InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Zuinig autorijden? Zó doe je dat!

Zuinig autorijden? Zó doe je dat!

Zuinig autorijden? Zó doe je dat! Autorijden in Nederland is een dure aangelegenheid. Met de al maar stijgende brandstofprijzen kunt steeds minder kilometers maken op 1 euro brandstof. Toch zijn er manieren om zuiniger en dus goedkoper van A naar B te komen.

Schakel onnodige accessoires uit

Hebt u die airconditioning altijd nodig? Deze levert een extra verbruik op van 10%. Controleer of u niet vergeten bent de achterruitverwarming uit te schakelen. Dit is ook een enorme stroomvreter. Bij helder weer kunt u ervoor kiezen om de verlichting uit te schakelen. Dit levert ook een besparing op. Rijdt met gesloten ramen, open ramen verhogen de luchtweerstand.

Controleer de bandenspanning

Zorg ervoor dat uw banden van de auto de juiste bandenspanning hebben. Een lage bandenspanning geeft een hogere rolweerstand en verhoogd het brandstofverbruik aanzienlijk. Ook slijten uw banden sneller en stuurt de auto over het algemeen zwaarder. De bandenspanning kunt u vrijwel bij elk tankstation controleren dan wel op spanning brengen.

Accelereer rustig

Het in beweging en op snelheid brengen van een auto kost de meeste brandstof. Als u rustig de snelheid verhoogt en eerder naar een hogere versnelling schakelt scheelt dit in het verbruik. Als u veel verkeerslichten achter elkaar moet nemen anticipeer dan op het verkeerslicht, scheur niet als een gek van het ene naar het volgende verkeerslicht maar pas uw snelheid dusdanig aan dat wanneer u bij het verkeerslicht aankomt op groen springt of nog staat. Op deze manier hoeft u niet snel op te trekken maar kunt rustig door naar het volgende verkeerslicht.

Rijdt constant met een lagere kruissnelheid

Als u een lange rit moet maken over de snelweg dan kunt u besparen op het verbruik door de snelheid te verlagen van bijvoorbeeld 120 km/u naar 110 km/u. Dit lijkt een klein verschil maar de lucht- en rolweerstand van een auto gaan kwadratisch omhoog naarmate men de snelheid verdubbeld. Met deze snelheid hoeft u vaak ook minder auto`s in te halen wat ook weer scheelt in verbruik.

Laat uw auto uitrollen

Als u op verkeerslichten of een rotonde afrijdt, rem dan niet op het laatste moment maar laat de auto uitrollen in een hoge versnelling en rem daarbij een beetje. Als u de auto laat uitrollen terwijl hij in de versnelling staat wordt de brandstoftoevoer afgesloten. Gratis kilometers dus!

Controleer uw luchtfilter

Lucht is de adem voor de motor van uw auto. De motor mengt de lucht met de brandstof waardoor het kan verbranden . Als de motor te weinig lucht krijgt zal hij dit compenseren door meer brandstof te gebruiken. Het luchtfilter moet daarom ook goed schoon zijn. Als er een zwarte waas over het filter heen zit doet u er goed aan het filter te vervangen.

Rijdt met een schone auto

Zoals al eerder vermeld gaat de luchtweerstand van de auto kwadratisch omhoog naarmate de snelheid wordt verdubbeld. Als u met een smerige auto rijdt verhoogd dit de luchtweerstand. Als u uw auto goed wast en voorziet van een waslaag op vooral de voorzijde (motorkap en zijpanelen) en dak van de auto kan dit ook een voordeeltje opleveren.
© 2007 - 2019 Knowledge, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Zuinig autorijden? Zó doe je dat!"

Reacties

Hans Louwers, 22-03-2008 17:11 #3
p.s. het werkt…

Willanja (infoteur), 10-12-2007 21:34 #2
Zuinig autorijden: Er zijn twee goede redenen om zuinig te rijden met de wagen. Je kan het doen uit overtuiging. Wie zuiniger rijdt, stoot minder CO2 uit. Een kleine druppel op de gigantische hete plaat die?

Jcsuperstar (infoteur), 09-12-2007 18:58 #1
In de praktijk zit iedereen meteen op je achterbumper.

Infoteur: Knowledge
Gepubliceerd: 25-11-2007
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Reacties: 3
Schrijf mee!