Autopech onderweg, vaak simpel te voorkomen
Ondanks dat onze auto regelmatig naar de garage gaat voor onderhoudsbeurten en de periodieke APK-keuring lopen we toch kans op pech onderweg. Heel vervelend als je bij kou, hitte, regen of in het donker op een stil weggetje door panne komt stil te staan. Opvallend is dat de meeste pechgevallen zijn terug te voeren op een klein aantal oorzaken. Denk maar aan een lekke band, defecte accu, autoverlichting, of de sleutel in je afgesloten auto laten zitten. En ook verkeerde getankte brandstof staat in de top-10 waarvoor de wegenwacht moet uitrukken.
Pech onderweg voorkomen
Een auto bestaat uit honderden verschillende onderdelen, en je zou dus kunnen redeneren dat er onderweg honderden verschillende soorten pech kunnen optreden. In theorie zal dat wel zo zijn, maar in de praktijk zijn er ongeveer zo’n 10 verschillende oorzaken die het leeuwendeel uitmaken van pech onderweg. Het is goed om die te weten, want dan kun je maatregelen nemen om uit de gevarenzone te blijven.
Vooral in de winter is accu vaak de boosdoener
Bij het niet willen starten van de auto is het, zeker in de winter, meestal de accu die het laat afweten. Koude eist veel van het apparaat, en de lage buitentemperatuur heeft bovendien een ongunstig effect op de accucapaciteit. De accu is de energieleverancier van alle elektrische en elektronische systemen. Dus niet alleen van de verlichting en startmotor. Ook het navigatiesysteem, de automatische deurvergrendeling, ruitenwissers, achterruitverwarming, ventilator en elektrisch openende deurramen, kunnen niet functioneren zonder een deugdelijke accu.
Meest optredende mankementen
Voor bepaalde veel voorkomende vormen van pech aan de auto moeten de hulpdiensten zoals de Wegenwacht vaak uitrukken.
Defecte accu meestal reden van niet starten
Om te voorkomen dat je accu het laat afweten dien je het ding voor elke winter te laten testen door de garage. Zorg altijd voor een set deugdelijke startkabels. Zeker voor dieselmotoren mogen die niet te dun zijn. Te dunne startkabels worden heet tijdens het starten, en doen niet waarvoor ze zijn aangeschaft.
Kapotte band
Een lekke band is door een leek moeilijk langs de kant van de weg te repareren, ondanks dat er bandenplaksetjes bestaan. Absoluut noodzakelijk dus om een reservewiel van auto (en caravan) mee te nemen. Zorg dat je ook het juiste gereedschap bij je hebt, bijvoorbeeld de sleutel van het wielboutslot als je wielen daarvan zijn voorzien.
Defecte dynamo
Als het goed is controleert de garage bij elke onderhoudsbeurt de multisnaar, waarmee de dynamo wordt aangedreven.
Reserve sleutel
Vooral in de winter wil men nog wel eens de ruiten gaan krabben met draaiende motor, dus met sleutel in het contactslot. Het kan echter voorkomen dat de autodeuren spontaan vergrendelen. Dus een reserve sleutel altijd buiten de auto bewaren.
Defecte startmotor
Een plotseling defecte startmotor is net zo iets als een lekke band, oftewel niet te voorkomen. Ook bij nieuwe auto’s kan die pech je overkomen. Als je dus gaat starten en je hoort niet meer dan een “klik” onder de motorkap, dan is het je accu of je startmotor die weigert.
Verkeerde brandstof getankt
Het komt helaas aan de lopende band voor dat we gedachteloos de verkeerde brandstofslang hanteren. Altijd de Wegenwacht inschakelen die de verkeerd getankte brandstof uit je tank kan verwijderen. Voor dieselauto’s kun je een speciale klep aanschaffen, die voorkomt dat je benzine tankt.
Defecte brandstofpomp
Auto’s die op LPG rijden hebben hier vooral mee te maken. Die brandstofpomp werkt namelijk ook als de auto op LPG rijdt, maar als de benzinetank dan (bijna) leeg is, raakt de pomp oververhit. Dus LPG-rijders dienen altijd met een benzinetank te rijden, die minstens voor de helft is gevuld.
Defecte verlichting
Met name in het donker zijn reserve lampjes bij moderne auto's vaak lastig te verwisselen en ben je dikwijls genoodzaakt de Wegenwacht in te schakelen. Dat heeft er o.a. mee te maken dat onder de motorkap weinig ruimte is om het lampje te verwisselen en je daarom meestal de gehele koplamp dient te demonteren, zelfs bij daglicht geen eenvoudig klusje. Je bent altijd verplicht om zelf reserve lampjes bij je te hebben.
Oververhitte motor
Treedt meestal op als bij zware belasting, stijging e.d, in een te lage versnelling wordt gereden, waardoor de auto onvoldoende toeren maakt. Zeker in het buitenland ligt oververhitting op de loer.
Blijf uit de gevarenzone
Een gewaarschuwd mens telt voor twee. Door bovenstaande praktische tips ter harte te nemen en dus voorzorgsmaatregelen te nemen, wordt de kans op pech onderweg aanzienlijk kleiner.
Samenvatting pech top-10
De wegenwacht rukt voor de volgende pechgevallen in 2018 en 2019 het meest uit volgens de ANWB:
- defecte of lege accu, vaak in de winter
- Kapotte band
- defecte haperende dynamo
- verkeerde brandstof getankt
- elektronische storing
- deur op slot en sleutels in de afgesloten auto
- startmotor weigert dienst
- defect aan leidingen en kabels
- verkeerde brandstof getankt
- koppeling functioneert niet
- lamp defect
- kapotte brandstofpomp
Praatpaal verleden tijd
In 1960 werden door de ANWB, bij wijze van proef, de eerste twaalf praatpalen geplaatst langs de snelweg tussen Den Haag en Rotterdam. Een leuk verhaal voor de kinderen en kleinkinderen, hoe je vroeger hulp van de wegenwacht vroeg.