InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Is uw auto al winterklaar? Doe het zelf

Is uw auto al winterklaar? Doe het zelf

Is uw auto al winterklaar? Doe het zelf De winter staat weer voor de deur. U heeft het wel eens meegemaakt, een flinke nachtvorst en deuren vastgevroren, sloten bevroren, accu de geest gegeven etc. Heeft u al iets aan uw auto laten doen? U kunt zich goed voorbereiden op deze vaak onverwachte problemen.

Helder zicht

Als er vanwege gladheid gestrooid is op de wegen heeft u vaak smerige ruiten. Deze zoutlaag is weg te krijgen met uw Ruitensproeierinstallatie in uw auto. U kunt kant-en-klare antivries-ruitensproeiervloeistof kopen in jerrycans van 5 liter. Deze kunt u bij elke bouwmarkt kopen tegen een redelijke prijs. Het is belangrijk om antivries-ruitensproeiervloeistof te kopen om te voorkomen dat uw systeem kapot vriest en het systeem niet verstopt.

Verlichting

Controleer u lichten een keer per week en maak ze dan ook gelijk even schoon met een vochtige doek. Dit is voor uw veiligheid maar ook voor de andere weggebruikers. Het is aan te raden een doosje met reserve lampen in uw auto te bewaren.

Koelvloeistof

Als u onlangs een andere auto heeft gekocht(van een particulier) is het aan te raden om te laten controleren of er echte koelvloeistof in het systeem bevindt. Als de vorige eigenaar van uw auto het koelsysteem uit gemak heeft bijgevuld met water loopt u kans op grote motorschade. Als er al water in zit, is het zaak om dit meteen te vervangen door koelvloeistof. Deze koelvloeistof voorkomt dat uw motor en koelsysteem kapot vriest.

Rubbers en Sloten

De rubbers in de deuren en kofferklep kunt u inspuiten met vaselinespray. Dit zit in een spuitbus en is zeer gemakkelijk aan te brengen. Dit voorkomt dat de deuren vastvriezen in de sponningen. Ook is het aan te raden de sleutelgaten in te spuiten met slotpray. Dit smeert het slot zodat het soepel opent en sluit. Tevens voorkomt deze spray ook het vastvriezen van het slot.

Accu

In de accu bevindt zit accuvloeistof. In de accu bevinden zich loden platen, deze moeten zich onder het vloeistof niveau bevinden, en mogen dus niet droog staan. Dit kunt u controleren door de 6 dopjes van de accu te openen en met een zaklampje te kijken of ze onder water staan. Staat een van de zes iets te laag kunt u deze met gedemineraliseerd water bijvullen. Denk eraan dat u de accu niet tot aan de rand vult. De platen moeten ongeveer 2 mm onder water staan.

Banden

Zorg ervoor dat u banden op spanning staan. Dit kunt bij een benzinestation controleren. De luchtdruk die voor uw auto bestemd is staat vaak wel op een tabel aangegeven bij het compressorapparaat. Het profiel op uw banden moet minimaal 2 mm bedragen. Rijden met gladde banden is levensgevaarlijk. Zorg ervoor dat u een reservewiel heeft die ook op spanning staat, en controleer of de krik en de wielmoersleutel zich ook in de auto bevinden.

IJskrabber

Iedereen hoort er een in de auto te bewaren, maar men vergeet het wel eens. Een oude creditkaart, pinpas of iets dergelijks kan u voor nood wel even van dienst zijn, mits de ijslaag op de ruit niet te dik is.

Warmtedeken

Deze deken kan u warm houden als u pech heeft of betrokken bent bij een ongeval. Deze deken kan levens redden en kost slechts enkele euro`s.

Zaklamp

Een zaklamp kan in de winter enorm handig zijn. Als u pech heeft gekregen of een ongeval kunt u zichtbaar maken met deze lamp. Ook bij het vervangen van een band aan de kant van de weg kunt u niet zonder.
© 2007 - 2019 Knowledge, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Starten met startkabels ... zo doe je dat!De meest voorkomende kwaal met de auto in de winter is het niet kunnen starten van de auto. In 9 op de 10 gevallen is di…
De Winterbeurt - Wat te controleren aan de autoDe Winterbeurt - Wat te controleren aan de autoOnderhoud van de auto voor aanvang van de winter. Zodra mist, sneeuw en gladheid de Nederlandse wegen weer kunnen gaan b…
Autopech (op stille donkere weg) vaak simpel te voorkomenAutopech (op stille donkere weg) vaak simpel te voorkomenOndanks dat onze auto regelmatig naar de garage gaat voor onderhoudsbeurten en de periodieke APK-keuring lopen we toch k…
Auto voorbereiden op de winterAuto voorbereiden op de winterGedurende de winterperiode, zult u eerder problemen ondervinden met uw auto. Dit varieert van kleine ongemakken (ruitenw…
Je auto winterklaar makenJe auto winterklaar makenAls de barometer van weersbeeld verandert en zelfs vorst aangeeft, betekent dit dat niet alleen mensen, maar ook apparat…

Reageer op het artikel "Is uw auto al winterklaar? Doe het zelf"

Infoteur: Knowledge
Gepubliceerd: 25-11-2007
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!