InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Inruilwaarde auto bepalen/berekenen

Inruilwaarde auto bepalen/berekenen

Inruilwaarde auto bepalen/berekenen Auto inruilen? Het vergelijken van verschillende autobedrijven loont om de hoogste inruilwaarde te krijgen. Het bepalen van de inruilwaarde van de auto hangt af van verschillende factoren, zoals de onderhandelingsruimte en de handelswaarde die het autobedrijf hanteert. Er zijn verschillende websites waar je eenvoudig de inruilwaarde kunt berekenen. Daarnaast bevat het aritkel tips om een hoge inruilwaarde te krijgen.

Inruilwaarde auto bepalen

De inruilwaarde kan behoorlijk verschillen per autobedrijf. De inruilwaarde is opgebouwd uit een aantal elemententen, namelijk de handelswaarde/boekwaarde en de marge op de te verkopen auto. De handelswaarde die het autobedrijf hanteert is de waarde van de auto voor een opkoper (handelswaarde). Bij dit bedrag wordt een gedeelte van de marge opgeteld, die autobedrijven hebben op auto’s die reeds te koop staan. Dat wordt “bottom up taxatie” genoemd. Een factor die ook een rol speelt bij het bepalen van de inruilwaarde, is de onderhandelingsruimte op de nieuwe of tweedehands auto die je wilt kopen.

Het autobedrijf zal daarnaast rekening houden met garantiekosten bij verkoop aan de volgende eigenaar, opknapkosten en andere meerkosten, die per bedrijf verschillen.

Verschillende inruilwaardes

De bovenstaande factoren verklaren dat verschillende autobedrijven een uiteenlopende inruilwaarde voor de auto hanteren. Het loont dus de moeite om de inruilwaardes van verschillende bedrijven met elkaar te vergelijken. Vraag een offerte op bij minstens twee autobedrijven.

Hoge inruilwaarde auto krijgen

Een hoge inruilwaarde voor je auto krijgen, dat wil natuurlijk iedere verkoper. Het is een open deur, maar een goed onderhouden auto die er schoon uitziet, is de basis voor een hoge inruilwaarde. Overige tips voor een hoge inruilwaarde:
  • Was je auto van tevoren of laat hem reconditioneren door een professioneel bedrijf
  • Stofzuig de auto en reinig het interieur volledig
  • Overweeg om de auto particulier te verkopen
  • Vraag meerdere offertes op bij verschillende garages
  • Bedenk vooraf wat het maximale budget is, om je onderhandelinspositie te versterken
  • Blijf zakelijk tijdens de onderhandelingen en laat je niet verleiden door de nieuwe auto
  • Neem geen overhaaste beslissingen en slaap er eens een nachtje over
  • Maak een goede proefrit, die niet te kort is

Inruilwaarde auto berekenen

Er zijn diverse websites waar je de hoogte van de inruilwaarde van de auto kunt berekenen. Ze geven slechts een indicatie. Daarnaast zijn er ook websites waar je de globale waarde van je auto kunt controleren, zoals Autotrack of Autotrader. Maar ook Marktplaats biedt soms goed vergelijkingsmateriaal.

Op de website Autodna.nl kun je de inruilwaarde van je auto berekenen door het invullen van de kilometerstand en het kenteken.

Auto inruilen voor de hoogste inruilwaarde

Het is het meest gangbaar om uw auto in te ruilen bij een erkend garagebedrijf. Maar er zijn andere mogelijkheden. Er is zelfs een speciale website gelanceerd, waar u uw auto in één keer onder de aandacht van duizenden Nederlandse autobedrijven kunt brengen: www.autoinruilen.nl. U kunt deze optie ook overwegen om de hoogste inruilwaarde te krijgen voor uw vierwieler.
Gerelateerde artikelen
Spaardoel: sparen voor een autoSpaardoel: sparen voor een autoWij kunnen niet zonder de auto. De maandelijkse kosten van de auto zijn hoog, maar de auto is onmisbaar voor de meeste g…
Online inruilwaarde auto: haal er alles uit wat erin zitOnline inruilwaarde auto: haal er alles uit wat erin zitAls je wilt weten wat de inruilwaarde van je huidige auto is, kun je online terecht. Echter: er zijn sites die de inruil…
Geld voor je oude mobieltjeTegenwoordig wisselen we net zo vaak van onze mobiele telefoon als van onze mobiele abonnementen. Grote kans dus dat je…
Wat kosten de populaire auto’s?Autorijden is een dure aangelegenheid. De kosten van het aanschaffen van een auto is al kostbaar, maar daar blijft het n…
Dagwaarde wordt laag ingeschatDagwaarde wordt laag ingeschatBij een schade aan inboedel of uw auto kunt u in bepaalde gevallen een claim indienen bij de verzekeraar. De verzekeraar…
Bronnen en referenties
  • ANWB
  • www.auto-waarde.nl

Reageer op het artikel "Inruilwaarde auto bepalen/berekenen"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 16-10-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!