerstand van fietsbanden

De rolweerstand van fietsbanden De rolweerstand is het energieverlies bij het afrollen van een band door voortdurende materiaalvervorming. Anders gezegd is de rolweerstand de kracht die verloren gaat door de wrijving tussen de band en het oppervlak. Hoe groter het oppervlak van de band op de grond, hoe hoger de wrijving en dus het verloren vermogen. Simpel gezegd betekent dit: hoe zachter een band, hoe meer kracht er moet worden uitgeoefend om een ​​bepaalde snelheid te bereiken. De rolweerstand wordt dus voornamelijk beïnvloed door de bandenspanning. Maar dat is slechts een deel van het verhaal. Want ook de diameter van de band, bandbreedte en het profiel zijn van invloed op de de rolweerstand.

Invloed rolweerstand op totale weerstand bij fietsen

Een zo laag mogelijke rolweerstand moet uiteraard iedere fietsband bezitten, want anders dan bij een auto kan de fietser alleen over zijn (beperkte) eigen vermogen beschikken. En dat vermogen wil hij uiteraard zo optimaal mogelijk gebruiken.

De invloed van de rolweerstand tijdens het fietsen is dus van belang, maar moet ook weer niet worden overschat. Het is slechts een onderdeel van de totale weerstand die men bij het fietsen ondervindt.

De invloed van andere weerstanden tijdens het fietsen

Andere weerstanden die de fietser tijdens het fietsen moet overwinnen zijn:
  • Luchtweerstand: op een vlak parcours, bij een snelheid van 20 km., heeft de luchtweerstand het grootste aandeel in de totale weerstand.
  • Zwaartekracht: bij een beklimming moet men boven alles de stijgweerstand of zwaartekracht overwinnen.
  • Wrijvingsweerstand: ook de draaiende delen van een fiets, bijvoorbeeld voor de aandrijving (ketting) veroorzaken weerstand. Maar deze wrijvingsweerstand is van ondergeschikte betekenis in de totale weerstand tijdens het fietsen.
  • Ook voor de versnelling wordt energie gebruikt. Daarbij speelt het gewicht van de wielen een belangrijke rol, omdat die in gang gezet moeten worden.

Bandenspanning beïnvloedt vooral de rolweerstand

De bandenspanning is, meer nog dan de constructie van een fietsband (diameter, breedte, materiaalkeuze etc.), van invloed op de rolweerstand.
  • Bij een egale ondergrond geldt: hoe hoger de bandenspanning, des te geringer is de vervorming van de band, des te minder de rolweerstand;
  • In het terrein daarentegen geldt: hoe lager de bandenspanning, hoe minder de rolweerstand. En vreemd genoeg geldt dat niet alleen voor zachte bos- en weidegrond maar evenzeer voor een harde ondergrond. De verklaring is dat een geringe bandenspanning oneffenheden beter verteert. De band zakt minder diep weg en de fiets wordt er minder door afgeremd.

Waarom rollen brede banden lichter dan smalle banden?

Deze bewering stuit vaak op onbegrip maar de verklaring ligt in het veergedrag. Elke band vlakt aan de onderzijde iets af als die belast wordt. Een brede band wordt echter meer in de breedterichting ingedrukt, terwijl de afvlakking bij een smalle band meer in de rijrichting optreedt. Het vlakke stuk is een factor die de rolbeweging van de band tegenwerkt. Omdat brede banden minder afvlakking in de looprichting kennen blijven die ronder en rollen ze beter.

Wat is de juiste bandenspanning?

Een algemeen advies voor een juiste bandenspanning is moeilijk te geven want die hangt niet alleen af van de bandenmaat maar ook van de gewichtsbelasting. Maar in de regel kan men een raceband tot zo'n 8 à 9 bar oppompen, de band van een mountainbike maximaal tot 4 à 5 bar.

Brede banden rollen alleen beter bij gelijke luchtdruk. Smalle banden daarentegen kan men veel harder oppompen (wat uiteraard wel gaat ten koste van het rijcomfort). Wielrenners kiezen daarom toch voor smalle banden.

Goedkope fietsbanden via internet bestellen

Wie kwaliteitsbanden voor zijn race- of MTB-fiets zoekt, vindt op het internet volop keus. Het is opmerkelijk hoeveel prijsverschil er zit in de diverse aanbiedingen. Wie daaraan een half uurtje zoekwerk besteedt en meerdere banden tegelijk bestelt, kan gemakkelijk tientallen euro's besparen. Daarbij moet men wel alert zijn op de hoogte van de verzendkosten. Soms lijken aanbiedingen spotgoedkoop door een uiterst lage stuksprijs, maar valt een bestelling toch duur uit door de verzendkosten. Waar men zoal op moet letten leest u onder andere in goedkope fietsbanden voor de racefiets.
© 2010 - 2024 Serkozy, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Velgen en banden vervangenVelgen en banden vervangenVelgen en banden lenen zich bij uitstek om een auto te verfraaien. De standaard banden en wielen worden daarom al snel v…
Banden kopen: tips en infoBanden zijn een van de belangrijkste veiligheidsvoorzieningen van een auto. Het is belangrijk dat je wagen over goede ba…
De aandrijving van auto'sDe aandrijving van een auto omvat de delen van de auto die ervoor zorgen dat de auto zijn hoofdfunctie uitvoert; het ver…
Zuinig autorijden? Zó doe je dat!Zuinig autorijden? Zó doe je dat!Autorijden in Nederland is een dure aangelegenheid. Met de al maar stijgende brandstofprijzen kunt steeds minder kilomet…

Elektronisch schakelen op de racefietsElektronisch schakelen op de racefietsMet Dura Ace Di2 bood Shimano als eerste elektronisch schakelen voor racefietsen. Weliswaar gebeurt dat schakelen nog st…
De ligfiets is ideaal om grote afstanden af te leggenDe velomobiel is een ideaal vervoermiddel om het ganse jaar door lange afstanden mee te kunnen afleggen. Ook in de winte…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hans, Pixabay
Serkozy (1.241 artikelen)
Laatste update: 16-06-2020
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Fietsen
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.